Yli puolet yrityksistä suunnittelee yrityskauppaa

Konsulttiyhtiö EY:n puolivuosittain julkaiseman yrityskauppabarometrin mukaan yrityskauppanäkymät ovat kansainvälisesti hyvät. Yrityskauppoja siivittää yritysjohdon luottamus maailmantalouteen, jonka positiiviseen kehitykseen Brexitistä ja geopoliittisesta epävakaudesta huolimatta uskoo 64 % johtajista. Tämä on 21 % enemmän kuin lokakuussa 2016. Positiivinen yrityskauppavire näkyy myös Suomen markkinassa.

Kansainvälisiä yrityskauppanäkymiä luotaavassa EY Global Capital Confidence Barometer -selvityksessä haastateltiin yli 2 300 johtajaa 43 maassa tämän vuoden helmi-maaliskuun aikana. Lähes kaikki yritysjohtajat (96 %) odottavat tilanteen yrityskauppamarkkinassa joko parantuvan tai pysyvän samana seuraavan vuoden aikana. Selvityksen mukaan 56 % yrityksistä suunnittelee tekevänsä yrityskauppoja seuraavan 12 kuukauden aikana, mikä on 6 % prosenttiyksikköä viime vuotta enemmän.

- Mielenkiintoista oli havaita, että vaikka poliittinen turbulenssi ja epävarmuus sääntelyssä tiedostetaan riskeinä, esimerkiksi Brexit tai USA:n uuden hallinnon politiikka eivät tunnu kansainvälisesti juuri vaikuttavan yrityskauppaintoon, sanoo yritysjärjestelypalveluista vastaava johtaja Mikko Äijälä EY:ltä.

Reippaasti yli kolmannes (71%) yrityksistä kertoi, että Brexit-päätös joko kasvatti tai ei vaikuttanut lainkaan Iso-Britanniaan kohdistuviin investointisuunnitelmiin.

- Spekuloinneista ja uhkakuvista huolimatta rajat ylittävät yrityskaupat ovatkin olleet kansainvälisesti keskeisessä roolissa vuoden 2017 aikana. Tästä ovat esimerkkinä varsinkin yrityskauppojen elpyminen USA:n ja Euroopan välillä. Vain 36 prosenttia yrityksistä aikoo selvityksemme perusteella keskittyä kotimaassa tehtäviin yrityskauppoihin seuraavan vuoden aikana, Äijälä sanoo.

EY Global Capital Confidence Barometer -selvitys osoittaa, että yrityskauppakiinnostus on siirtynyt takaisin kehittyneiden markkinoiden suuntaan. Viisi kiinnostavinta sijoituskohdetta maittain ovat USA, Kiina, UK, Saksa ja Kanada. Iso-Britannia nousi takaisin TOP5-listalle, jolta se putosi pois Brexit-äänestyksen jälkeen. Toimialoista yrityskauppavalmius on korkeimmillaan auto-, kulutustavara-, kaivos-, öljy- ja kaasu- sekä teletoimialoilla.

Suomi houkuttelee

Äijälän mukaan ulkomaiset ostajat kokevat Suomen turvallisena ja vakaana sijoituskohteena. Myös maamme vahvat teollisuustuote- sekä teknologia- ja teletoimialat houkuttelevat. Viime vuosina Suomeen on tehty määrällisesti eniten investointeja Ruotsista. Lisäksi ostajia tulee meille muun muassa USA:sta, Saksasta sekä Isosta-Britanniasta ja Norjasta.

Toisaalta suomalaisyritykset ja sijoittajat etsivät myös entistä aktiivisemmin ostokohteita ulkomailta, erityisesti Euroopasta ja USA:n markkinoilta. Suomalaisten yritysten tärkein sijoituskohde on Ruotsi, jonne menee noin kolmannes ostoista.

- Yrityskauppamarkkina on tällä hetkellä ennätyksellisen vilkas ja syksystä näyttäisi tulevan erittäin aktiivinen. Keskeisimpänä syynä tähän on Suomen talouden liikkeelle lähtenyt kasvu, Äijälä sanoo.

Lisätietoja:
Mikko Äijälä, partner, EY, puh. 040 709 2907, mikko.aijala@fi.ey.com,
Katriina Puro, viestintäpäällikkö, puh. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

EY:n yrityskauppabarometrin tuloksista tarkemmin täällä:

EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.