Yritysten myynti-into kasvaa – jo puolet valmiita myymään

Divestoinnit eli yritysmyynnit näyttävät kaksinkertaistuvan vuonna 2016. Myynti-intoa kasvattaa yritysten tarve rahoittaa kasvuhankkeitaan. 49 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntiä seuraavan kahden vuoden aikana, ja 70 prosenttia näkee myynnin keinona rahoittaa uusia kasvumahdollisuuksia.

EY:n kansainvälisestä Global Corporate Divestment Study –tutkimuksesta ilmenee, että yritykset etsivät pontta kasvuunsa strategisista myynneistä. Lähes puolet yrityksistä − 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna − suunnittelee myyntiä seuraavan kahden vuoden sisään. Vain 5 prosenttia yrityksistä ei harkitse divestoivansa tänä aikana, kun vielä vuonna 2015 tällä kannalla oli 56 prosenttia vastaajista. Tutkimukseen haastateltiin syys-marraskuussa 2015 yli 900 yritysjohtajaa ja yli 100 pääomasijoitusjohtajaa ympäri maailmaa.

Viime vuonna myyntejä toteuttaneista yrityksistä 70 prosenttia on käyttänyt saamiaan pääomia kasvun luomiseen joko sijoittamalla ydinliiketoimintaansa (39 %), investoimalla uusiin tuotteisiin ja markkinoihin (20 %) tai suorittamalla yritysoston (11 %).  84 prosenttia uskoo näin kasvattaneensa liiketoiminnan pitkän tähtäimen arvoa.

- Monet yritykset keskittyvät nyt kehittämään ja sopeuttamaan ydinliiketoimintaansa. Strateginen yrityskauppa voi tarjota oikotien uusiin kasvumahdollisuuksiin sekä keinon rahoittaa yritysostoja ja kehityshankkeita. Myynnillä voidaan optimoida paitsi liiketoiminnan prosesseja, myös koko liiketoimintamalli, sanoo Suomen EY:n yritysjärjestelypalveluista vastaava johtaja Mikko Äijälä.

- Suuryritykset toimivat nykyään monessa suhteessa pääomarahastojen tavoin: ne pitävät silmällä tilaisuuksia yrityskauppoihin ja tietävät, miten luoda arvoa. Strategiset myynnit tähtäävät liiketoimintamallin kehittämiseen ja pääoman optimaaliseen hallintaan, Äijälä lisää.

Menestyksekäs myynti vaatii näkemystä ja tietoa

EY:n kansainvälisen Global Corporate Divestment Study –tutkimuksen mukaan yritykset, jotka toteuttivat edellisen yritysmyyntinsä turvin yritysoston, kasvattivat arvoaan 62 prosentin todennäköisyydellä odotettua enemmän verrattuna yrityksiin, jotka lyhensivät saaduilla varoilla lainojaan.

- Markkinat palkitsevat rohkeista päätöksistä, joilla on vahva strateginen perusta. Tämä enteilee vahvaa divestointivuotta. Jotta yritys voi hyödyntää yritysmyynnin mahdollisuudet koko rahan edestä, on kuitenkin tärkeintä ymmärtää syvällisesti yrityksen liiketoimintaa ja sen arvoa, Äijälä korostaa.

Tästä syystä onkin huolestuttavaa, että 49 prosenttia tutkimukseen vastanneista kokee tarkkojen ja kattavien tietojen puutteen vaikeuttavan divestointia. Yli 80 prosentin mielestä datan huono laatu hankaloittaa analyysin tekemistä. Perusteellinen ja ajantasainen käsitys yrityksen tilanteesta on avainasemassa myynnin menestyksen kannalta.

- Myyntiä harkitsevien yritysten kannattaa tarkastella huolellisesti nykyistä liiketoimintaansa, valmistella mahdolliset divestoinnit hyvin ja miettiä, kuinka maksimoida myynnin hyödyt. 75 prosenttia yrityksistä onnistuu aikaansaamaan odotukset ylittävän hinnan silloin, kun ne valmistautuvat myyntiin huolella. Eli mitä paremmin myynti on suunniteltu, sitä todennäköisimmin saavutetaan hyvä myyntihinta ja myynti vaikuttaa myönteisesti yrityksen liiketoimintaan. Myyjän tulee rakentaa vetoava myynnin tarina, joka puhuttelee myös tulevia ostajia, Äijälä sanoo.

Lisätiedot:

Mikko Äijälä, partner, EY, puh. 040 709 2907, mikko.aijala@fi.ey.com

Katriina Puro, viestintäpäällikkö, puh. 0400 791 537, katriina.puro@fi.ey.com

Tutkimus luettavissa täällä: http://cdn.ey.com/echannel/gl/en/services/transactions/GDS-2016-01/pdf/EY_Global-Corporate-Divestment-Study_2016.pdf

EY lyhyesti
EY on globaali tilintarkastuksen, verotuksen ja yritysjärjestelyiden asiantuntija ja liikkeenjohdon konsultti, joka tarjoaa Suomessa lisäksi liikejuridiikan palveluita. Näkemyksemme ja korkealaatuiset palvelumme vahvistavat luottamusta pääomamarkkinoiden ja talouden toimintaan kaikkialla maailmassa. Kasvatamme huippuosaajia, joiden yhteistyöllä lunastamme lupauksemme ja rakennamme parempaa työ- ja liike-elämää sekä toimivampaa maailmaa asiakkaillemme, omalle henkilöstöllemme ja yhteisöille, joissa toimimme. Lisätietoja löydät internetistä www.ey.com/fi. Voit myös seurata meitä Twitterissä: @EY_Suomi.