Besökscentret Fazer Experience förstärkte sin position som unikt besöksmål

Fazer Experience-besökscentret lockade förra året över 230 000 besökare och förstärkte sin position som unikt och inspirerande besöksmål. Dess popularitet ökade med 15 %. En stor del av tillväxten kom från besök av internationella resenärer. Fazer Experience omfattar en utställning, ett Fazer Café, en butik, konferens- och mötestjänster samt olika evenemang. Även den virtuella upplevelsen i utställingen är helt förnyad.

Fazer har haft besöksverksamhet i över 60 år. Sedan det nya centret öppnade hösten 2016, har det ökat ytterligare i popularitet. År 2019 var antalet besökare över 230 000, cirka 30 000 flera än 2018 och nästan 50 000 flera än året innan. Den märkbaraste tillväxten skedde i antalet internationella gäster. Var femte besökare som deltog i guidade rundturer var en utländsk resenär (alla rundturer guidade på andra språk än finska eller svenska inkluderas i dessa siffror). Ungefär 45 % av besökarna som tar del in rundturer är skolelever eller studerande. En klassutfärd till Fazer utgör en klassiker, som eleverna kommer ihåg en lång tid framöver. Även möten, rekreation och trevliga gemensamma upplevelser lockade både företag, föreningar och enskilda besökare till centret. Besökarnas intresse främjas av den utmärkta responsen, vilket bekräftas bland annat av den Certificate of Excellence-utmärkelse, som centret mottagit av Tripadvisor redan tre år i rad.

Ny virtuell spelupplevelse med Mignon-tema ger en inblick i verkligheten

På Fazer sätts konsumenten i första rum. Enligt responsen har Fazer Experiences besökare ett särskilt stort intresse för vad som pågår på Fazers fabriker. En virtuell upplevelse har ingått i rundturen från första början, men nu är den helt förnyad. Det första temat besökarna kan ta del av tack vare de virtuella glasögonen är en möjlighet att arbeta med tillverkningen av Mignon-ägg.

”Tillverkningen av Mignon-ägg kräver professionell hantverksskicklighet och gedigen erfarenhet. Vi erbjuder en virtuell upplevelse som ger en liten inblick i detta krävande arbete. Besökarna får se sin egen plats på Mignon-linjen och pröva på hur Mignon-äggen fylls med hjälp av VR glas och en kontroll – naturligtvis med så lite svinn som möjligt och med beaktande av hållbarhetsaspekten”, berättar Anu Kokko, direktör för besökscentret Fazer Experience.

Det går också att ta del av Fazer-världen på traditionella skärmar. På skärmar visas bland annat hur Fazer Yosa-havremellanmål och Fazers karelska piroger tillverkas. Det är inte sällan man hör besökare säga: ”Wow, Fazer är så mycket mer än jag hade kunnat tro!”

Tryckfärdiga bilder:
https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Mer information och bokningar:
www.visitfazer.com
visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, direktör, besökscentret Fazer Experience, tfn +358 40 504 2746
Fazersvägen 6, 01230 Vanda
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact