Raportti: Koronapandemia painoi jääkiekon SM-liigaseurojen taloutta

Lehdistötiedote 29.9.2020 klo 9.00

EY:n tuoreesta raportista selviää, että kausi 20192020 olisi ollut SM-liigaseuroille taloudellisesti vahva ilman covid-19-pandemian vuoksi kesken jäänyttä kautta. Liigan keskeyttäminen aiheutti seuroille EY:n arvion mukaan noin 15 miljoonan euron tulonmenetyksen. Seurat ennakoivat alustavissa budjeteissaan alkavan kauden tulojen putoavan noin 10 miljoonaa euroa, jos kausi pystyttäisiin viemään suhteellisen normaalisti läpi.

Tilintarkastus- ja konsultointipalveluita tarjoava EY on julkaissut toista vuotta peräkkäin analyysin jääkiekon SM-liigajoukkueiden taloudellisesti tilanteesta. Raportti käsittelee SM-liigaseurojen ja SM-liiga Oy:n tilinpäätöstietoja kaudelta 20192020 sekä seurojen budjetteja tulevan kauden osalta.

”Kauden 2019–2020 keskeyttäminen aiheutti seuroille arviomme mukaan SM-liigaseuroille noin 15 miljoonan euron tulojen menetyksen. Nykyisellä kulurakenteella kauden pelaaminen kokonaan ilman yleisöä ei todennäköisesti olisi seuroille taloudellisesti mahdollista”, sanoo Janne Aalto EY Suomen taloushallinnon neuvontapalveluista.

Liigaseurojen tulevan kauden budjeteista käy ilmi, että pelkästään lipputulojen osalta menetykset nousisivat yli 20 miljoonaan euroon, jos alkava kausi jouduttaisiin pelaamaan tyhjille katsomoille. Lipputulojen lisäksi saamatta jäisi myös muu myynti ottelutapahtumissa, joten kokonaisvaikutus nousisi merkittävästi suuremmaksi.

”Meneillään oleva pandemia luo valtavia haasteita useille toimialoille, ja tapahtuma-ala on yksi kriisin taloudellisista kärsijöistä. SM-liigaseurojen, kuten muidenkin yritysten, tulee nyt miettiä uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Kriisit pakottavat yrityksiä uudistumaan ja parhaiten selviävät ne, jotka löytävät uuteen normaaliin sopivat toimintamallit”, sanoo Johanna Grönroos, EY Suomen taloushallinnon neuvontapalveluista vastaava johtaja.

Liigaseurojen ja SM-liiga Oy:n yhteenlaskettu liikevaihto oli viime tilikaudella 140 miljoonaa euroa, mikä oli 6 miljoonaa euroa edelliskautta vähemmän. EY:n arvion mukaan liiga olisi tehnyt uuden yhteenlasketun liikevaihtoennätyksen, yli 150 miljoonaa euroa, jos kausi olisi pystytty pelaamaan loppuun asti.

Kaudella 2019–2020 SM-liigajoukkueiden yhteenlaskettu liiketappio oli 3,5 miljoonaa euroa ja seurojen likvidit varat olivat kauden päättyessä paikoitellen kriittisellä tasolla. Positiiviseen tilikauden tulokseen pääsi seitsemän joukkuetta. Vahvin kassa kauden päättyessä oli Kärpillä, HIFK:llä ja Tapparalla.

Kaudella 2018–2019 liigan yhteenlaskettu liikevoitto oli 2,1 miljoonaa euroa voitollinen ja positiiviseen tulokseen pääsi 11 joukkuetta.

Liigaseurat leikanneet kuluja ja budjetteja

Liigaseurat ennakoivat alustavissa budjeteissaan alkavan kauden tulojen putoavan noin 10 miljoonaa euroa, jos kausi pystyttäisiin viemään suhteellisen normaalisti läpi. Pelaajabudjeteista on leikattu yhteensä 3 miljoonaa euroa. Epävarmaan kauteen lähdettäessä pelaajabudjettia ovat leikanneet kaikki muut seurat paitsi HPK, Kärpät ja Lukko.

Isoimmalla pelaajabudjetilla, 3 miljoonalla eurolla, tulevaan kauteen lähtee Oulun Kärpät. SM-liigan pienin pelaajabudjetti, 1,5 miljoonaa euroa, on Vaasan Sportilla.

Viime vuosina liigaseurat ovat onnistuneet parantamaan rahoitusasemaansa, mutta kauden 2019–2020 keskeyttäminen muutti tilannetta. Tilinpäätöshetkellä viidellä liigaseuralla oli alle 100 000 euroa kassassa. Näihin joukkueisiin kuuluivat Jukurit, JYP, Kalpa, KooKoo ja Saipa. Vaikeassa tilanteessa monet joukkueet ovat myös joutuneet sopeuttamaan talouttaan yhteistoimintaneuvotteluilla. Osa seuroista on kerännyt lisärahoitusta osakeannilla tai muulla omistajien lisärahoituksella.

EY:n kokoamasta raportista selviää, että taseen suhteen liigassa on kolme vahvaa seuraa: Kärpät, Tappara ja HIFK. Toisessa ääripäässä on TPS, joka on ollut viime vuosina riippuvainen omistajien lisärahoituksesta.

Pelicansin pisteet olivat liigan kalleimmat, KooKoo pääsi halvimmalla

Seurojen talousluvuista käy ilmi, että suurinta liikevaihtoa tekevät seurat sijoittuvat hyvin myös runkosarjassa. Liikevaihdoltaan suurimmat joukkueet viime kaudella olivat Oulun Kärpät, HIFK ja Rauman Lukko, ja näistä Kärpät ja Lukko sijoittuivat kolmen kärkeen myös runkosarjassa.

Poikkeuksen taloustilanteen ja runkosarjamenestyksen yhteyteen tekee KooKoo, jonka liikevaihto oli seuroista 12 suurin mutta runkosarjasijoitus viides.

EY:n analyysin mukaan kaudella 2019–2020 kalleimmaksi pisteet tulivat Pelicansille. Pisteen hinta muodostuu seuran kokonaiskuluista jaettuna saavutetuilla pisteillä. Pelicansille yhden pisteen hinta 177 700 euroa, mikä oli yli kolme kertaa enemmän kuin halvimmalla pisteet hankkineen KooKoo Hockeyn 49 000 euron pistehinta.

Katsaus liigaseurojen taloudelliseen tilanteeseen -raportti on ladattavissa EY:n verkkosivuilta.

Lisätietoja:
Janne Aalto

Senior Manager, EY Suomen taloushallinnon neuvontapalvelut
janne.aalto@fi.ey.com

Johanna Grönroos
Partner, EY Suomen taloushallinnon neuvontapalveluiden johtaja
Johanna.Gronroos@fi.ey.com

Lotta Roitto
Head of PR
lotta.roitto@fi.ey.com
P. 040 747 0871

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.