Yrittäjät Helsingissä: Luo oma polkusi suhdanteiden yli ja usko itseesi

Jollan Antti Saarnio ja Bob the Robotin Jukka Kurttila avasivat Ernst & Youngin kasvu- ja perheyritysseminaarissa Helsingissä 23.4. omia kokemuksiaan siitä, mistä luottamus liiketoimintaan syntyy ja miten kilpailuetu saavutetaan.

Antti Saarnio aloitti seminaarin kertomalla, miksi Jollan ympärille on muodostunut niin suuria odotuksia mobiililaitteiden ja käyttöjärjestelmien toimintakentällä. Saarnio näkee Jollan Sailfish-käyttöjärjestelmän roolin ainutlaatuisena markkinoilla, koska se tarjoaa sekä laitteen että sen kanssa luodun käyttöjärjestelmän kumppaniensa kehitettäväksi. Kilpailevat ratkaisut eivät Saarnion mukana pysty tarjoamaan yhtä vahvaa yhdistelmää, vaan kaatuvat joko liialliseen sulkeutumiseen tai pelkän käyttöjärjestelmän varassa tehtävään kehitystyöhön, jossa laite jää sivurooliin.

Saarnio kertoi Jollan puhelinten ennakkomyynnin alkavan toukokuussa, joten ensimakua matkapuhelinmarkkinoiden seuraavasta murroksesta saadaan hyvin pian. Jolla pitää yhtenä menestystekijänään sosiaalista mediaa, jossa sillä on jo lukuisia riippumattomia faniyhteisöjä ympäri maailmaa.

Markkinointitoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoi omasta ratkaisustaan suhdanteiden haasteisiin. Bobissa markkinoiden muutoksiin on vastattu perustamalla uusia yrityksiä aina, kun markkinoilla on aistittu uusia tarpeita ja mahdollisuuksia. Ratkaisu on toiminut ailahtelevalla alalla ilmeisen hyvin: perustettujen yritysten muodostama konserni on tehnyt perustamisestaan 2002 asti voittoa joka vuosi. Pelkällä mainostoimistolla tämä ei olisi ollut mahdollista, vaan asiakkaille on voitu tarjota uusien yritysten kautta palveluita markkinointiviestinnän koko kentällä.

Blancco Oy:n Kim Väisänen edustaa Suomea kesäkuussa yrittäjyyden maailmanmestaruuskisassa

Keskustelu jatkui asiantuntijapaneelissa, jossa Oilon Oy:n Päivi Leiwo, Blancco Oy:n Kim Väisänen, Intera Partners Oy:n Tuomas Lang ja EK:n Leena Mörttinen puhuivat Ernst & Youngin Juha Hilmolan johdolla suhdanteista riippumattomasta kasvusta.

Strategisten ratkaisujen lisäksi paneeli nosti esille innovaatioiden, yritystukien ja verotuksen osallisuutta menestystarinoiden synnyttämisessä. Blancco Oy:n toimitusjohtaja ja Suomen Entrepreneur of the Year 2012 Kim Väisänen muistutti myös, että ilman vahvaa itseluottamusta menestys ei ole mahdollista. Väisäsen mukaan kansainvälisessä myyntityössä huomaa hyvin, kuinka Suomen ulkopuolella yrittäjillä on usein paljon enemmän uskoa itseensä kuin täällä.

Väisänen lähtee itse edustamaan suomalaisia yrittäjiä kesäkuussa Monte Carlossa järjestettävään yrittäjyyden maailmanmestaruuskisaan, World Entrepreneur of the Year -kilpailuun.

Ernst & Young toteutti Helsingin kasvu- ja perheyritysseminaarin yhteistyössä Evli Pankin, Eläke-Fennian ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa. Kevään aikana järjestettävien seminaarien kiertue käy Helsingin jälkeen vielä viidellä paikkakunnalla läpi Suomen. Yhdeksän tapahtuman kiertue on osa Ernst & Youngin Entrepreneur of the Year -kilpailua, jonka kautta etsitään esikuvia suomalaisille kasvuhakuisille yrittäjille jo 11. kerran.

Lisätietoja:

Juha Hilmola, partner, kasvu- ja perheyrityspalveluiden sekä Entrepreneur of the Year -kilpailun johtaja, Ernst & Young, puhelin 040 540 8963, sähköposti juha.hilmola@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young, puhelin 050 300 9452 sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Lisätietoja kasvu- ja perheyrityksille suunnatuista palveluistamme: www.ey.com/fi/kotimaa

Ernst & Young

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.

Entrepreneur of the Year

Ernst & Young Entrepreneur of the Year on arvostettu kansainvälinen tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Se rohkaisee kasvuhakuiseen, vastuulliseen yrittäjyyteen ja kannustaa yrittäjiä, jotka innostavat muita visioillaan, johtajuudellaan ja saavutuksillaan. Entrepreneur of the Year tukee kasvavan ja kannattavan liiketoiminnan rakentajia ja antaa heille tunnustusta yli 50 maassa alueellisella, kansallisella ja maailmanlaajuisella tasolla toteutettavassa yrittäjäkilpailussa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.eoy.fi.