Pääomasijoittajat kasvattavat yritysten arvoa parantaen sekä tuottavuutta että työllisyyttä

Eurooppalaisten pääomasijoittajien yritysmyynnit vilkastuivat vuonna 2011 merkittävästi edellisvuodesta. Ernst & Youngin tutkimuksen mukaan pääomasijoittajat kasvattavat yritysten arvoa pörssiyrityksiä enemmän, pääasiassa yritysten strategiaa ja tuottavuutta kehittämällä. Samalla myös yritysten henkilöstömäärä kasvaa.

Ernst & Youngin eurooppalaisten pääomasijoittajien yritysmyyntejä käsittelevä tutkimus ”Branching out – How do private equity investors create value” kartoitti yli 300 vuosina 2005–2011 toteutettua myyntiä. Viime vuonna irtautumisia toteutui 83, mikä osoitti selvää piristymistä vuosien 2008–2010 hiljaiselta tasolta.

Myynnit olivat valtaosin tuottoisia: 87 prosentissa kaupoista yrityksen arvo oli myydessä ostohintaa korkeampi. Arvonnousun tärkeimmät tekijät olivat tutkimuksen mukaan yrityksen strategian sekä tuottavuuden kehittäminen. Velkarahoituksella oli näitä pienempi vaikutus. Pääomasijoittajien omistamien yritysten arvo nousi enemmän kuin samalla alalla ja samassa maassa toimivissa pörssiyrityksissä.

- Pääomasijoittajat pystyivät kasvattamaan yritysten arvoa keskimäärin 3,6-kertaisesti vastaaviin pörssiyrityksiin verrattuna. Yritysten parantunut tuottavuus ja henkilöstömäärän nousu osoittavat, että pääomasijoittajien tapa kehittää yrityksiä on kestävä eikä kyse ole pikavoittojen hakemisesta. Kauppojen määrän vahva kasvu viime vuonna on myös hyvin positiivinen viesti aiempien vuosien hiljaisten markkinoiden jälkeen, Ernst & Youngin yritysjärjestelypalveluiden johtaja Mikko Äijälä kommentoi.

Lisätietoja:

Mikko Äijälä, partner, yritysjärjestelyt, Ernst & Young Oy, puhelin 040 709 2907, sähköposti mikko.aijala@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young Oy, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.