Sote-uudistus ravistelee yrityskauppamarkkinaa terveystoimialalla

Terveystoimialan yrityskauppavalmiutta vuosittain luotaava konsulttiyhtiö EY uskoo alan fuusioiden ylittävän tänä vuonna 200 miljardin dollarin rajapyykin edellisvuoden notkahduksen jälkeen. Kansainvälisesti yrityksiä kannustavat kaupoille etenkin toimialalle tunkeutuvat uudet toimijat sekä kasvumahdollisuuksista kiinnostuneet pääomasijoittajat. Suomessa kilpailukyvyn varmistaminen on tyypillisin syy yhdistymisille toimialalla, jota sote-epävarmuus riepottelee.

EY:n vastikään julkaiseman Global Capital Confidence Barometer (CCB): Life Sciences -raportin mukaan 60 % terveystoimialan yrityksistä suunnittelee yrityskauppaa seuraavan 12 kuukauden aikana. Suomesta vastaavaa lukua ei ole saatavilla, mutta pitkään toimialan parissa työskennellyt partner Sakari Helminen EY:ltä uskoo vilkkaan markkinan jatkumiseen.

- Sote-uudistus, rahoituksen hyvä saatavuus sekä pääomasijoittajien aktiivinen rooli markkinalla ruokkivat yrityskauppoja Suomessa ja tarjoavat hyviä kasvumahdollisuuksia terveysalan perinteisille toimijoille, mutta myös uusille tulijoille, partner ja EY:n Pohjoismaiden terveystoimialan johtoryhmän jäsen Sakari Helminen sanoo.

- Näkisin, että kilpailukyvyn varmistaminen ja osaamisen vahvistaminen yrityskaupoilla ja strategisilla yhteistyömalleilla on oikeastaan elinehto alalla. Kaiken ajattelun keskiössä pitäisi olla kroonisten sairauksien kasvun hillitseminen, painopisteen siirtäminen ennaltaehkäiseviin malleihin sekä vaikuttavuuden mittaamisen lisääminen. Lisäksi avainasemassa ovat mobiili- ja digitaalisairaaloiden ja hoitomallien kehittäminen, personoituun lääkehoitoon keskittyminen ja ennen kaikkea asiakaskeskeisen toimintatavan korostaminen, Helminen jatkaa.

Terveydenhoito- ja life science -toimialan yritysjärjestelyihin erikoistunut Ilkka Jäppinen ennustaa toimialan konsolidaatiokehityksen jatkuvan Suomessa.

- Vuodesta on tulossa yrityskauppojen osalta vilkas. Suurimpina ajureina näkisin myyjiä houkuttelevat arvostustasot, rahoituksen hyvän saatavuuden sekä pääomasijoittajien kiinnostuksen alaa kohtaan. Pääomasjioitusrahastojen pääomat eivät ole yrityskauppavilkkautta rajoittava tekijä. Pulaa on ennemminkin hyvistä sijoituskohteista. Myyjien osalta korkeahkot arvostustasot ja matalat korot vaikuttavat odotusarvoihin. Merkille pantavaa on myös kiinalaissijoittajien kiinnostus suomalaisia yrityksiä ja niiden osaamista kohtaan, kertoo yritysjärjestelypalveluiden senior manager Ilkka Jäppinen EY:ltä.

Nouseeko biofarma?

Myös EY:n toinen tuore terveystoimialaa koskeva julkaisu, EY 2018 M&A Firepower Report: Life Sciences Deals and Data, ennustaa yrityskauppa-aktiivisuutta, jopa mega-diilejä, vuodelle 2018. Näin etenkin biofarman puolella.

- Biofarman osalta yhdelläkään suuryrityksellä ei ole tällä hetkellä yli 5 prosentin osuutta maailmanlaajuisista markkinoista. Tämä seikka yhdistettynä hintapaineisiin ajaa yritykset metsästämään kasvumahdollisuuksia. Myös potentiaalisia uusia kilpailijoita ostetaan alta pois ja usein samalla vahvistetaan omaa digikyvykkyyttä, Helminen sanoo.

Aktiivisuus yrityskaupparintamalla, rahoituksen saatavuus ja kilpailu hyvistä kohteista ovat jo tosin Helmisen mukaan aiheuttaneet paikoitellen yritysten poikkeuksellista arvostustasojen nousua, mikä on hidastanut kauppojen toteutumista Suomen markkinalla.

- Aiemmin Suomessa myytiin yrityksiä kehityksen alkuvaiheessa eikä maltettu jatkaa maailmavalloitusta pitkällä tähtäimellä.  Trendissä on nyt kuitenkin nähtävissä positiivinen muutos. Usko maailman valloitukseen on kasvanut. Jos halutaan pärjätä maailmanmarkkinoilla, ekosysteemiajattelu ja voimavarojen yhdistäminen voivat hyvin tarjota ratkaisun. EY:n Finprolle viime vuonna tekemä selvitys osoittaa, että Suomella on käsissään valtava potentiaali. Siinäkin mielessä yrityskaupat ja allianssit tarjoavat oivan kanavan kansainvälisille vesille, Helminen toteaa.

Kuva 1:

Kuva 2:

Taulukko: Terveystoimialan yrityskaupat 17.7.–17.12.2017

Ostaja Kohde Myyjä Liikevaihto, milj. e Henkilöstö
Colosseum Dental Group, Switzerland (Jacobs Holding AG) Oral Hammaslääkärit Oyj Capman Buyout fund, individual shareholders 100 1 300
MB Funds ~70 %,
Individual shareholders ~30 %
Debora Oy  Individual shareholders  20 700
Medbit Oy ~65 %, Medi-IT Oy ~35 % Medbit Oy  - 50 220
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS—kuntayhtymä, 24 kuntaa) Orton Oy  lnvalidisäätiö sr  17 210
Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mehiläinen Oy KKR & Triton fund, Luxembourg 78 %,
Varma, LähiTapiola, Ilmarinen
Invalidiliiton  Asumispalvelut Oy  Invalidiliiton Asumispalvelut Oy
Invalidiliitto ry)
10 150
Arjessa Oy (Arjessa Yhtiöt / Humana AB, Sweden) Nordic Senior Services Oy  Panacea Invest I Ky 37 %, Individual shareholders 7 137
Esperi Care Group Oy (ICG Plc:n rahastot 80 %,
Etera 5 %, Individual shareholders
Kainuun Hoivataito Oy  Individual shareholders 6 126
Creathor Venture, MedTech Innovation Partners, Inventure, Pontos Blueprint Genetics Oy  Funding round / share issue 3  >100
Synlab Finland Oy (Synlab International GmbH, Germany) Cityterveys Oy  MB Funds over 50 %, Individual shareholders 13 100
Esperi Care (ICG Plc, Iso-Britannia 75 %,
Etera 5 %, Individual shareholders
Helmen Hoitajat Oy  Asennusliike J. Mononen Oy 6 85
Mehiläinen 0y (KKR & Triton Funds, Luxembourg 78 % Varma, LahiTapiola, Ilmarinen Itä-Suomen Hoitokodit  Individual shareholders 6 80
Pihlajalinna Oyj Salon Lääkintälaboratorio OySomeron Lääkäriasema OyParaisten Lääkärikeskus OySataman Röntgen OyJoen Magneetti Oy Individual shareholders 7 ~601
Mehiläinen 0y (KKR & Triton Funds, Luxemburg 78 %, Varma, LähiTapiola, Ilmarinen Kouvolan Lääkärikeskus Oy  Individual shareholders 3 60
Coronaria Hoitoketju Oy Medilaser Oy  / 11 50
Serendipity Partners (~35 %) & other individual investors Evondos Oy Funding round / share issue 1 40

EY 2018 M&A Firepower Report: Life Sciences Deals and Data –raportti
Global Capital Confidence Barometer (CCB): Life Sciences –raportti

Lisätietoja: Sakari Helminen, partner, EY 040 5454 683, sakari.helminen@fi.ey.com
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, EY, 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.