Yritysten kiinnostus strategisiin myynteihin hipoo taas ennätyskorkeaa tasoa

Konsulttiyhtiö EY:n kansainvälisestä Global Corporate Divestment Study 2019 -tutkimuksesta ilmenee, että seuraavan kahden vuoden sisällä strategista myyntiä suunnittelevien yritysten määrä on pysynyt viime vuoden huippuluvun tuntumassa.  Myynti-intoisten yritysten määrä on kasvanut kahden vuoden takaisesta 43 prosentista peräti 84 prosenttiin, viime vuonna osuus oli 87 %. Yritysjohtajista 81 % kertoo, että myynti-innokkuuden taustalla on etenkin halu tehostaa liiketoimintaa. Divestoinneilla haetaan kilpailuetua teknologian ja asiakasmieltymysten muuttuessa ja osakkeenomistajlta tulevan paineen kasvaessa.

EY:n tutkimukseen haastateltiin yli 900 yritysjohtajaa ympäri maailmaa. Heistä 70 % ennustaa isoja ja merkittäviä, liiketoimintaa virtaviivaistavia divestointeja seuraavan 12 kk:n kuluessa. Myynneillä haetaan proaktiivisesti ketteryyttä reagoida muuttuneeseen kilpailukenttään sekä nopeutta tarttua uusiin kasvumahdollisuuksiin. Myynneistä saatuja varoja investoidaan sitten teknologiaan, tuotteisiin ja markkinoihin.

”Yritykset tasapainottelevat tässä kahden tarpeen välillä. Toisaalta ne pyrkivät nopeuttamaan omaa reagointikykyään muutoksiin, mutta toisaalta myynnit edellyttävät huolellista selvitystä pitkän aikavälin liiketoimintavaikutuksista. Tässä mielessä divestoinnit nähdään selkeästi strategisempana mahdollistajana kuin mitä vielä kaksi vuotta sitten”, EY Suomen toimitusjohtaja Mikko Äijälä kertoo.

Myyntirintamalla vilkasta myös Suomessa

Tutkimuksessa ei ole eriteltyjä tilastoja Pohjoismaiden osalta, mutta Äijälä uskoo myyntiaktiivisuuden olevan vahva myös Suomessa.

”Yritysmyyntiaikeet ovat olleet maailmanlaajuisesti nyt jonkin aikaa ennätyksellisen korkealla. Sama trendi on havaittavissa myös Suomessa eli etenkin strategisia myyntejä pohditaan ja valmistellaankin aktiivisesti. Myös pääomasijoittavat ovat aktiivisia myyntirintamalla. Tämä tulee varmasti näkymään myös toteutuneissa kaupoissa”, Äijälä kertoo.

Painetta hinnanmäärityksessä

Tutkimuksen mukaan yritysjohtajat näyttävät tottuneen geopoliittiseen ja makroekonomiseen epävarmuuteen uutena normaalina. Aiempaa harvempi yritysjohtaja pitääkin niitä merkittävänä hidastavana tekijänä divestointipäätöksiä tehdessään.

Toisaalta hinnanmäärityksen merkitys korostuu. Tutkimuksen mukaan 67 % myyjistä arvioi, että heidän ja ostajien välinen näkemysero oikeasta hintatasosta on yli 20 prosenttia. Huolellisesti valmisteltu myynti liiketoimintasuunnitelmineen ja due diligence-tarkasteluineen, vahva tarina hinnanmäärityksen takana sekä varautuminen hyvin eri tyyppisten ostajakandidaattien kysymyksiin ja tietotarpeisiin on nyt tärkeämpää kuin koskaan.

”Yhä useammin ostajaehdokkaiden joukossa on myös pääomasijoittajia, jotka ovat erityisen tarkkoja siitä, miltä myytävä kokonaisuus näyttää operatiivisesti, kun se on erotettu omaksi kokonaisuudekseen. Tietojen puute, epävarmuus yksityiskohdista tai perusteeton optimismi ovat tekijöitä, jotka nakertavat ostajien luottamusta, ja se taas alentaa heidän hintanäkemyksiään – tai voi lopettaa prosessin kokonaan”, Äijälä toteaa.

Lue lisää tutkimuksesta: https://www.ey.com/en_gl/divestment-study

Lisätietoja:

Mikko Äijälä, toimitusjohtaja, EY, puh. 040 709 2907, mikko.aijala@fi.ey.com,

Satu Jaatinen, viestintäpäällikkö EY, puh. 040 722 8068, satu.jaatinen@fi.ey.com

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen, liikejuridiikan ja yritysjärjestelyiden asiantuntija sekä liikkeenjohdon konsultti. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.