Pohjois-Pohjanmaan yrityksillä kovin kasvuasenne Suomessa – yritykset aikovat hakea lisää vauhtia ulkomailta

Epävarmat talousnäkymät vaikuttavat voimakkaasti suomalaisiin kasvuyrityksiin. Arviot uusien työntekijöiden palkkaamisesta ja liikevaihdon kasvusta jäävät vaisuiksi valtakunnallisessa vertailussa. Toisin on Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueen kasvuyrityksissä, joissa näkymät ovat paljon valoisammat.

Tilintarkastus- ja asiantuntijayritys EY:n teettämän valtakunnallisen kasvuyritystutkimuksen mukaan Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa sijaitsevat yritykset ovat kasvuhakuisimpia koko Suomessa. Lähes puolet vastaajista ilmoittaa hakevansa voimakasta kasvua lähivuosina. Ero valtakunnallisten vastausten keskiarvoon on lähes 20 prosenttiyksikköä.

Alueen yritykset hakevat kasvua etenkin ulkomailta. Kolmasosa pelkästään kotimarkkinoilla toimivista yrityksistä aikoo nimittäin kansainvälistyä seuraavien vuosien aikana. Tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa käy yli puolet vastaajayrityksistä.

Kasvuasenteen ja kansainvälistymisen lisäksi tutkimuksessa kysyttiin yritysten näkemyksiä liikevaihdon kasvuodotuksista, uusien työntekijöiden palkkausaikeista, kasvun hakemisesta yritysostoin ja pörssilistautumisesta.

EY:n tutkimuksen verrokkialueita olivat Uusimaa, Pirkanmaa lähialueineen, Varsinais-Suomi, Pohjanmaan seutu ja Savo-Karjala.

”Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin tulokset ovat erinomaisia, jos niitä vertaa muuhun Suomeen. Vain Uusimaa oli meitä edellä aluevertailussa. Kasvuasenne ei heijastu vielä yritysten liikevaihto-odotuksiin, sillä 48 prosenttia vastaajista uskoo liikevaihdon kasvun jäävän vuositasolla alle 10 prosenttiin seuraavan kolmen vuoden aikana. Toisaalta lähes joka kolmas yrityspäättäjä uskoo yli 20 prosentin vuosikasvuun”, sanoo Associate Partner Milla Karjalainen.

Hänen mukaansa pohjoisen alueen yritykset ovat tottuneet hakemaan kasvua Suomen rajojen ulkopuolelta, sillä markkina-alue on pieni. Lisäksi etenkin Pohjois-Ruotsissa on käynnissä tai käynnistymässä kymmenien miljardien eurojen investoinnit.

Kasvun jarruksi voi nousta kuitenkin pula osaavasta työvoimasta. Se mainittiin vastauksissa isoimpana kasvun esteenä yhdessä epävarmojen talousnäkymien kanssa. Tosin talouden epävarmuuden vaikutus kasvuun on paljon pienempi kuin valtakunnallisissa vastauksissa.

”Lähitulevaisuuden menestyksen kulmakivinä kasvuyritykset pitävät uusien osaajien löytämistä, laajentumista uusille markkinoille, yrityksen visiota ja strategiaa sekä myynti- ja markkinointiosaamista. Nämä menestyksen kulmakivet korostuvat muuhun Suomeen verrattuna. Meidän täytyy varmistaa, että yritykset löytävät jatkossakin osaavaa työvoimaa”, Karjalainen kertoo.

IRO Researchin toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistui 180 kasvuyritystä eri puolilta Suomea. Yritysten liikevaihdon alaraja oli viisi miljoonaa euroa.

­­Kasvuyrittäjyyskilpailu saavuttaa Oulun

EY on korostanut kasvuyrittäjyyden ja -yritysten merkitystä jo vuosikymmeniä, ja sen järjestämä EY Entrepreneur Of The Year -kilpailu on noussut maailman arvostetuimmaksi yrittäjäkilpailuksi. Kilpailu on Suomessa järjestetty jo yli 20 vuoden ajan ja siihen on osallistunut vuosien aikana yli tuhat suomalaista yritystä.

”Haluamme kilpailun avulla tukea yrittäjyyttä ja korostaa kasvuyrittäjien suurta merkitystä Suomen hyvinvoinnin ja menestymisen rakentajina. Kilpailussa palkitaan vuosittain esikuvallisia yrittäjiä, joille ohjelma antaa ainutlaatuisen väylän valtakunnalliseen vertaisoppimiseen, verkostoitumiseen ja ajatusten vaihtoon”, Karjalainen sanoo.

Pohjois-Pohjanmaalta ja Lapista lähtöisin olevista yrityksistä ovat aiempina vuosina menestyneet valtakunnallisesti muun muassa Lapland Hotels & Safaris, Santa Park, Gugguu, Sievin Jalkine, Wheslyn Group/Balmuir ja Hätälä.

EY Entrepreneur Of The Year -titteliä voivat tavoitella yrittäjät, joiden yrityksen liikevaihto on yli 3,5 miljoonaa euroa, toiminta on kasvavaa ja kannattavaa, ja yritys työllistää vähintään kymmenen henkilöä. Perheyrityssarjan osallistujilta vaaditaan lisäksi yrityksen johdon olevan suvussa vähintään toisen sukupolven hallussa. Start-up-yrittäjille suunnatussa sarjassa osallistumiskriteereissä painottuvat joko nopea liikevaihdon kasvu tai yritysidean yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Kilpailun aluetilaisuus järjestetään Oulussa 24. toukokuuta ja vuoden 2023 kilpailun finalistit julkaistaan lokakuussa. Voittaja palkitaan Helsingissä 27. lokakuuta 2023 järjestettävässä juhlagaalassa.

Lue lisää kilpailusta: EY Entrepreneur Of The Year

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi