Maailman listautumismarkkina jatkaa odottavissa tunnelmissa

Pitkittynyt geopoliittinen epävarmuus ja maailmankaupan jännitteet painoivat vuoden 2019 kolmannen kvartaalin listautumisaktiivisuuden maailmalla varsin matalaksi.  Listautumisaktiivisuutta seuraavan konsulttiyhtiö EY:n raporttisarjan tuoreimman julkaisun Global IPO Trends: Q3 2019 mukaan kolmannen kvartaalin listautumisilla kerätty pääoma laski edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta 22 % noin 40,2 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Lukumääräisesti listautumisia toteutettiin 24 % vertailujaksoa vähemmän eli 256 kappaletta.

Aktiivisuus oli erittäin alhaista myös Pohjoismaissa. Suomessa ei nähty kolmannella kvartaalilla ainoatakaan listautumista ja Ruotsissakin jäätiin selkeästi viime vuoden lukemista. Tammi-syyskuun 2019 aikana maassamme on tehty vain kaksi listautumista, LeadDesk sekä Aallon Group, ja lisäksi yksi yhtiö siirtyi First Northista pörssilistalle.

”Suomessa kuten muuallakin maailmalla ollaan nyt selvästi odottavalla kannalla. Aktiivisuus listautumisten valmistelussa ja suunnittelussa sinänsä jatkuu, mutta epävarmuus ja sen mukanaan tuomat alhaisemmat arvostustasot ovat saaneet monet prosessit kääntymään yrityskaupan tai muunlaisen rahoituskierroksen suuntaan. Perinteisesti vuoden viimeinen neljännes on kuitenkin ollut aina pirteämpi, ja odotamme listautumisia toteutuvan meilläkin. Yksi yhtiöhän ehti jo julkistaakin First North -antinsa viime viikolla”, sanoo listautumispalveluista vastaava johtaja Päivi Pakarinen EY:ltä. ”Pohjoismaiden markkinaa piristänee jatkossa myös ruotsalaisen pääomasijoittaja EQT:n hyvin sujunut suuri listautumisanti”.

Vuoden 2019 listautumismarkkina on ollut kokonaisuutena varsin laimea. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tehtyjen listautumisten määrä 768 on 26 % edellisvuotta pienempi. Listautumisilla kerätyt pääomat ovat puolestaan pienentyneet 25 % 114,1 miljardiin Yhdysvaltain dollariin.

Maltillisella maailmanmarkkinalla suurin aktiviteetti on keskittynyt teknologia-, terveys- sekä teollisten tuotteiden sektoreille, joiden osuus kaikista maailman listautumisista tammi-syyskuussa oli 53 % eli 407 kappaletta. Pääomia näillä sektoreilla kerättiin yhteensä 69,4 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Näistä vahvin oli teknologiasektori, jossa tehtyjen listautumisten määrä oli kolmannella kvartaalilla 59 (23 % kaikista listautumisista) ja tammi-syyskuussa 179 (23 % kaikista listautumisista).

”Digitalisaatio näkyy listautujien sektorijakaumassa. Meillä Pohjoismaissakin tuli markkinoille lukuisia softayhtiöitä, joiden ratkaisut tukevat verkossa tarjottavia palveluita. Lukumääräisesti aktiivisin oli täällä kuitenkin terveystoimiala”, Pakarinen kertoo.

Epävarmuus näkyy kaikilla mantereilla

Etenkin Brexit-hämmennys sekä Kiinan, EU:n ja Yhdysvaltain väliset kauppajännitteet ovat heijastuneet listautumismarkkinoihin koko vuoden. Tammi-syyskuussa 2019 listautumisaktiivisuus oli vilkkainta Aasian ja Tyynenmeren (APAC) alueella. Lukumääräisesti alueella toteutettiin 436 listautumista (laskua 9 % viime vuodesta), joilla kerättiin yhteensä 46,1, miljardia Yhdysvaltain dollaria (laskua 27 % edellisvuodesta).

EMEIAn (Euroopan, Lähi-Idän, Intian ja Afrikan) alueella nähtiin tammi-syyskuussa yhteensä 172 listautumista, joilla kerättiin pääomia yhteensä 21,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Listautumisten lukumäärässä pudotus viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon on 52 % ja pääomissa 41 %.

Pohjois- ja Etelä-Amerikassa toteutettiin tammi-syyskuussa 2019 yhteensä 160 listautumista, mikä on 22 % edellisvuotta vähemmän. Kerätyt pääomat puolestaan vähenivät vain 9 % eli 46, 9 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Tätä selittävät ”yksisarvisten”, kuten Uberin ja Lyftin, listautumiset Yhdysvalloissa.

Lisätietoja:

Päivi Pakarinen, IPO Leader, EY, paivi.pakarinen@fi.ey.com, p. 040 754 8419

Satu Jaatinen, viestintäpäällikkö, EY, satu.jaatinen@fi.ey.com, p. 040 722 8068

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.