Besökscentret Fazer Experience mer populärt än någonsin – nytt besöksrekord 2023

År 2023 slog besökscentret Fazer Experience alla tiders besöksrekord – 238 000 besökare. Samtidigt steg besökscentrets kundnöjdhet till en rekordhög nivå. Intressanta upplevelser och finländarnas önskan om avkopplande aktiviteter avspeglas i feedbacken från besökarna på besökscentret i Fagersta i Vanda. Besökarna berömmer särskilt den personliga servicen och många rekommenderar varmt Fazer som besöksmål. Eftersom besökscentret ständigt förnyas väntas nytt besöksrekord även detta år.

Besökscentret erbjuder en unik upplevelse med en multimedial utställning, Fazer Café, butik, konferenstjänster och olika evenemang, som kockskolor och födelsedagskalas för barn.

Besökscentret Fazer Experience öppnade 2016 och våren 2024 nås gränsen på 1,5 miljoner besökare. Fazer har dock haft besöksverksamhet i över 60 år.

Rundturen på utställningen utgör en fascinerande helhet med hjälp av Fazers egna guider

Den cirka en timme långa rundturen i utställningen under ledning av Fazers guide är kärnan i besökscentret Fazer Experience. Besökarna får höra om Fazers intressanta historia och bland annat värdekedjan för livsmedel – till exempel spannmålens väg från åkern via kvarnen till bageriet, där det bakas till bröd.

”Alla våra utställningsrundturer leds av guider, som så att säga väcker liv i verken på rundturen. De professionella guiderna lyckas väcka besökarnas intresse att utforska produkter som tillverkas av produktionens sidoströmmar eller då det gäller att klura ut vilken Muminkaraktär som Tove Jansson gömt i sin teckning”, säger Anu Kokko, direktör för Fazer Experience. ”Särskilt unga utmanar våra guider genom att ställa knepiga frågor om till exempel förpackningsmaterial, ursprung och svinn. Den bästa feedbacken är när vi lyckats väcka tankar hos besökarna om sådant som intresserar dem!”

Besökarna söker nya upplevelser och gemensamma stunder

På Fazer anser man att det ökade antalet besökare inte är en följd av att turismen börjar återhämta sig till nivån före coronan, utan snarare en följd av längtan efter samvaro och gemenskap efter coronan.

”Vi ser dagligen ett behov hos företagskunder, föreningar, familjer och kompisgäng att träffas personligen och uppleva någonting tillsammans. Dekoreringen av chokladkonstverk och chokladverkstäderna samt choklad- och vinprovningarna för vuxna har varit populära aktiviteter och möjligheter att få uppleva någonting nytt”, säger Anu Kokko. ”För att vara en föregångare krävs kreativitet och kontinuerlig utveckling. Därför satsar vi ständigt på nytt, inspirerande innehåll och på funktionaliteten av våra lokaler.”

Kunderna får se Fazer som ett mångsidigt livsmedelsföretag

Besökscentret Fazer Experience är en unik destination i Finland där du kan uppleva Fazer med alla dina sinnen, reflektera över effekterna av dina egna matval och ta en titt på matens spännande framtid.

Utställningens höjdpunkter är den tropiska inomhusträdgården, den jättestora Mignon-kaninen, vår planet 2030 – Jorden sedd från månen samt den hydroponiska örtväggen, som hjälper besökarna att förstå hur vi kan minska vårt koldioxidavtryck och hur den cirkulära ekonomin fungerar.

De olika årstiderna, säsongerna, Fazers över 130 år långa historia och respekten för hantverket återspeglas i besökscentrets teman samt även i det som serveras. I år fyller Fazer Kismet 50 år, vilket firas bland annat i form av en förpackningsutställning med det populära varumärket i besökscentrets aula.

Besökscentret Fazer Experience har beviljats Sustainable Travel Finland-certifiering som ett bevis på att centret främjar hållbar turism.

Bilder i tryckbar storlek: https://www.fazergroup.com/fi/medialle/ - Kuvapankki -Public Image Bank - Media_Press - Finland - Fazer Experience Visitor Centre 2024

Mer information och bokningar:

www.visitfazer.com

Anu Kokko, direktör, besökscentret Fazer Experience, anu.kokko@fazer.com, tfn +358 40 504 2746. Gatuadress: Besökscentret Fazer Experience, Fazersvägen 6, 01230 Vanda

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

#visitfazer #fazercafe #northernmagicmadereal

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.