Sulkeutuminen ulkomaisilta vaikutteilta uhkaa Suomen kehitystä

Ernst & Youngin mukaan Suomi on jäämässä jälkeen globalisaatiokehityksessä. Samalla kun Ruotsi parantaa asemiaan kansainvälisessä kilpailussa, Suomea jarruttaa sulkeutuminen ulkomaiselta työvoimalta ja ulkoisilta kulttuurisilta vaikutteilta.

Globalisaatio vahvistui vuoden 2012 aikana suurimmassa osassa maailman talouksia. Vuotuisessa tutkimuksessaan Ernst & Young tarkasteli talouden ja liiketoiminnan kansainvälisen verkottumisen tärkeimpiä tekijöitä ja listasi maailman globalisoituneimmat maat. Globalisaation hyödyntäminen on Ernst & Youngin mukaan keskeisessä asemassa yritysten tulevaisuuden kasvussa ja menestyksessä.

Vuonna 2012 Suomi oli Ernst & Youngin globalisaatioindeksillä mitattuna maailman 13. globalisoitunein maa yhden sijan pudotuksella edellisvuoteen nähden. Ykkössijan tutkimuksessa sai Kiinan erityishallintoalue Hong Kong. Suomen vahvuuksia olivat laajakaistayhteyksien yleistyminen, rahoitusmarkkinoiden avoimuus, ulkomaisten sijoitusten kasvu sekä ulkomaankaupan kumppaneiden monipuolisuus.

Suomen sijoitus kuitenkin heikkenee tulevaisuudessa voimakkaasti ja vuoteen 2016 mennessä Suomi jää jo 24. sijalle. Tärkein syy pudotukselle on Suomen sulkeutuminen ulkomaiselta työvoimalta ja kulttuurisilta vaikutteilta. Kehityksestä jälkeen jääminen heikentää Suomen kykyä houkutella ulkomaisia ja kotimaisia investointeja sekä työvoimaa kansainvälisessä kilpailussa. Samaan aikaan Ruotsin ja Tanskan globalisaatiokehitys jatkuu vahvana ja Ruotsin sijoitus kärkikymmenikössä jopa paranee.

Ernst & Young toteaa raportissaan sekä kehittyneiden että kehittyvien talouksien olevan kasvamassa ulos nykyisistä rooleistaan. Tuotanto alkaa palata takaisin teollisuusmaihin ja samalla kasvumarkkinat lisäävät tuontiaan kuluttajien ostovoiman kasvaessa. Tuotannon ja työllisyyden kasvu teollisuusmaissa, kuten Suomessa, edellyttää kuitenkin pysymistä mukana globalisaation yleisessä kehityksessä.

Lisätietoja:

Harri Pärssinen, toimitusjohtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 553 9830, sähköposti harri.parssinen@fi.ey.com

Risto Venermo, partner, nopean kasvun markkinat, Ernst & Young Oy, puhelin 040 754 9139, sähköposti risto.venermo@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young Oy, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Looking beyond the obvious: globalization and new opportunities for growth. Ernst & Young 2013.

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.