Metsäteollisuuden uudet kasvumarkkinat ovat BRICien ulkopuolella

EY:n (aiemmin Ernst & Young) uuden metsäteollisuusraportin mukaan alan yritysten kannattaa uusia kasvumahdollisuuksia etsiessään katsoa BRIC-maitakin pidemmälle. Raportti tunnistaa kiinnostavimmiksi kasvumarkkinoiksi toimialalla seitsemän maata: Meksiko, Kolumbia, Etelä-Afrikka, Turkki, Thaimaa, Vietnam ja Indonesia.

- BRIC-markkinoita on tutkittu pitkään ja monet yritykset toimivat jo niissä. Nämä seitsemän maata tarjoavat uusia mahdollisuuksia, mutta toistaiseksi harvalla yhtiöllä on teollista toimintaa niissä, EY:n metsäteollisuustoimialan johtaja Timo Uronen toteaa.

Markkinoiden houkuttelevuuden määrittelyssä raportti painottaa pitkän aikavälin kasvunäkymiä, paikallisen markkinan kokoa erilaisille paperi- ja pakkauslaaduille, suurten markkinoiden läheisyyttä sekä maan teollisuuden rakennetta. EY toteutti analyysin Oxford Economics -tutkimuslaitoksen kanssa.

Suuri kasvuvara paperin kulutuksessa - digitaalisesta mediasta huolimatta

Paperiteollisuus on ollut jo useita vuosia raskaassa murroksessa. Ylikapasiteetin karsimisen ja kululeikkausten myötä alalta on kadonnut tuhansia työpaikkoja. Kasvumarkkinoilla, erityisesti Kiinassa, toimiala on kuitenkin saanut investointeja ja jatkanut kasvua. Myös länsimaiset yritykset etsivät mahdollisuuksia päästä näille markkinoille sekä kasvavan kysynnän että matalampien kustannusten motivoimina.

- Talouskasvun sekä paperin ja kartongin kulutuksen välillä on ollut historiallisesti katsottuna vahva korrelaatio. Vaikka se saattaa heikentyä tulevaisuudessa muun muassa digitaalisen median vaikutuksesta, kasvumarkkinoiden kulutuksessa on edelleen valtavasti kasvuvaraa, Uronen sanoo.

Reaching out - Opportunities in the new rapid-growth markets. EY global forest products, paper and packaging report 2013. Raportti on ladattavissa oheisesta linkistä: EY Reaching Out

Lisätiedot

Timo Uronen, metsäteollisuustoimialan johtaja, EY, +358 207 280 190, timo.uronen@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintä, EY, +358 50 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

EY:n metsäteollisuustoimialan globaali osaamiskeskus sijaitsee Helsingissä. Osaamiskeskus kehittää toimialan yritysten tueksi palveluita, tutkimustietoa ja asiantuntijuutta. Palvelemme suurinta osaa toimialan 20 suurimmasta yrityksestä maailmassa. Globaalin verkostomme 800 toimiala-asiantuntijaa työskentelevät 20 maassa, joihin lukeutuvat sektorin tärkeimmät markkinat.

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.