Rovio Entertainmentin Mikael Hed palkittiin vuoden kasvuyrittäjänä

Angry Birds -pelillään maailmanmaineeseen nousseen Rovio Entertainmentin toimitusjohtaja Mikael Hed voitti Ernst & Youngin valtakunnallisen Entrepreneur of the Year -kilpailun Helsingissä 4.11.  Voittonsa myötä Mikael Hed edustaa Suomea kansainvälisessä World Entrepreneur of the Year -kilpailussa Monte Carlossa kesällä 2012.

– Rovion kasvuluvut ja maailmanlaajuinen menestys on ollut huikeaa, mikä siivitti heidät myös kilpailun voittoon. Kaikki kilpailumme ehdokkaat ja loppukilpailuun selviytyneet finalistit ovat yrittäjiä, jotka ovat jatkaneet kasvuaan ja menestyneet taloudellisesti haastavina aikoina. Jo tämä tekee kaikista ehdokkaista eräänlaisia voittajia – menestyminen ja kannattava kasvu epävakaina aikoina vaatii rohkeutta ja tekemistä, johon vain parhaat pystyvät, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, partneri Mikko Rytilahti Ernst & Youngilta kommentoi.

Innovatiivisuus ja määrätietoinen työ veivät Rovion Mikael Hedin voittoon

Entrepreneur of the Year -voittoon kiirinyt Rovio tuli maailmanlaajuisesti tunnetuksi Angry Birds -mobiilipelillä, josta on viimeisen kahden vuoden aikana tullut yksi maailman ladatuimmista älypuhelinsovelluksista. Kilpailun tuomaristo, jonka puheenjohtajana toimii vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto, pitikin Rovion kasvulukuja voittamattomina, niin tuloksen kuin toiminnan laajentamisen suhteen.

– Rovion menestys ei ole ollut sattumaa vaan heillä on takanaan rautainen liiketoimintamalli, jota he vievät rohkeasti eteenpäin. Roviolla on suuret suunnitelmat ja hieno visio, joita he toteuttavat hyvin järjestelmällisesti. Tuomaristo arvosti sitä, että Rovion tuotteet edustavat modernia aikaa ja tuotantoa; he ovat rakentaneet yritystä brändin ympärille ja jättäneet valtavasti tilaa oheisbisneksen kehittämiselle, Rytilahti siteeraa tuomariston perusteluita.

Rovio Entertainment voitti myös Entrepreneur of the Year -kilpailun Tuotanto-toimialasarjan.

Pihlajalinnan Wiren vei voiton Palvelu-kilpailusarjassa

Palvelu-toimialasarjan parhaana palkittiin Pihlajalinna Oy:n toimitusjohtaja Mikko Wiren, joka on edelläkävijä kuntien ulkoistamien terveyspalveluiden tuotannossa ja tarjoamisessa.

– Pihlajalinna on hyvä esimerkki siitä, miten yrittäjävetoinen toiminta tuottaa lisäarvoa. Wiren on vaikuttanut julkisen sektorin palvelumallin myönteiseen muutokseen ja tunnistanut tehostamismahdollisuuksia alalla. Tuomaristo uskoo, että energinen ja innostunut Wiren vaikuttaa merkittävästi toimialan kehitykseen tulevaisuudessakin, Rytilahti kertoo.

Ledil Oy:n yrittäjäkolmikko Kauppa-sarjan parhaat

Salolainen led-valaistustekniikkaan erikoistunut Ledil Oy vei voiton Kauppa-toimialasarjassa. Hannu Hukkasen, Tomi Kuntzen ja Rami Huovisen Ledil Oy lähti valaisinmarkkinoille murrosaikana, kun led-valaisimien markkinoilla tapahtui räjähdysmäinen kasvu. Ketterän toimintamallinsa ja korkean laadun ansiosta Ledil pystyy kilpailemaan halpatuotannon kanssa.

– Ledilin strategia ja toimintasegmentti ovat tarkasti fokusoituja. He ovat rakentaneet liikeideansa ja toimintamallinsa järkevästi ja menestyneet niillä. Tuomaristoon teki vaikutuksen myös se, että Ledil on integroinut asiakkaansa mukaan tuotekehitysprosesseihin. On hienoa, että Suomesta löytyy tämän kaltaista maailmanluokan osaamista ja toimintaa, Rytilahti kiittelee tuomariston sanoin.

GTW Groupin Mika Mäkeläinen on Young Entrepreneur of the Year

Young Entrepreneur of the Year -erikoispalkinnon sai tänä vuonna GTW Groupin Mika Mäkeläinen. GTW Group on innovatiivinen toimija, jonka tavoittelee markkinajohtajuutta valitsemillaan palvelu-, asiantuntija- ja teknologiatoimialoilla. Entrepreneur of the Year -kilpailun tuomaristo uskoo, että Mäkeläisessä on potentiaalia suuriin kuvioihin.

– Mika Mäkeläinen on juuri sellainen yrittäjä, joita Suomi tarvitsee. Hän kantaa yhteiskuntavastuunsa, eikä pelkää haasteita. Hän on todellinen yrittäjän esikuva, josta tullaan kuulemaan vielä paljon, Rytilahti toteaa.

Entrepreneur of the Year on kilpailu kasvuyrittäjille

Entrepreneur of the Year -kasvuyrittäjäkilpailun tavoitteena on lisätä kasvuhakuisen yrittäjyyden arvostusta sekä kannustaa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä. Kilpailussa arvioidaan muun muassa yrittäjien yrittäjähenkeä, yrityksen strategiaa, taloudellista menestystä, yhteiskuntavastuuta, kansainvälisyyttä ja innovatiivisuutta.

Voittajat valitsee kilpailun järjestäjistä riippumaton tuomaristo, johon vuonna 2011 kuuluivat Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun professori Liisa Välikangas, CapMan Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Westerlund, Electrosonic Group Oy Ab:n puheenjohtaja Philip Aminoff, K. Hartwall Oy:n konsernijohtaja JT Bergqvist, Okmetic Oyj:n toimitusjohtaja Kai Seikku, Onvest Oy:n toimitusjohtaja, vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto, Oras Invest Oy:n toimitusjohtaja Jari Paasikivi, Salmela-Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Salmela, Management Events Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Muurainen ja Kiilto Family Oy:n toimitusjohtaja Erkki Solja.

Vuoden 2011 valtakunnalliset finalistit:

Tuotanto-sarja: Reijo Karppinen, Dynaset Oy; Päivi Leiwo, Oilon Oy; Mikael Hed, Rovio Entertainment Oy. Palvelut-sarja: Kim Väisänen, Blancco Oy; Ari Takanen, Codenomicon Oy; Rauno Nurmi, N-Clean Oy; Mikko Wirén, Pihlajalinna Oy. Kauppa-sarja: Rami Huovinen, Tomi Kuntze ja Hannu Hukkanen, Ledil Oy; Pasi Vesamo, Turun Konekeskus Oy

Valokuvia voittajista on ladattavissa lauantaina 5.11. osoitteessa www.peterforsgard.com/eoy_gaala

Mikko Rytilahti, KHT, partneri, Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 578 6742, sähköposti mikko.rytilahti@fi.ey.com

Hannele Lindell, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 506 8456, sähköposti hannele.lindell@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Entrepreneur of the Year

Ernst & Young Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville kasvuyrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa kasvuyrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.