Listautumiset kasvoivat lähes 50 prosenttia viime vuodesta

Listautumisanteja on toteutettu vuoden 2014 kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana jo enemmän kuin koko viime vuonna. Listautumisille suotuisa tilanne ja näkymät ovat tekemässä vuodesta aktiivisimman sitten vuoden 2010. Aktiivisuus korostuu erityisesti Aasiassa.

Uusimman EY Global IPO Trends -raportin mukaan listautumisten lukumäärä kasvoi 49 prosenttia vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, mikä tarkoittaa yhteensä 851 listautumisantia. Listautumisten arvo puolestaan nousi 94 prosenttia yhteensä 186,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Kolmannella vuosineljänneksellä arvoa nostatti erityisesti Alibaban 25 miljardin dollarin listautumisanti, maailman tähän asti suurin listautuminen. Yhteensä teknologiasektorin listautumiset keräsivät pääomaa markkinoilta 42,9 miljardia dollaria. Eniten listautumisia tehtiin terveydenhuoltosektorilla, yhteensä 148 antia.

- Sijoittajien luottamus globaaleilla markkinoilla on nyt aiempaa vahvempi, mikä tarkoittaa että he ovat valmiimpia ottamaan riskejä. Se hyödyttää sellaisten innovatiivisten yhtiöiden listautumisia, jotka tarjoavat korkeita riskejä sekä korkeita tuottoja, partner Mikko Järventausta EY:n tilintarkastuspalveluista kommentoi.

Euroopassa listautumiset kaksinkertaistuivat

Markkinoista eniten listautumisia tehtiin Aasian ja Tyynenmeren alueella, jolla toteutettiin yhteensä 339 listautumisantia. Yhdysvaltojen pörsseihin tehtiin kuluvan vuoden aikana yhteensä 220 listautumista yhteisarvoltaan 77 miljardia dollaria. Koko maailman tasolla NASDAQ oli vilkkain pörssi vastaten 16 prosenttia kaikista listautumisista, mutta eniten pääomaa kerrytti NYSE - yhteensä 60 miljardin dollarin arvosta.

Euroopan pörsseissä aktiivisuus on ollut kovassa kasvussa vuoden alusta asti, ja listautumisia on tähän asti tehty jo 211 verrattuna 99 listautumiseen viime vuonna samalla ajanjaksolla. Yhteensä Euroopan listautumisannit ovat keränneet markkinoilta 53,1 miljardia dollaria.

- Vuoden viimeinen neljännes on yleensä aktiivisin, kun sijoittajat, instituutiot ja rahoittajat hakevat tuottoja ennen vuoden päättymistä. Tästä vuodesta näyttää sen mukaisesti tulevan aktiivisin sitten vuoden 2010, jolloin toteutettiin yhteensä 1 365 listautumista, Järventausta kommentoi.

Liitteet:
- Raportti on ladattavissa tästä linkistä: EY Global IPO Trends 2014 Q3 -raportti

- Kaikkien aikojen 10 suurinta listautumista infografiikkana: EY Ten largest IPOs ever infographics

Lisätietoja

Mikko Järventausta, KHT, partner, EY, p. 040 867 5656, mikko.jarventausta@fi.ey.com
Jon Paavilainen, viestintä, EY, p. 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti, joka tarjoaa Suomessa lisäksi liikejuridiikan palveluita. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.

Pikafaktat