Yhdysvaltalainen Brad Keywell voitti yrittäjyyden maailmanmestaruuden -myös Suomen Samu Hällforsin yrittäjätarina herätti laajaa kiinnostusta

Yhdysvaltalainen, muun muassa Grouponin perustanut ja nykyisin Uptake Technologies, Inc:in toimitusjohtajana toimiva Brad Keywell palkittiin maailman parhaana yrittäjänä EY World Entrepreneur of the Year -tapahtumassa Monacossa lauantaina 8. kesäkuuta. Suomea kilpailussa edusti äänieristettyjä tiloja toimistoympäristöihin suunnittelevan ja rakentavan Framery Oy:n Samu Hällfors.

EY:n vuosittain järjestämä kansainvälinen EY World Entrepreneur of the Year -yrittäjäkilpailu huipentui viime viikolla käytyyn finaaliin Monacossa. Lauantain juhlagaalassa vuoden 2019 voittajaksi julistettiin yhdysvaltaisen Uptake Technologies, Inc:in toimitusjohtaja Brad Keywell. 49-vuotias Keywell on kolmas Yhdysvalloista kotoisin oleva kilpailun voittaja.

Keywell on maailmalla varsin tunnettu sarjayrittäjä, joka on perustanut muun muassa Grouponin. Vuonna 2014 Keywell perusti tekoälyyn perustavan ennustavan analytiikan ohjelmistoja toimittavan Uptake Tenchnologies, Inc:in. Uptake Technologies on kasvanut muutamassa vuodessa 50 työntekijän start-upista liki 750 henkeä työllistäväksi yhtiöksi ja on tänä päivänä nopeimmin yli 2 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvostuksen ylittänyt start-up.

“Tuomaristo oli todella vaikuttunut siitä huikeasta arvon noususta, jota Brad on pystynyt kaikille yrityshankkeilleen luomaan. Koko hänen yrittäjätarinassaan korostuu vahva halua murtaa muotit ja ennakkoluulot sekä tuen ja mallin antaminen tuleville yrittäjäsukupolville. Hän kantaa aidosti myös yhteiskuntavastuuta ja tekee hyväntekeväisyystyötä varsin huomattavassa mittakaavassa. Näillä meriiteillä Brad Keywell todellakin ansaitsee voittonsa”, sanoo Suomessa EY Entrepreneur of the Year -kilpailusta vastaava johtaja, partner Juha Hilmola.

Suomea kilpailussa edustanut Samu Hällforsin Framery suunnittelee ja rakentaa toimistoympäristöön äänieristettyjä tiloja, kuten puhelinkoppeja ja neuvottelutiloja, joiden avulla työnteosta tulee tehokkaampaa ja jotka tutkitusti lisäävät myös työntekijöiden onnellisuutta. Framery on kasvanut kahdeksassa vuodessa tamperelaisesta autotallista alansa globaaliksi pioneeriksi, jolla on merkittävä osuus markkinoista maailmanlaajuisesti. Yhtiön vuoden 2018 liikevaihto oli yli 63 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on yli 290 henkilöä. Frameryn liikevaihdosta noin 90 % tulee viennistä.

Kilpailun tuomaristo oli varsin kiinnostunut Samun yrittäjätarinasta, joka sai alkunsa yhdestä liian äänekkäästä pomon puhelusta. Tuomaristoon vetosi etenkin nuoren yrittäjämme rohkeus ja innovatiivisuus lähteä toimialalle, jota monet pitivät liiankin perinteisenä ja osa jopa kuolevana. Hällforsin tarina kiinnosti myös kansainvälistä mediaa, ja Euroopan talousmedioiden lisäksi Samua haastateltiin myös muun muassa Latinalaisen Amerikan suurimman mediaryhmittymän toimesta.

”Olemme todella ylpeitä Samun upeasta panostuksesta Monacon finaaliviikolla, muun muassa hänen osallistumisensa “Funding the future of your business” -paneeliin sai erinomaista palautetta yleisöltä. Vastassa oli joukko maailman kovatasoisempia yrittäjiä lukuisilta eri toimialoilta. Samu edusti maatamme kertakaikkisen hienosti tässä kovassa seurassa ja Samun menestyksen huomioi myös Tasavallan presidentti. Frameryn menestystarina tulee vielä varmasti saamaan jatkoa ja uskon, että kuulemme tästä nuoresta miehestä vielä tulevaisuudessa”, Hilmola kertoo.

EY World Entrepreneur of the Year -voittajat 2001-2019:

2019 USA: Brad Keywell, Uptake Technologies, Inc.

2018 Brasilia: Rubens Menin, founder, MRV Engenharia e Participações

2017 Kanada: Murad Al-Katib, President and CEO, AGT Food and Ingredients

2016 Australia: Manny Stul, Chairman and Co-CEO, Moose Enterprise

2015 Ranska: Mohed Altrad, Founder and CEO, Altrad Group

2014 Intia: Uday Kotak, Founder, Executive Vice Chairman and Managing Director of Kotak Mahindra Bank

2013 USA: Hamdi Ulukaya,Founder, President and CEO of Chobani Inc

2012 Kenya: James Mwangi, CEO and Managing Director, Equity Bank Limited

2011 Singapore: Olivia Lum, Executive Chairman and Group CEO, Hyflux Limited

2010 UK: Michael Spencer, Group CEO, ICAP plc

2009 Kiina: Cho Tak Wong,Chairman, Fuyao Glass Industry Group

2008 Sveitsi: Jean-Paul Clozel, Founder, Actelion Pharmaceuticals Ltd.

2007 Kanada: Guy Laliberté, Founder and CEO, Cirque du Soleil

2006 Etelä-Afrikka: Bill Lynch, CEO, Imperial Holdings

2005 USA: Wayne Huizenga, Chairman, Huizenga Holdings Inc.

2004 Filippiinit: Tony Tan Caktiong, Chairman and President, Jollibee Foods Corporation

2003 Intia: Narayana Murthy, Founder and Chairman, Infosys Technologies Limited

2002 Saksa: Stefan Vilsmeier, President and CEO, Brain LAB AG

2001 Italia: Paolo della Porta, President, Chairman and Group CEO, Saes Getters S.p.A

Hyödyllistä tietoa:

•  EY Entrepreneur of the Year on arvostettu, maailman tunnetuin kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Palkinto rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year sai alkunsa USA:ssa vuonna 1986 ja on sittemmin laajentunut yli 60 maahan kaikille mantereille. Suomessa kilpailu on järjestetty vuodesta 2003 lähtien.
  •  Vuoden 2019 EY World Entrepreneur of the Year -ehdokkaat ja lisätietoa itse kilpailusta löydät täältä: https://www.ey.com/en_gl/weoy
  •  Valokuvia tapahtumasta median käyttöön julkaistaan tapahtuman edetessä osoitteessa ey.com/weoy/eventphotos. EY julkaisee myös videotallenteita haastatteluista, keskustelupaneeleista ja palkitsemistilaisuudesta eri formaateissa sekä web-uutisointia että tv-lähetyksiä varten. Videot löytyvät EY:n broadcast-uutishuoneesta osoitteessa www.digitalnewsagency.com
  •  Suomen vuoden 2019 EY Entrepreneur of the Year -kilpailu on startannut. Voittaja selviää 1.11. Hän edustaa maatamme vuoden 2020 maailmanmestaruuskilpailussa. Mukaan kilpailuun voi ilmoittautua osoitteessa: www.eoy.fi/. Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun pääyhteistyökumppaneita ovat Evli Pankki, työeläkevakuutusyhtiö Elo sekä Hartwall Capital.

Lisätietoja:

Anna Pyykkö, EY Entrepreneur of the Year -projektipäällikkö, anna.pyykko@fi.ey.com, p. 045 672 7047

Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year -johtaja, EY, juha.hilmola@fi.ey.com, p. 040 540 8963

Entrepreneur of the Year

EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.