• Fazer Group/

Är detta framtidens chokladklassiker? Fazer lanserar växtbaserad havrechoco och sockerfri choklad för förhandsförsäljning

Fazer svarar på konsumenternas önskemål och stigande mattrender genom att lansera två helt nya chokladinnovationer på marknaden. Begränsade partier av två nya små chokladkakor, växtbaserade Fazer Oat Choco och den sockerfria mjölkchokladen Karl Fazer Crispy Mint, börjar säljas på Fazers egna försäljningsställen den 24 juni.

Konsumenterna har framfört önskemål till Fazer om nya alternativ i chokladsortimentet och nu tillgodoses dessa. ”Våra skickliga chokladteknologer har lyckats skapa läckra produkter av två chokladutmaningar som vi har fått: en växtbaserad produkt och en sockerfri produkt”, berättar en nöjd Jussi Loponen, forskningsdirektör inom Fazer-koncernen.

En av de nya innovationerna, växtbaserade Fazer Oat Choco, skapades genom att kombinera finländsk havre med hållbar kakao. Havre har en karaktäristisk och milt mjuk smak. I den nya tillverkningsprocessen kompletteras havrens smakprofil med kakao till en utsökt smakupplevelse.

Fazer satsar stort på havre

Nya havrechoco har en stark koppling till Fazers strategi att vara en föregångare inom havre. Havre har varit en viktig råvara för Fazer i många år och används i olika drycker, glassar och snacks. Snart lanseras även havrexylitol, när bygget av xylitolfabriken i Lahtis blir klart.

”Vi satsar på havrekompetens och -teknik. Vi har kvarnar i Finland och Sverige. Vid sidan av de populära klassiska produkterna vill vi lansera nya växtbaserade alternativ i Fazers samtliga kategorier. Nu har vi tagit det första nya havresteget inom konfektyrverksamheten. Den nya innovationen kan utnyttjas även i andra produkter”, säger Loponen.

Smaken först – inget tillsatt vitt socker

Den andra nyheten som lanseras i sommar är Karl Fazer Crispy Mint som består av sockerfri mjölkchoklad. ”Vi gör en testförsäljning av denna choklad som inte innehåller något tillsatt vitt socker. Produkten har tagits fram med fokus på smaken och jag tror att den kommer att leva upp till chokladfansens förväntningar”, säger Loponen. Nyheten är smaksatt med xylitol.

Begränsade testpartier av chokladnyheterna börjar säljas efter midsommar i Fazer Caféerna, besökscentret Fazer Experience och webbutiken Fazer Store. Målet är att en omfattande lansering av de nya produkterna ska ske 2021–2022. Under testförsäljningen samlas feedback in från konsumenterna och utifrån den utvecklas produkterna ytterligare.

Fazer Oat Choco

• Fazer Oat Choco är en växtbaserad havre-kakao-chokladkaka.
  • Produkten lämpar sig för personer med laktosintolerans och veganer som undviker mjölkprodukter av annan orsak än allergi.
  • Havrechoco tillverkas av finländsk havre och 100 % hållbart producerad kakao. Kakaoinnehållet i produkten är 42 procent.
  • Havrechoco tillverkas i ett begränsat parti på Fazers chokladfabrik i Vanda och säljs på Fazers egna försäljningsställen från och med 24 juni 2020.
  • Pris 2,50 euro/st.

Karl Fazer Crispy Mint – sockerfri mjölkchoklad

• Karl Fazer Crispy Mint-mjölkchokladen tillverkas helt utan tillsatt vitt socker, den är sötad med xylitol. *Innehåller naturligt förekommande socker som härstammar från mjölkpulver.
  • I det parti som nu lanseras för förhandsförsäljning används xylitol. I framtiden kommer produkten att innehålla havrexylitol från Fazers xylitolfabrik som byggs i Lahtis.
  • Den nya chokladen har en mjukt fyllig konsistens och består av frasig crisp och läcker mintsmakande mjölkchoklad.
  • Pris 2,50 euro/st.

Produktinformation:

Fazer Oat Choco 62 g

Havre-kakao-chokladkaka. Ingredienser: socker, kakaosmör, havremjöl (13 %), kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin), havssalt, naturlig arom (vanilj). Kan innehålla mjölk, nötter och mandel samt annan spannmål som innehåller gluten. Kakao minst 42 %. Förvaras torrt och svalt. Tillverkare: Fazer Konfektyr, Finland.

Havre-kakaokaka med krossade hasselnötter. Ingredienser: socker, kakaosmör, havremjöl (14%), kakaomassa, hasselnötter (7%), emulgeringsmedel (sojalecitin), havssalt, naturlig arom (vanilj). Minst 42% kakao. Förvaras torrt och svalt. Tillverkare: Fazer Konfektyr, Finland.

Karl Fazer Crispy Mint 70 g

(SV) Mintsmakande mjölkchoklad utan tillsatt socker. Innehåller sötningsmedel. Ingredienser: sötningsmedel (xylitol 29 %), kärnmjölkspulver, kakaosmör, kakaomassa, helmjölkspulver, mjölkfett, rismjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin), naturliga aromer (pepparmyntsolja, vanilj). Kan innehålla nötter och mandel samt spannmål som innehåller gluten. Mjölkchokladen innehåller minst 30 % kakao. Innehåller naturligt förekommande socker. Överdriven konsumtion kan ha laxerande effekt. Förvaras torrt och svalt. Tillverkare: Fazer Konfektyr, Finland.

Försäljningskanaler:

Webbutiken Fazer Store: https://fi.fazer.com/
Fazer Café: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/
Fazer Experience: www.visitfazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck:
www.fazergroup.com/media - bildbank – Oat & xylitol

Liisa Eerola, VP, kommunikation, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 9960, liisa.eerola@fazer.com
Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.