Työmarkkinatilanteen kärjistyminen ei vaikuta suomalaisiin kasvuyrityksiin – myös hallituksen työllisyyssuunnitelmille vähintään vaaleanvihreää valoa

Työmarkkinatilanne ei vaikuta ainakaan tällä hetkellä suomalaisten kasvuyritysten kasvu- ja investointisuunnitelmiin. Asia selviää konsulttiyritys EY:n teettämästä kasvuyritystutkimuksesta. 58 prosenttia kyselyyn vastanneista sanoi, ettei työmarkkinatilanteen kärjistyminen vaikuta yrityksen kasvu- ja investointisuunnitelmiin tänä vuonna lainkaan, ja 19 prosenttia sanoi, että vaikutus on vain hyvin vähäinen.

”Kasvuyritysten perimmäisenä tarkoituksena on tavoitella kasvua ja raivata esteet kasvun tieltä, olipa este sitten työmarkkinatilanne tai taloustilanne. Monet niistä toimivat myös aloilla, joille lakot eivät ainakaan välittömästi aiheuta ongelmia”, toteaa EY:n tilintarkastuspartneri Juha Hilmola.

Vain yhteensä 7 prosenttia vastaajista sanoi, että työmarkkinatilanne vaikuttaa niiden suunnitelmiin paljon tai todella paljon. Alueellisia eroja oli jonkin verran. Vähiten työmarkkinatilanne hetkauttaa kasvuyrityksiä Itä-Suomessa, eli Etelä-Karjalan, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Kymenlaakson alueilla, jossa 65 prosenttia kasvuyrityksistä vastasi, ettei työmarkkinatilanne vaikuta lainkaan.

Hallitukselle mandaatti

Kyselyn mukaan 69 prosenttia kasvuyrityksistä antaa täyden mandaatin hallitukselle sen kaavailemien työllisyystoimien toteuttamiseen. Lisäksi 25 prosenttia tukee hallitusta osittain työllisyystoimien toteuttamisessa. Seitsemän kymmenestä vastaajasta oli sitä mieltä, että hallituksen pitäisi toteuttaa suunnittelemansa työllisyystoimet sellaisenaan, ja joka neljännen mielestä ne pitäisi toteuttaa vain osittain.

Eniten hallituksen työllisyystoimet saivat tukea Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla, sillä siellä 87 prosenttia kasvuyrityksistä tuki hallituksen toimia täysin ja loput 13 prosenttia tuki niitä osittain. Uudellamaalla hallituksen työllisyystoimiin suhtauduttiin hieman kriittisemmin: Uudellamaalla sijaitsevista kasvuyrityksistä 8 prosenttia oli sitä mieltä, ettei niitä tulisi toteuttaa, kun vastaava luku koko maassa oli 3 prosenttia.

”Kasvuyritysten mielestä maamme hallitus saa työllisyystoimiensa edistämiseen vähintään vaaleanvihreää valoa, ehkä jopa kirkkaanvihreää valoa. Kasvuyritysten kanta on tämän tutkimuksen tulosten perustella selvä – hallituksen työllisyystoimia kannatetaan”, Hilmola kiteyttää.

”Kasvuyritykset voivat äkkiseltään ajateltuna olla pieni olla osa Suomen yrityskenttää, mutta niiden merkitys kansantaloudelle on niiden kokoa paljon suurempi. Nimensä mukaisesti nämä yritykset kasvavat ja luovat huomattavan osan uusista työpaikoista. Jos kansantalouteen halutaan kasvua, kannattaa nimenomaan katse kääntää kasvuyritysten suuntaan. Suomen tulevaisuus on pitkälti riippuvainen kasvuyrityksistä ja niiden menestyksestä”, Hilmola jatkaa.

Tutkimuksesta

Tutkimuksen toteutti Iro Research Oy EY:n toimeksiannosta. Kohderyhmänä olivat kasvuyritykset, joiden liikevaihto on ollut viimeisimmässä vahvistetussa tilinpäätöksessä vähintään 3,5 miljoonaa euroa, ja joiden kasvu on ollut aikavälillä 2021–2023 vähintään 30 prosenttia. Kunta- ja valtio-omisteiset yhtiöt sekä osuuskunnat jäivät kyselyn ulkopuolelle. Tutkimuksen tiedot kerättiin tietokoneohjatuin puhelinhaastatteluin (CATI) Iro Research Oy:n puhelinhaastattelukeskuksesta 5.2.–6.3.2024. Tutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 180.

Juha Hilmola
tilintarkastuspartneri ja EY Entrepreneur of the Year -ohjelman johtaja
juha.hilmola@fi.ey.com

Niina Afflecht
Head of PR & Communications
niina.afflecht@fi.ey.com

EY | Building a better working world

EY rakentaa paremmin toimivaa maailmaa, auttaen luomaan pitkäaikaista arvoa asiakkaillemme, henkilöstöllemme ja yhteiskunnalle sekä rakentaen luottamusta pääomamarkkinoilla.

Hyödyntäen dataa ja teknologiaa, EY:n monipuoliset tiimit yli 150 maassa luovat luottamusta tilintarkastuspalveluiden avulla sekä auttavat asiakkaitamme kasvamaan, uudistumaan ja toimimaan paremmin.

Tilintarkastuksen, konsultoinnin, laki-, strategia-, vero- ja transaktiopalveluiden parissa työskentelevät EY-tiimit kysyvät parempia kysymyksiä löytääkseen uusia vastauksia nykypäivän monimutkaisiin ongelmiin.

Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi.
Voit myös seurata meitä Twitterissä @EY_Suomi