Suomen kasvuyritykset avainroolissa työpaikkojen luonnissa

Kansainvälisen Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailun Suomen aluevoittajat on valittu. Tänä vuonna kilpailussa korostui pienten ja keskisuurten yritysten merkitys työllistäjinä. Voittajat kasvattivat viime vuonna henkilöstöään keskimäärin 45 prosentilla.

– Työllistäminen oli tänä vuonna merkittävä kilpailun aluevoittajia yhdistävä tekijä. Epävarmassa taloussuhdanteessakin nämä yritykset kasvattivat henkilöstöään viime vuonna keskimäärin 45 prosentilla. Me uskomme, että tämän kaltaisilla pienillä ja keskisuurilla yrityksillä tulee olemaan yhä tärkeämpi rooli uuden talouskasvun luonnissa sekä Suomessa että maailmalla, Ernst & Youngin kilpailun johtaja Juha Hilmola sanoo.

Ernst & Youngin yhdessä Evlin ja Eläke-Fennian kanssa järjestämässä Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailussa palkittiin yhdeksän aluevoittajaa, jotka olivat alueittain:

Uusimaa:

-       Olli Auvinen & Matti Vilmi, Nitor Creations Oy. Nitorin palvelut varmistavat liiketoimintakriittisten järjestelmien toiminnan ohjelmistoarkkitehtuurien ja ketterien kehitysmenetelmien avulla.

-       Peter Barkman, Jussi Olkkonen & Esa Rauhala, Palmu Inc. Finland Oy. Palvelumuotoiluun erikoistunut Palmu kasvattaa asiakkaidensa palveluliiketoimintaa luomalla uusia palvelukonsepteja digitaalisiin kanaviin sekä kasvokkaisiin palvelukohtaamisiin.

-       Jukka Jokiniemi, Innojok Oy. Innojok yhdistää itse suunnittelemissa ja valmistamissa tuoteissaan kirkasvalolaitteet ja designvalaisimet.

Häme ja Keski-Suomi:

-       Petri Tiitola, Prima Pet Premium Oy. Yritys on uudistanut lemmikkieläintuotteiden markkinoita Suomessa innovatiivisten tuotteiden kautta.

Länsi-Suomi:

-       Janne Torikka, Munax Oy. Munax on tuottajien itse perustama kananmunien pakkaus- ja tuotantolaitos, joka on kasvanut yhdeksi merkittävimmistä kananmunien tukkuliikkeistä.

-       Mika Laine, Envor Group. Yrityksen ympäristöpalvelut kattavat koko kaaren jätteen noutamisesta kierrätyksen läpivientiin sekä sähkön ja lämmön tuotantoon omassa biokaasulaitoksessa.

-       Hannu Hukkanen, Rami Huovinen & Tomi Kuntze, Ledil Oy. Ledil suunnittelee energiaa säästävien LED-valaisimien linssejä ja heijastajia ammattikäyttöön kuten katu- ja arkkitehtuuriseen valaistukseen.

Itä-Suomi:

-       Kim Väisänen, Blancco Group. Yritys on globaali markkinajohtaja tiedon hävittämisessä ja tietokoneiden uusiokäytön ratkaisuissa.

Pohjois-Suomi:

-       Laura Suorsa, Tutoris Oy. Tutoris on kuntoutus- ja asumispalveluita valtakunnallisesti tuottava yritys, joka kehittää kuntoutusalalle hyviä uusia käytäntöjä ja tehokkaita toimintatapoja.

Kilpailun tuomaristo kiitteli voittajissa muun muassa valtavaa kasvupotentiaalia, yhteiskuntavastuuta, itse luotuja tuotteita ja palveluita sekä hyvää brändäystä.

Menestystarinat innostavat muitakin yrittäjiä

Jo kymmenettä kertaa Suomessa järjestettävässä Entrepreneur of the Year -kilpailussa oli tänä vuonna  lähes 60 ehdokasta. Eniten yrittäjiä osallistui Uudenmaan alueelta.

– On ilahduttavaa huomata, että yrittäjyys on viime vuosina kohottanut imagoaan kansainvälisten menestystarinoiden avulla. Ehdokasjoukko oli myös entistä monipuolisempi, mukana oli paljon nuoria ja naisyrittäjiä. Kilpailu muistuttaa, että Suomesta löytyy todella innostavia ja ainutlaatuisia yrittäjätarinoita, vaikka kaikki niistä eivät olekaan yhtä tunnettuja, Juha Hilmola sanoo.

Suomen-kilpailu huipentuu 2.11. pidettävään juhlagaalaan, jossa palkitaan Suomen Entrepreneur of the Year 2012. Voittaja jatkaa kisaa kansainväliseen loppukilpailuun, joka käydään kesäkuussa 2013. Viime kerralla Suomea edusti loppukilpailussa Rovion Mikael Hed.

Lisätietoja:

Juha Hilmola, partner, kasvu- ja perheyrityspalveluiden sekä Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young Oy, puhelin 040 540 8963, sähköposti juha.hilmola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young Oy, puhelin 050 300 9452
sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.