Teknologiasektorin yrityskaupat hipovat ennätystasoa tänä vuonna

Teknologiasektorin yrityskauppojen arvo ja lukumäärä lähestyvät IT-huuman kiivaimman vuoden 2000 tasoa. Yli miljardin dollarin arvoisia yrityskauppoja tehtiin vuoden 2014 kolmannella vuosineljänneksellä 19 kappaletta, mikä on suurin määrä sitten vuoden 2000 ensimmäisen kvartaalin.

EY:n globaalin yrityskauppaseurannan mukaan teknologiasektorin yrityskauppojen arvo ja määrä nousivat kuluneella vuosineljänneksellä korkeimmalle tasolleen sitten vuosituhannen alun IT-kuplan. Kehitys heijastelee digitaalisen teknologian innovaatioiden aiheuttaman murroksen vaikutuksia ympäri maailman.

Vuoden 2014 kolmannella kvartaalilla teknologiasektorilla tehtiin 923 kauppaa, joiden yhteenlaskettu arvo oli 73,7 miljardia dollaria. Lukumäärä on ylitetty viimeksi vuonna 2000, jolloin jokaisella vuosineljänneksellä tehtiin yli 1000 kauppaa. Myös vuoden 2014 kolmen ensimmäisen kvartaalin kauppojen yhteisarvo 192,7 miljardia dollaria on korkein vuoden 2000 jälkeen nähty summa.

- Mielenkiintoista on pelialaan liittyvien yrityskauppojen erottuminen joukosta – neljä pelaamiseen liittyvää kauppaa ylitti kvartaalin aikana miljardin dollarin arvon. Suomalaisetkin yritykset ovat todennäköisesti huomanneet, että teknologiasektorilla kansainväliset ostajat ovat aktiivisesti liikkeellä, kommentoi Petri Leinonen EY:n yritysjärjestelypalveluista.

Useat voimat ajavat kauppoja kohti ennätystasoa

Kolmannen vuosineljänneksen yrityskauppatilastoissa näkyy useiden teknologisten ja makrotaloudellisten tekijöiden yhteisvaikutus, joka on nostanut aktiivisuutta markkinoilla:

• Nettipohjaisten kuluttajapalveluiden menestyminen on lisännyt kiinnostusta yritysostoihin erityisesti online- ja mobiilimaksamisen, sosiaalisten verkostojen, pelien sekä verkkokaupan alueilla.
  • Käynnissä oleva terveydenhuoltosektorin muutos Yhdysvalloissa johti kahteen suureen kauppaan ja useisiin pienempiin.
  • Viihde-, yritys- ja kuluttajapalvelualojen yritykset olivat erityisen kiinnostuneita ostamaan online- ja mobiilivideoihin liittyviä palveluja ja teknologioita.

Kvartaalin yrityskaupoista yli kolmannes (332 yrityskauppaa) ylitti valtioiden rajat. Useimmiten hankinnat suuntautuivat Yhdysvaltoihin ja ostajat olivat aiempaa selvästi useammin peräisin Euroopasta ja Aasiasta. Kansainvälisten yrityskauppojen arvo nousi 33 prosenttia ja lukumäärä 51 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Teknologiayritysten johtajilla positiiviset odotukset tulevasta

- Raportin lukujen valossa vuodesta 2014 on tulossa ennätysmäinen. Kauppojen määrä on lisääntynyt viisi perättäistä kvartaalia, ja viimeisin vuosineljännes vei kehityksen vielä uudelle tasolle hipoen IT-kuplan aikojen aktiivisuutta. Toimialan luottamus kaupantekoon näyttää yrityskauppojen luottamusbarometrin valossa ulottuvan myös ensi vuoden puolelle, Leinonen toteaa.

EY:n Capital Confidence Barometer -julkaisua varten haastatelluista 163 teknologiasektorin yritysjohtajasta 59 prosenttia uskoo yrityskauppojen markkinoiden paranevan edelleen seuraavien 12 kuukauden aikana, ja 69 prosenttia heistä luottaa maailmantalouden tilan olevan vakaa tai vahvistumassa. Luottamus näkyy johtajien raportoimien suunnitteilla olevien kauppojen määrässä, joka kohosi 890:een viime kevään 230 kaupasta. Myös yhä suurempi osuus teknologiasektorin yritysjohtajista uskoo tekevänsä yrityskaupan tulevien 12 kuukauden aikana.

Tutkimuksesta

EY Global technology M&A update: July – September 2014 -raportti perustuu EY:n analyysiin The 451 Group M&A KnowledgeBasen yrityskauppojen tiedoista vuosilta 2012, 2013 ja 2014.

EY Technology Capital Confidence Barometer kuvaa yritysten operatiivisen johdon ja hallitusten luottamusta maailman talouteen, pääomamarkkinoihin ja yrityskauppoihin. Tutkimukseen osallistui yli 1600 yritysjohdon edustajaa 62 maasta, mukaan lukien 163 teknologiayrityksen johtajaa, joiden vastaukset analysoitiin erikseen sektorikohtaisesti.

Raportit ovat ladattavissa seuraavista linkeistä:
EY Capital Confidence Barometer Technology 2014

EY 3Q14 Global Technology MA Report

Petri Leinonen, Senior Manager, EY, puh. 040 543 5432, petri.leinonen@fi.ey.com
Jon Paavilainen, viestintä, EY, puh. 050 300 9452, jon.paavilainen@fi.ey.com

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti, joka tarjoaa Suomessa lisäksi liikejuridiikan palveluita. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.

Pikafaktat

Yhä suurempi osuus teknologiasektorin yritysjohtajista uskoo tekevänsä yrityskaupan tulevien 12 kuukauden aikana.
Tweettaa
Tweettaa