Suomalaiset vahvasti esillä yrittäjyyden maailmanmestaruuskisoissa

Kotak Mahindra Bankin perustaja ja johtaja Uday Kotak palkittiin EY World Entrepreneur of the Year -kilpailussa 7.6.2014 maailman parhaana yrittäjänä. Suomen edustaja, DealDashin perustaja ja toimitusjohtaja William Wolfram oli myös vahvasti esillä loppukilpailussa ja herätti laajaa kiinnostusta kansainvälisessä mediassa.

Monte Carlossa vuosittain järjestettävä EY World Entrepreneur of the Year -tapahtuma huipentui juhlagaalaan, jossa palkittiin vuoden paras yrittäjä yli 50 maavoittajan joukosta. Tänä vuonna maailmanmestaruuden vei intialaisen Kotak Mahindra Bankin perustaja Uday Kotak.

Tuomaristo perusteli voittoa Kotakin merkittävällä saavutuksella luoda uusi pankki haastavassa ja voimakkaasti säädellyssä ympäristössä. Samalla pankin edullisilla palveluilla on suuri ja myönteinen vaikutus paikallisyhteisöihin ja niiden mahdollisuuteen päästä osaksi Intian talouskasvua.

Suomen edustajaa William Wolframia pidettiin läpi kilpailun vahvana voittajaehdokkaana, ja hän keräsi loppukilpailun aikana lukuisia yhteydenottoja ja haastatteluja kansainväliseltä medialta kuten Financial Times, CNN ja CNBC.

- William Wolfram on luonut innovatiivisen ja ennakkoluulottoman verkkokauppakonseptin, joka on saanut vain viidessä vuodessa miljoonia asiakkaita erittäin kilpailulla Yhdysvaltain markkinalla. Hänen yrityksensä on tyyppiesimerkki digitalisaation vaikutuksesta päivittäiseen elämään sekä ns. big datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa. William itse on upea esimerkki rohkeasta nuoresta, jolla on vahvat visiot ja synnynnäinen palo yrittäjyyteen, kilpailun Pohjoismaiden-johtaja Juha Hilmola kiittää Suomen edustajaa.

- Kasvu ja menestys on tullut jatkuvan kehittämisen ja huippuunsa hiotun asiakastyytyväisyyden ansiosta - unohtamatta rohkean yrittämisen vaikutusta. Toivon, että Williamin tarina toimii innoittajana ja esikuvana monille yrittäjyyttä uravaihtoehtona harkitseville nuorille, Hilmola lisää.

Miljoonia asiakkaita Yhdysvalloissa kovan kilpailun alalla

Nyt 21-vuotias Wolfram perusti yrityksensä 16-vuotiaana ja päätti heti lähteä valloittamaan maailman silloin suurinta markkinaa eli Yhdysvaltoja. Tänä päivänä yrityksen palveluilla on Yhdysvalloissa yli 3 miljoonaa käyttäjää ja 2 miljoonaa liiketapahtumaa – päivittäin. Verkkohuutokaupan alalla DealDash on pärjännyt kovassa kilpailussa haastamalla vanhan toimintamallin uudella, asiakaslähtöisemmällä lähestymistavalla. DealDashin vallankumouksellinen idea oli antaa huudon hävinneille käyttäjille mahdollisuus ostaa huudon kohteena oleva tuote uutena vähittäiskaupassa - ja hyvittää huutoihin kuluneet rahat kauppaa tehdessä.

Wolfram palkittiin viime syksynä Suomen Entrepreneur of the Year -kilpailun maavoittajana. Kilpailu järjestettiin Suomessa 11. kertaa, ja yhtä monta kertaa Suomen edustaja on ollut myös Monte Carlon loppukilpailussa kisaamassa maailmanmestaruudesta. Vahvimpana voittajaehdokkaana ennen Wolframia on pidetty Rovion Mikael Hediä, joka edusti Suomea kaksi vuotta sitten.

Suomalainen yrittäjyys edustettuna tapahtumassa monipuolisesti

Tällä kertaa Mikael Hed oli kutsuttu kilpailun kansainvälisen, kymmenhenkisen tuomariston jäseneksi. Kilpailun järjestäjästä riippumaton, eri maita ja toimialoja edustava tuomaristo valitsee voittajan yhdessä kattavien taustatietojen sekä ehdokkaiden haastattelukierrosten ja esitysten jälkeen. Tuomaristo arvioi ehdokkaita ja heidän yrityksiään seuraavia osa-alueita painottaen: yrittäjähenki, taloudelliset tulokset, strategia, kansainvälisyys, innovatiivisuus sekä eettiset ja sosiaaliset näkökulmat.

Lisäksi tapahtumassa Suomea edusti Electrosonicin hallituksen puheenjohtaja Philip Aminoff, joka osallistui tapahtuman ohjelmaan kuuluneen Family Business Summitin perheyrityspaneeliin, sekä Otavan hallituksen puheenjohtaja Olli Reenpää, joka palkittiin viime syksynä Suomen ensimmäisenä Family Business Award -voittajana ja jonka perheyritystarina esiteltiin tilaisuudessa julkistetussa EY:n ensimmäisessä Family Business Yearbookissa.

EY Entrepreneur of the Year -kilpailusta

EY Entrepreneur of the Year on arvostettu, maailman tunnetuin kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Palkinto rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year sai alkunsa USA:ssa vuonna 1986 ja on sittemmin laajentunut yli viiteenkymmeneen maahan kaikille mantereille. Suomessa kilpailu on järjestetty vuodesta 2003 lähtien

Lisätietoa Suomen Entrepreneur of the Year -kilpailusta ja Suomen aiemmista maavoittajista kilpailun kotisivuilla www.eoy.fi. Kilpailun etenemisestä sekä siihen liittyvistä tapahtumista kerromme myös Twitter-tilillämme @EY_Suomi. Löydät sosiaalisesta medista tietoa myös tunnisteilla #EOY ja #WEOY.

Valokuvia tapahtumasta on nähtävillä osoitteessa www.studiophenix.com

Lisätietoja

Juha Hilmola, partner, kasvu- ja perheyrityspalveluiden johtaja, EY, p. 040 540 8963, juha.hilmola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintä, EY, p. 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.

Pikafaktat

Lainaukset

Toivon, että Williamin tarina toimii innoittajana ja esikuvana monille yrittäjyyttä uravaihtoehtona harkitseville nuorille.
Juha Hilmola, EY