Avbrott i bakningen av Fazer Syrsbröd i vissa butiksbagerier

På grund av stor efterfrågan förekommer det avbrott i tillgången på Fazer Syrsbröd i vissa butiksbagerier. Avbrotten beror på att det inte finns tillräckligt mycket syrsmjöl. Bakningen i butiksbagerierna fortsätter genast när syrsmjöl finns att tillgå.

Fazer uppmuntrar inhemska aktörer att odla syrsor

För närvarande används holländska syrsor i Fazer Syrsbröden. I Finland finns det ännu inte syrsodling i tillräckligt stor skala. Fazer utreder möjligheten att använda inhemska syrsor.

Ett Syrsbröd innehåller cirka 70 hussyrsor.

Konsumenternas intresse för Syrsbrödet har överträffat alla förväntningar

Fazer var först i världen med att i matbutikerna lansera ett insektsbröd som innehåller hussyrsor i november 2017. Syrsbrödet sålde slut på rekordtid i många butiksbagerier. Syrsbröden bakas för hand från början till slut. De säljs för närvarande i 17 Fazer-butiksbagerier i huvudstadsregionen, Lahtis och Tammerfors.

Målet är att utöka försäljningen av Syrsbröd till alla 48 Fazer-butiksbagerier i Finland så fort som en tillräcklig tillgång på syrsmjöl kan garanteras.

Marika Hakala, affärsdirektör för butiksbagerier, Fazer Bageri Finland, marika.hakala@fazer.com, tfn +358 40 832 1350

Taina Lampela-Helin, informatör, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 6682 998

#sirkkaleipä #tulevaisuudenleipä #suomalaistahyvää

Fazer Syrsbröd säljs i följande Fazer-butiksbagerier i huvudstadsregionen, Lahtis och Tammerfors:

Huvudstadsregionen:

1                KCM Myyrmäki, Vanda
2                KCM Sello, Esbo
3                KCM Iso Omena, Esbo
4                KCM Easton, Helsingfors

5                KCM Tammisto, Vanda

6                KSM Kamppi, Helsingfors

7                KSM Mankkaa, Esbo

8                Prisma Jumbo, Vanda
9                Prisma Viikki, Helsingfors

10              Prisma Kaari Kannelmäki, Helsingfors
11              Prisma Sello, Esbo
12              Prisma Iso Omena, Esbo

13               Prisma Itäkeskus, Helsingfors

14               Prisma Olari, Esbo

15               Prisma Kyrkslätt

Lahtis:

16               Prisma Laune

Tammerfors:

17               Prisma Sammonkatu

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.