Tässä ovat tietoliikennealan suurimmat riskit vuonna 2024

Tilintarkastus- ja konsulttiyhtiö EY listaa vuosittain tietoliikennealan kymmenen suurinta riskiä. Turvallisuus kohoaa listan ykköseksi, ja generatiivisen tekoälyn kehittyminen lisää turvallisuuteen liittyviä haasteita entisestään. Epävarmasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta korkeampien elinkustannusten riski putoaa listauksessa toiselle sijalle viime vuoden ykkössijalta.

EY:n raportin ”Top 10 risks for telecommunications in 2024” mukaan 68 prosenttia tietoliikennealan yrityksistä uskoo, etteivät ne tee tarpeeksi hallitakseen tekoälyn aiheuttamia ei-toivottuja seurauksia ja 74 prosenttia sanoo, että on tehtävä enemmän toimenpiteitä tekoälyn rikollisen käytön estämiseksi. Samanaikaisesti 53 prosenttia tietoliikennealan yrityksistä uskoo, että kyberrikosten kustannukset heidän organisaatiolleen nousevat 40 prosenttia vuodesta 2022 ja ylittävät 3 miljoonaa dollaria vuonna 2023.

Tietoliikennemarkkinat ovat murroksessa ja pilvistyminen, avointen ratkaisujen yleistyminen sekä tekoäly aiheuttavat yritysjohdolle harmaita hiuksia jatkuvasti kohoavien kustannusten lisäksi.

”Turvallisuuskysymykset ovat tietoliikennealan riskilistauksen kärjessä, eikä tulos yllätä. Tekoälyn tuomat mahdollisuudet ovat valtavat, ja se voi toimia katalysaattorina uusille innovaatioille ja etenkin liiketoimintaprosessien tehostamiselle. Tekoälyn valjastamiseksi ja sen aiheuttamien riskien minimoiseksi tarvitaan näkemyksellistä johtamista ja kykyä nähdä tekoälyn pitkän aikavälin vaikutukset. Vuosi 2025 tulee olemaan Suomessa mielenkiintoinen, kun kaksi suurinta operaattoria saa uuden johtajan vuoden alussa", sanoo EY Suomen TMT-liiketoiminnan kehitysjohtaja Peik Schulman.

Tekoälyn kehitys nostaa myös sääntelyn vuoden 2024 riskilistauksessa pykälän ylöspäin, yhdeksännelle sijalle. Raportin mukaan epävarmuus tulevasta tekoälylainsäädännöstä luo epävarmuutta tietoliikennealan yrityksissä. EU:ssa tämä on herättänyt huolta siitä, että tekoäly saattaa tukahduttaa innovaatiot ja rajoittaa kansainvälistä kilpailukykyä.

Kuluttajat haluavat rahanarvoista tarjouksia

Elinkustannusten nousu sijoittuu toiseksi riskien listalla ja kolmannes kotitalouksista on sitä mieltä, etteivät teleoperaattorit ole tukeneet heitä elinkustannuskriisin keskellä. Vaikka vain 16 prosenttia kuluttajista karsii aktiivisesti kiinteiden yhteyksien ja mobiililiittymien kustannuksista, monet etsivät parempia palveluita. Peräti 60 prosenttia kuluttajista on sitä mieltä siitä, että elinkustannusten nousu on kasvattanut kiinnostusta edullisempien tarjousten metsästämiseen. Lisäksi suoratoistomarkkinan sekavuus ja ylitarjonta turhattavat kuluttajia sekä vaikeuttavat entisestään operaattoreiden lisäarvopalveluiden myyntiä. Lähes puolet vastaajista sanoo, että on vaikea ymmärtää selityksiä hintamuutosten taustalla.

”Kotitaloudet kamppailevat kasvaneiden elikustannusten kanssa, mutta suomalaiset pitävät silti digitaalisia tuotteita eräänlaisena perustarvikkeena, josta ei haluta tinkiä. Tämä osoittaa, että meillä on vahva digitaalinen kulttuuri Suomessa”, sanoo Schulman.

Osaajien houkuttelu ja sitouttaminen

Riittämätön osaamisen ja kyvykkyyksien hallinta on uusi tulokas tietoliikennealan riskilistalla. Se debytoi vuoden 2024 listauksessa kolmannella sijalla. Tekoäly on tässäkin vaikuttimena. Generatiivisen tekoälyn ja reunalaskennan uusien teknologiasyklien nopeutuessa digitaalisen huippuosaamisen kysyntä kasvaa. Lisäksi verkkoinsinöörien puute on alalla välitön haaste. Taloudelliset paineet vahvistavat trendiä, mikä uhkaa tulevaisuuden osaajien rekrytointia. Yli puolet (55 %) tietoliikennealan työnantajista on jäädyttänyt rekrytointeja, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin muilla toimialoilla (28 %).

”Budjettirajoitukset estävät kriittisen osaamisen ja uusien kykyjen rekrytoinnin. Tietoliikennealan työnantajien on lisättävä panostuksiaan työntekijöidensä jatkuvaan oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Henkilöstön sitouttaminen on tärkeää, ei vain uusien ohjelmistopohjaisten taitojen kehittämiseksi vaan myös menestyksekkäämpien suhteiden luomiseksi asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa”, Schulman toteaa.

Tietoliikennealan 10 suurinta riskiä maailmanlaajuisesti:

1. Yksityisyyden, turvallisuuden ja luotettavuuden vaatimukset
  2. Toimenpiteet asiakkaiden tukemiseksi kohonneiden elinkustannusten vuoksi
  3. Puutteet osaamisen ja kyvykkyyksien hallinnassa
  4. Kestävään kehitykseen liittyvät haasteet
  5. Uusien liiketoimintamallien puutteellinen hyödyntäminen
  6. Verkon laatu ja arvolupaus
  7. Epäonnistuminen työpaikkakulttuurin ja työskentelytapojen parantamisessa
  8. Tehoton yhteistyö ulkoisten ekosysteemien kanssa
  9. Kyvyttömyys mukautua sääntelyyn
  10. Epäonnistuminen infrastruktuuriresurssien hyödyntämisessä

Viimeisin globaali Top 10 risks for telecommunications -raportti on saatavissa englanniksi täällä: Top 10 risks for telecommunications in 2024

Tietoja Top 10 risks for telecommunications -raportista:

Top 10 risks for telecommunications in 2024 -raportti on osa jatkuvaa raporttisarjaa, jonka tarkoituksena on tunnistaa telekommunikaatiosektorin kriittisimmät riskit. Analyysi perustuu EY:n sektoritutkimusohjelmaan, jossa hyödynnetään EY:n teollisuuden ja kuluttajatutkimusten tuloksia ja sektorin ammattilaisten näkökulmia. Tulokset on luokiteltu EY:n riskitutkan avulla, joka järjestää riskitekijät neljään osa-alueeseen:

• Vaatimustenmukaisuuteen liittyvät uhat, jotka ovat peräisin politiikasta, säännöksistä tai hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä
  • Operatiiviset uhat, jotka vaikuttavat liiketoiminnan prosesseihin, järjestelmiin, ihmisiin ja koko arvoketjuun
  • Asiakkaisiin, kilpailijoihin ja sijoittajiin liittyvät strategiset uhat
  • Taloudelliset uhat, jotka johtuvat markkinoiden, ekosysteemien ja investointien epävakaudesta

Niina Afflecht
Head of PR & Communication, EY Suomi
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi