Yritysjohtajien luottamus maailmantalouteen ja yrityskauppoihin palasi

Ernst & Youngin tutkimuksen mukaan yritysten johtajien luottamus maailmantalouteen on kaksinkertaistunut viime syksystä, ja yli puolet johtajista uskoo maailmantalouden olevan jo elpymässä. Luottamuksessa on samalla paradoksi: kolme neljästä johtajasta uskoo yrityskauppojen lisääntyvän tulevan vuoden aikana, mutta alle kolmannes aikoo toteuttaa niitä itse.

Yritysjohdon luottamusta maailmantalouteen, pääomamarkkinoihin ja yrityskauppoihin käsittelevä tutkimus perustuu 1 600 yritysjohtajan haastatteluihin 50 maassa.

Luottamuksen kasvun myötä yritysjohtajilla on myös vahva usko yrityskauppojen määrän nousuun. 72 prosenttia odottaa yrityskauppojen lisääntyvän seuraavien 12 kuukauden aikana, vaikka usko ei näy vielä yritysten aikeissa. Kasvu on noussut johtajien ykköstavoitteeksi, mutta vain 29 prosenttia suunnittelee hakevansa sitä yritysostoin.

- Ristiriita luottamuksen ja aikeiden välillä voi luoda hyvän tilaisuuden niille, jotka uskaltavat ryhtyä ensimmäisenä toteuttamaan kauppoja. Markkinatilanteen muuttuessa suurin riski yritykselle on jäädä paikalleen, kommentoi yritysjärjestelypalveluista vastaava johtaja Mikko Äijälä Suomen Ernst & Youngilta.

Tutkimuksen mukaan 44 prosenttia vastaajista uskoi kaupan kohteena olevien yritysten arvon nousevan tulevana vuonna, ja vain 7 prosenttia odotti arvon laskevan. Vielä puoli vuotta sitten 27 prosenttia uskoi arvon laskevan.

Eniten aikeita yrityskauppoihin oli Brasiliassa, jossa 45 prosenttia johdosta aikoi tehdä yritysostoja. Venäjällä vain 12 prosenttia suunnitteli kauppoja. Kiina, Intia ja Brasilia olivat vastaajien mielestä kolme kiinnostavinta investointien kohdemaata.

Tutkimuksesta

Ernst & Young Capital Confidence Barometer kuvaa yritysten operatiivisen johdon ja hallitusten luottamusta maailman talouteen, pääomamarkkinoihin ja yrityskauppoihin. Tutkimus on toteutettu puolivuosittain syksystä 2009 lähtien.

Ernst Young Capital Confidence Barometer April 2013

Lisätietoja

Mikko Äijälä, partner, yritysjärjestelyt, Ernst & Young, puhelin 040 709 2907, sähköposti mikko.aijala@fi.ey.com

Jon Paavilainen, viestintäasiantuntija, Ernst & Young, puhelin 050 300 9452, sähköposti jon.paavilainen@fi.ey.com

Ernst & Young on johtava maailmanlaajuinen tilintarkastuksen, verokonsultoinnin, yritysjärjestelyiden, liikkeenjohdon konsultoinnin ja liikejuridiikan asiantuntija. Yhteiset arvot ja vahva sitoutuminen laatuun muodostavat perustan 167 000 ammattilaisemme kansainväliselle yhteistyölle. Vaikutamme henkilöstömme ja asiakkaidemme sekä meitä ympäröivän yhteiskunnan kasvuun ja kehitykseen tunnistamalla mahdollisuudet ja tukemalla tavoitteiden toteuttamisessa. Lisätietoja löydät osoitteesta www.ey.com/fi.