Yrittäjäkilpailun voittoa tavoittelevat tänä vuonna 11 kasvuyrityksen yrittäjät

EY Entrepreneur of the Year 2019 -kilpailun finalistit julkistettiin maanantaina EY-talolla. Tänä vuonna finalisteissa korostuu etenkin innovatiivisuus oman toimialan uudistamisessa. Yksi finalisteista kruunataan marraskuun 1. päivä järjestettävässä valtakunnallisessa loppukilpailussa Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun voittajaksi, joka edustaa Suomea yrittäjyyden maailmanmestaruuskilpailussa (EY World Entrepreneur of the Year) ensi vuoden kesäkuussa Monacossa.

Uudeltamaalta Suomen EY Entrepreneur of the Year 2019 -finaaliin nousivat seuraavien kasvuyritysten omistajayrittäjät: työnhaku- ja rekrytointimedia Duunitori Oy:n Thomas Grönholm; katuruokaketju Fafas:in Doron Karavani; yksityistä päiväkotitoimintaa harjoittavan Pilke Päiväkodit Oy:n Kai Seppälä ja Minna Martikainen; kevytyrittäjäpalveluihin erikoistunut Ukko.fi:n Ukko Kumpulainen sekä metalliromun kierrätystä harjoittavan Romu Keinänen Oy:n Toni Keinänen.

Hämeen ja Keski-Suomen aluetta loppukilpailussa edustaa kolmen yrityksen yrittäjät: digitalisaation asiantuntijayritys Gofore Oyj:n Timur Kärki, puunjalostusyritys JPJ Wood Oy:n Markus ja Manuel Luodelahti sekä konepajateollisuuden yritys Tampereen Konepajat Oy:n Juhani Lehti.

Itä- ja Pohjois-Suomesta loppukilpailuun ylsivät matkailukeskus Järvisydän Oy:n Markus Heiskanen ja erikoisajoneuvojen suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut Profile Vehicles Oy:n Marko Repo. Länsi-Suomea kilpailussa edustaa tänä vuonna kiinteistövälitysyritys Bo Family Group oy:n Anssi ja Sirena Kiviranta sekä Tuomas Mäkelä ja Anna Ritakallio-Mäkelä.

”Tämän kauden kilpailijat olivat varsin tasavahva ja inspiroiva joukko täynnä mielenkiintoisia yrittäjätarinoita. Finalistien valinta ei koskaan ole helppoa. Tänä vuonna valinnoissa painottui innovatiivisuus oman toimialan uudistamisessa. Nyt loppukilpailuun valitut yritykset ovat kaikki tehneet vakaata kasvua ja omaavat lisäksi lupaavaa tulevaisuuden potentiaalia. Lisäksi heillä kaikilla on selkeä ja erottuva yritystarina ja yritysidea”, sanoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Suomalainen kasvuyrittäminen edelleen voimakkaan miesvaltaista

Vuodesta 2003 lähtien Suomessa järjestetty kilpailu etsii vuosittain yrittäjien joukosta kovia kasvajia ja vastuullisen liiketoiminnan rakentajia. Tämän vuoden kilpailua varten EY haastatteli kevään 2019 aikana kaikkiaan yli 50 kandidaattia.

Kilpailuun osallistuneista yrityksistä valtaosa (67 %) oli ollut toiminnassa vähintään 10 vuotta, yli 20 vuotta toimineitakin yrityksiä oli 40 %. Yrittäjistä 87 % oli miehiä ja heidän keski-ikänsä oli 43 vuotta. Yrittäjäksi he ovat ryhtyneet keskimäärin 29-vuotiaina.

Vastaajien keskuudessa yleisimmäksi syyksi yrittäjäksi ryhtymiselle osoittautui halu toteuttaa omia ideoita jo olemassa olevan tuotteen, palvelun tai prosessin parantamiseksi. Toiseksi eniten oli perheyrityksen vetäjiä, jotka ovat halunneet jatkaa suvun yritystä. Lähes saman verran löytyi niitä, joille kimmokkeena on ollut itsenäisyyden kaipuu tai idea uudesta tuotteesta tai palvelusta.

Yritysten päämarkkinat löytyivät selkeästi kotimaasta, joskin ulkomaisen liiketoiminnan kasvattamista ulkomaille suunniteltiinkin varsin yleisesti. Vastaajayritysten liikevaihdosta noin 87 % tulee tänä päivänä Suomesta, mutta kolmen vuoden tähtäimellä sen osuuden arvioitiin putoavan 65 prosenttiin.

Näille kasvuyrityksille henkilöstön arvostaminen ei jää juhlapuheisiin. Yrityksensä menestystekijöitä kysyttäessä suurin osa yrittäjistä mainitsee omat työntekijänsä, heidän osaamisensa sekä kilpailijoita paremman innovatiivisuuden. Uhkakuvista eniten mietityttääkin pätevän työvoiman saanti, yhdessä asiakas- ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksen kanssa.

Haastatellut yrittäjät olivat varsin sitoutuneita omaan yritystoimintaansa. Tyypillisesti yrittäjän päivät venyvät varsin pitkiksi, keskimäärin 48 työtuntiin viikossa, joskin pisimmät työviikot venähtivät jopa 100 tuntiin, mutta samalla korostuu työn mielekkyys. Eläköitymistä ei osa suunnittele laisinkaan ja yritystoiminnan myymistäkin lähitulevaisuudessa (0-2 vuoden aikavälillä) mietti vain noin viidennes yrittäjistä.

”Maastamme löytyy upeita menestystarinoita paitsi eri toimialoilta myös eri puolilta Suomea, ja tämä korostui myös tämän vuoden kilpailijoissamme. Suomalainen kasvuyrittäjyys on monipuolistunut ja kansainvälistynyt entisestään, mutta on ehkä yllättävänkin miespuolista vielä. Haluaisinkin toivottaa rohkeasti mukaan lisää nuoria ja naisyrittäjiä ”, sanoo EY Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja Juha Hilmola EY:ltä.

Päätökset kilpailun finaaliin valituista yrittäjistä teki riippumaton kymmenjäseninen tuomaristo. Sen jäsenet edustavat kukin omien alojensa huippuasiantuntemusta ja kokemusta. Puheenjohtaja Piia-Noora Kaupin lisäksi tuomaristoon kuuluvat Aalto yliopiston professori Robin Gustafsson, KONE Oyj:n hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin, viime vuoden voittaja Framery Oy:n Samu Hällfors, Small Giant Games Oy:n toimitusjohtaja Timo Soininen, yrittäjä ja Ivana Helsingin perustaja Paola Suhonen, Vaisala Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Raimo Voipio, hallitusammattilainen Leena Niemistö, Vaaka Partnersin toimitusjohtaja Juha Peltola sekä bisnesenkeli Kim Väisänen. Tuomaristo arvioi muun muassa yrittäjähengen, taloudellisten tulosten, strategian, toimintatapojen ja innovatiivisuuden lisäksi yrittäjän ansioita vastuullisemman ja paremman maailman rakentamiseksi.

Kaikki vuoden 2019 EY Entrepreneur of the Year valtakunnalliset finalistit esittelyssä täällä.

Kuvia finalisteista: anna.pyykko@fi.ey.com

Mikä EY Entrepreneur of the Year –kilpailu (EoY)?

• EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille.
  • Maailman ainoa kansainvälinen yrittäjäkilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla.
  • Monesta muusta yrittäjäkilpailusta poiketen, EoY pohjautuu yrittäjien henkilökohtaisiin haastatteluihin. Laajoissa haastatteluissa tarkastellaan ehdokkaita yrittäjyyden eri osa-alueiden, kuten esimerkiksi strategian ja innovatiivisuuden kautta, taloudelliset tunnusluvut ovat vain yksi osa.
  • Suomessa kilpailua on järjestetty vuodesta 2003 lähtien, maailmalla vuodesta 1986.
  • Päätökset voittajista tekee järjestäjistä riippumaton yhdeksänhenkinen tuomaristo. Katso kaikki kisan tuomarit täältä.https://www.ey.com/fi/fi/about-us/entrepreneurship/entrepreneur-of-the-year/eoy
  • 21.10. palkitaan Suomen kilpailun aluevoittajat, jotka muodostavat myös valtakunnallisen kilpailun finalistijoukon.
  • 1.11. finalistit kisaavat EY Entrepreneur of the Year 2019 -voittajan tittelistä.
  • Kesäkuussa 2020: Suomen EY Entrepreneur of the Year 2019 -voittaja edustaa Suomea maailmanlaajuisessa EY World Entrepreneur of the Year -kilpailussa Monte Carlossa.
  • Suomen EY Entrepreneur of the Year -kilpailun pääyhteistyökumppaneita ovat Evli Pankki, työeläkevakuutusyhtiö Elo sekä Hartwall Capital.

Lisätietoja:

Juha Hilmola, EY Entrepreneur of the Year –johtaja, juha.hilmola@fi.ey.com, 040 540 8963

Anna Pyykkö, EY, Entrepreneur of the Year -projektipäällikkö, anna.pyykkö@fi.ey.com, p. 045 672 7047

Satu Jaatinen, viestintäpäällikkö, satu.jaatinen@fi.ey.com, 040 722 8068

Entrepreneur of the Year

EY Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 60 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.