Maailman tunnetuin kasvuyrittäjäkilpailu, EY Entrepreneur of the Year, starttaa vuodelle 2019

EY Entrepreneur of the Year on maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla ja yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla. Maailmalla vuodesta 1986 järjestetty kilpailu rantautui Suomeen vuonna 2003. Kaikkien maiden voittajat kilpailevat kesäkuussa Monacossa pidettävässä kansainvälisessä finaalissa EY World Entrepreneur of the Year -tittelistä. Ensi kesäkuussa Suomea edustaa Monte Carlossa vuoden 2018 kilpailujen voittaja Framery Oy:n Samu Hällfors.

Suomen vuoden 2019 EY Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailun avajaistilaisuus pidettiin tänään Helsingissä EY-talolla. Avajaistilaisuudessa oli kutsuvieraiden, kisaan mukaan jo ilmoittautuneiden yritysten sekä vierailevien puhujien lisäksi paikalla myös viime vuoden voittaja Samu Hällfors.

Hällforsin yritys Framery Oy suunnittelee ja rakentaa toimistoympäristöön äänieristettyjä tiloja, kuten puhelinkoppeja ja neuvottelutiloja, joiden avulla työnteosta tulee tehokkaampaa ja jotka tutkitusti lisäävät myös työntekijöiden onnellisuutta. Tamperelaisesta autotallista lähtenyt liiketoiminta on kasvanut kahdeksassa vuodessa alansa globaaliksi pioneeriksi, joka hallitsee 58 prosentin markkinaosuutta maailmanlaajuisesti. Yhtiön viime vuoden liikevaihto oli liki 70 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli yli 200 henkilöä.

Hällforsia Entrepreneur of the Year -kilpailuun osallistuminen on tukenut verkostojen rakentamisessa ja kasvattamisessa.

”Minähän osallistuin kilpailuun jo vuonna 2016, jolloin minut palkittiin Vuoden nuori yrittäjä -palkinnolla. Tuolloin yrittäjänä tekemäni lupaukset on nyt lunastettu ja tänä vuonna saankin kunnian edustaa maatamme kansainvälisessä finaalissa kesäkuussa. Minua on pyydetty myös esiintymään siellä, ja olen yksi ”Funding the future of your business ”-session puhujista”, Hällfors kertoo.

Entrepreneur of the Year -voittajat ovat luoneet Suomelle talouskasvua ja työpaikkoja

Maailmalla monesta aiempien vuosien Entrepreneur of the Year -kilpailun voittajasta on kasvanut todellinen suuryritys. Esimerkiksi Google ja Amazon ovat aikanaan tulleet kilpailussa palkituiksi silloin, kun ne olivat vielä selkeästi kasvuvaiheessa.

Myös suomalaisten menneiden vuosien voittajien luettelo on iloista luettavaa. Aiemmin kilpailun voittajiksi on kruunattu muun muassa Ponssen Juha Vidgren, Supercellin Ilkka Paananen, Deal Dashin William Wolfram sekä Rovion Mikael Hed.

”Kyseessä on kasvuyrittäjäkilpailu, jossa haemme yrittäjien joukosta paitsi kovia kasvajia myös vastuullisen liiketoiminnan rakentajia. Valtakunnalliseen loppukilpailuun valitut yritykset ovat perinteisesti kasvattaneet vuotuista liikevaihtoaan tasaisesti, osa jopa nelinumeroisin luvuin. Myös yritysten työllistämisluvut ovat positiivisia. Esimerkiksi tämän vuoden voittaja Framery on yksistään luonut viimeisen kolmen vuoden aikana Pirkanmaalle yli 500 työpaikkaa”, sanoo EY Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja Juha Hilmola EY:ltä.

Monesta muusta yrittäjäkilpailusta poiketen Entrepreneur of the Year pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin. Laajoissa haastatteluissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden, kuten esimerkiksi strategian ja innovatiivisuuden kautta, taloudelliset tunnusluvut ovat vain yksi osa. Kilpailu etenee riippumattoman tuomariston tekemien finalistivalintojen kautta valtakunnalliseen loppukilpailuun, joka pidetään tänä vuonna 1.1.2019. Tänä vuonna yhdeksänjäsenisen tuomariston puheenjohtajana toimii Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

”EY:n yrittäjäkilpailu osoittaa, että maastamme löytyy upeita menestystarinoita paitsi eri aloilta myös eri puolilta Suomea ja viime vuonna kilpailijat edustivatkin poikkeuksellisen kattavasti koko Suomea”, Hilmola toteaa. ”Erityisen ilahduttavaa viime vuoden kilpailijoissa oli myös paitsi ennätyssuuri naisyrittäjien osuus myös niin sanottu born global -asenne eli se, että yritykset tähtäävät suoraan kansainvälisille markkinoille. Haluankin toivottaa kaikki yritykset ja yrittäjät rohkeasti mukaan kilpailuumme myös tänä vuonna!”

Lisätietoja kilpailusta, tapahtumista ja ilmoittautumisesta www.eoy.fi

Lisätietoja:

Anna Pyykkö, EY Entrepreneur of the Year -projektipäällikkö, anna.pyykko@fi.ey.com, p. 045 672 7047

Satu Jaatinen, viestintä, satu.jaatinen@fi.ey.com, p. 040 722 8068

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.