Listautumismarkkina käy kuumana – palasi vuoden 2007 tasolle

Listautumisaktiivisuutta kvartaaleittain seuraavan konsulttiyhtiö EY:n vuoden viimeinen raportti EY Global IPO Trends Q4 2017 osoittaa, että 2017 oli listautumisten osalta kansainvälisesti vilkkain sitten vuoden 2007. Myös Suomessa listautujien määrä päätyy ennätyslukemiin. Helsingin pörssin kelloa on tähän mennessä soittanut 13 yritystä, joista seitsemän listautui päälistalle. EY:n Päivi Pakarinen uskoo vauhdin pysyvän yllä myös ensi vuonna.

EY:n raportista ilmenee, että maailmalla toteutettiin tammi-joulukuussa kaikkinensa 1 624 listautumista. Ne keräsivät markkinoilta yhteensä 188,8 miljardia dollaria. Verrattuna vuoteen 2016 listautumisten määrä nousi 49 prosenttia ja listautumisantien arvo 40 prosenttia.

- Selvitystemme mukaan sijoittajat odottavat myös vuodesta 2018 hyvin aktiivista. Markkinat näyttävät vihdoin palanneen talouskriisiä edeltäneelle tasolle. Markkinoita ohjaavat vakiintunut taloudellinen tilanne, edelleen matala volatiliteetti sekä korkeat arvostustasot. Kiinnostus yli maarajojen tehtäviä listautumisia kohtaan on niin ikään kasvanut. Tämä näkyy erityisesti USA:n, Hongkongin ja Lontoon markkina-alueilla, kertoo listautumispalveluista vastaava johtaja Päivi Pakarinen EY:ltä.

Maailmanlaajuisesti aktiivisuus jakautui usean sektorin kesken.

Teollisuus ja teknologia dominoivat määrällisesti, mutta suurimmat rahat liikkuivat finanssisektorilla. Sektorijakaumassa on kuitenkin eroja maantieteellisesti, esimerkiksi Pohjoismaissa terveystoimiala on ollut aktiivinen. Ensi vuodelle on odotettavissa laaja kattaus listautumisia eri toimialoilta. Joukossa on myös kokoluokaltaan erittäin isoja yrityksiä, mikä jatkaa tämän vuoden suuntausta, Pakarinen lisää.

Aasian ja Tyynenmeren alue aktiivisin

Määrällisesti eniten listautumisia (935 kpl) nähtiin Aasian ja Tyynenmeren alueella. Kuluneen vuoden aikana yritykset onnistuivat keräämään markkinoilta yhteensä 73,2 miljardia dollaria. Euroopan, Lähi-idän, Intian ja Afrikan alue (EMEIA) oli IPO-määrällä mitattuna järjestyksessä toinen. Listautumisia nähtiin 469, mikä on 50 % enemmän kuin vuonna 2016. Markkinoilta kerätty arvo, 64 miljardia dollaria, kasvoi peräti 67 prosentilla. USA:ssa yllettiin 174 listautumiseen (+ 55 %), joiden arvo oli 39,5 miljardia dollaria (+ 84 %). Valtava kasvu johtuu kuitenkin suurelta osin vertailuvuoden heikoista luvuista. Aktiviteettia patoutui presidentinvaalien alla.

- Lähes neljännes USA:ssa IPO:n tehneistä yrityksistä tuli kansainvälisen trendin mukaisesti maanrajojen ulkopuolelta. Näemme myös suomalaisten kasvuyhtiöiden suuntaavan yhä enemmän katsettaan kotimaan sijaan suoraan USA:n markkinoille, Pakarinen kertoo.

- Kuluneen vuoden saldo on positiivinen ja se näyttää suuntaa myös jatkolle. Listautumiskypsien yritysten määrä on selvässä kasvussa. Markkinat ovat vakaat ja osakeindeksit korkealla. Lisäksi sijoittajien luottamus näyttäisi olevan hyvällä tasolla. Etenemme vauhdikkaasti kohti vilkasta uutta listautumisvuotta, Pakarinen sanoo.

Lue lisää EY Global IPO Trends Q4 2017 -raportista

Lisätietoja:

Päivi Pakarinen, IPO Leader EY, puh. 040 754 8419, paivi.pakarinen@fi.ey.com

Katriina Puro, viestintäpäällikkö, puh. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

Kuva 1: Kansainvälinen listautumisaktiviteetti (lkm, arvo dollareissa)

Kuva 2: Q1-Q4 2017 Listautumiset sektoreittain (kansainvälisesti)

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.