Yhä useampi yritysjohtaja valmis maksamaan lahjuksia tuloksenteon varmistamiseksi

Ernst & Youngin globaalissa Fraud Survey -tutkimuksessa selviää, että jopa 15 prosenttia yritysten ylimmästä johdosta olisi valmis maksamaan lahjuksia, jos se auttaisi varmistamaan kauppojen syntymisen. Suhtautuminen väärinkäytöksiin on lieventynyt talouden turbulenssin jatkuessa, sillä vuoden 2010 tutkimuksessa vastaava luku oli yhdeksän prosenttia.

– Epävakaan taloustilanteen jatkuessa yhä useampi yritysjohtaja kokee toimivansa tuloksenteon ja säännösten sekä lakien ristipaineessa. Tutkimuksemme valossa näyttäisi, että paineet ajavat monia yritysjohtajia epäeettiseen toimintaan liike-elämässä. Yli kolmannes vastaajista arvioikin korruption olevan jo laajalle levinnyttä omassa maassaan, kommentoi väärinkäytöksiin liittyvien palveluiden johtaja Taina Kivelä Ernst & Youngilta.

Erityisen laajalti korruption koetaan levinneen nopeilla kasvumarkkinoilla: Brasiliassa 84 prosenttia, Indonesiassa 72 prosenttia ja Turkissa 52 prosenttia vastaajista arvioi korruption olevan yleistä omassa maassaan. Jopa 15 prosenttia Aasian ja Kaukoidän vastaajista koki, että taloudellisen tuloksen vääristely voi olla toisinaan perusteltua. Ernst & Youngin tutkimuksen mukaan kasvumarkkinoille toimintaansa laajentavat yritykset aliarvioivat usein väärinkäytöksiin liittyvät riskit.

Odotukset kohdistuvat yritysten hallituksiin

Viranomaiset ja sidosryhmät odottavat yritysten hallituksilta toimia väärinkäytösten ja epäeettisen toiminnan kitkemiseksi. Toisaalta yli puolet tutkimuksen vastaajista koki, että hallituksilla tulisi olla syvällisempää tietoa ja ymmärrystä yrityksen liiketoiminnasta pystyäkseen toimimaan yrityksen eettisyyden vartijana.

– Puuttuminen havaittuihin väärinkäytöksiin vaikuttaa riittämättömältä tutkimukseen vastanneiden mielestä. Lähes puolet vastaajista kokee, että yrityksen johto vastustaa vahvasti lahjontaa ja korruptiota puheissaan, mutta käytännössä rikkomuksista ei seuraa rangaistuksia. Hallitukset voisivat kenties asettaa yritysjohdolle odotuksia ja paineita tehokkaampaan ennaltaehkäisyyn ja säännöllisempään seurantaan väärinkäytösten ja korruption osalta, Kivelä arvioi.

Suomessa ei lahjontaan liittyvää lainsäädäntöä

Lahjontaan ja väärinkäytöksiin liittyvät kysymykset koskevat Ernst & Youngin tutkimuksen mukaan erityisesti kansainvälisesti toimivia yrityksiä. Paikallisen yrityskulttuurin, liiketoimintatapojen sekä lainsäädännön tunteminen on välttämätöntä toimittaessa vieraissa maissa ja mantereilla. Uusille markkinoille lähtevien suomalaisten yritysten olisi hyvä tunnistaa myös väärinkäytöksiin, lahjontaan ja korruptioon liittyvät riskit ja tuntea niihin liittyvä lait.

– Vaikka Suomessa ei ole erityistä lahjontaan liittyvää lainsäädäntöä, rikoslaista löytyy 14 tähän liittyvää kohtaa. Sen lisäksi kansainvälinen korruption ja lahjonnan vastainen lainsäädäntö luo paineita myös suomalaisille yrityksille. Esimerkiksi US Foreign Corruption Practices Act (FCPA) velvoittaa kaikkia Yhdysvaltain pörssissä listattuja yrityksiä ja UK Bribery Act taas Britanniassa toimivia yrityksiä. Näiden lakien mukaan yritysten ja hallituksen vastuu ja velvoitteet korruption ja lahjonnan torjunnassa ovat laajat, Kivelä huomauttaa.

Taustaa tutkimuksesta:

Ernst & Youngin vuotuiseen Global Fraud Survey -tutkimukseen osallistui yli 1700 yritysjohdon edustajaa 43 maasta. Tutkimuksessa selvitettiin yritysjohdon näkemyksiä ja suhtautumista väärinkäytöksiin, lahjontaan ja korruptioon sekä toimia riskien vähentämiseksi. Mukana tutkimuksessa oli talous-, lakiasiain- ja sisäisen tarkastuksen johtajia sekä muita yritysten avainhenkilöitä. Englanninkielinen tutkimusraportti on ladattavissa osoitteessa www.ey.com/globalfraudsurvey2012.

Lisätietoa:

Taina Kivelä, väärinkäytöksiin liittyvien palveluiden johtaja, Ernst & Young Oy, puh. 050 340 9930, taina.kivela@fi.ey.com

Jenni Pekkinen, viestintäpäällikkö, Ernst & Young Oy, puh. 050 582 4323, jenni.pekkinen@fi.ey.com

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 152 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.