70 år sedan olympiska spelen i Helsingfors – besökscentret Fazer Experience återuppväcker olympiastämningen från år 1952

Fazer har alltid varit inblandad i stora ögonblick i Finlands historia, och olympiska spelen i Helsingfors år 1952 är inget undantag. Olympiska sommarspelen år 1952 var ett unikt storprojekt för Finland, och Fazer hade en framträdande roll i dem. Tävlingarna, som ägde rum för 70 år sedan, hedras nu på besökscentret Fazer Experience, där du kan ta del av en miniatyrutställning som sammanställts i samarbete med Tahto (Idrottsmuseet). Artefakterna från olympiaden kan ses mellan den 20 juni och den 15 augusti 2022.

”Olympiska spelen i Helsingfors år 1952 var på många sätt en vattendelare för Fazer i dess utveckling till dagens moderna matupplevelsebolag. Olympiska spelen var en stor kraftansträngning för Finland med dess fyra miljoner invånare som också fungerade som en katalysator för utvecklingen av den finska livsmedelsindustrin och Fazer. Fazer har alltid varit starkt närvarande vid betydelsefulla händelser, vilket syns bland annat på konfektyrlådorna med Olympiatema som visas på utställningen", säger Anu Kokko, direktör för besökscentret Fazer Experience.

”Olympiska spelen gjorde gott för finländarnas självkänsla. Stämningen och stoltheten över att Finland stod värd för spelen var hög. Vi arrangerade världens största idrottsevenemang, fick erkännande för det och tog med stolthet steget mot Europa och resten av världen. För oss på Fazer har öppenhet, djärvhet och innovation alltid varit en del av oss. Vår grundare Karl Fazer deltog ju redan i olympiska spelen i Stockholm år 1912 och hans sonson Peter Fazer representerade Finland vid olympiska spelen i Tokyo”, fortsätter Anu Kokko.

Olympiska spelen i Helsingfors satte fart på utvecklingen av livsmedelsindustrin

Under OS-året gick Finland från krigets efterdyningar till det normala. Det sista krigsersättningståget avreste. År 1949 befriades choklad från ransonering och gamla produkter började tillverkas igen.

”En konkret förändring i vardagen var färskt bröd. Till en början hade Fazer egna brödbutiker i Helsingfors. Vi har levererat färskt bröd till detaljhandeln sedan år 1952”, säger Anu Kokko.

En annan milstolpe har att göra med livsmedelsexpertis. Olympiska spelen i Helsingfors var ett skyltfönster för matförsörjningen, då dåvarande Työmaahuolto, där även tidigare Lottor arbetade, serverade 75 000 matgäster om dagen. I slutet av 1970-talet förvärvade Fazer Työmaahuolto, varvid företaget också ärvde mycket expertis inom mattjänster.

Sällsynta artefakter ur Fazers egna samlingar visas också

”Olympiska sommarspelen år 1952 är de enda olympiska spelen som Finland hittills arrangerat. Spelen är fortfarande det mest betydande idrottsevenemanget som arrangerats i Norden. Tillsammans med besökscentret Fazer Experience ville vi sätta spelen och deras betydelse för Helsingfors och Finland i fokus. Spelen var en gnista för idrotten och inspirerade finländarna att motionera. De finska företagens betydande bidrag till evenemanget bör inte glömmas bort. Miniatyrutställningen med olympiskt tema är också ett bra komplement till vår permanenta utställning på Olympiastadion”, säger utställningschef Kalle Rantala på Tahto, före detta Idrottsmuseet.

På besökscentret Fazer Experience visas en officiell kopia av den olympiska facklan från olympiska spelen i Helsingfors, med vilken Paavo Nurmi tände den olympiska elden. I vitrinerna visas den olympiska medaljserien, bestående av guld-, silver- och bronsmedaljer, samt en minnesmedalj och olympiamyntet. På utställningen finns även deltagar- och funktionärsmärket, tävlingsprogram och föremål ur Fazers egna samlingar. Det unika med Fazers föremål är att det i utställningen finns produkter som Fazer designat för de inställda olympiska spelen i Helsingfors år 1940.

Föremålen i besökscentrets lobby, som är öppna för alla gäster, kan ses från den 20 juni till den 15 augusti 2022. Helsingfors 1952-väggarna kommer att finnas i utrymmet från den 18 juli till den 3 augusti 2022. På skärmen i lobbyn visas en oavbruten sammanställning av bilder från Tahto Helsingfors 1952 av Will och Helsingfors stadsmuseums Helsingfors 1952-bilder.

Direktör Anu Kokko, Fazer Experience-besökscentret, tfn 040 504 27 46, anu.kokko@fazer.com

Utställningschef Kalle Rantala, Tahto (f.d. Idrottsmuseet), tfn 044 700 2592,  www.tahto.com

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Experience-besökscentrets utställning, butik och Fazer Café Fazerila har öppet och betjänar alla dagar i veckan

Fazer Experience-besökscentret, Fazervägen 6, 01230 Vanda

Öppettider: mån–fre 9–18.30, lör 10–16.30, sön 11–16.30

Tryckfärdiga bilder: www.fazergroup.com/medialle - Bildbank - Public Image Bank - Media_Press – Finland - Fazer Experience – Olympiska spelen i Helsingfors 1952

Webbplatser: https://www.fazer.com/visit-us/fazer-experience/ och

www.tahto.com

#kulttuurikeskustahto

#visitfazer

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.

Lainaukset

Anu Kokko, direktör för besökscentret Fazer Experience