• Fazer Group/

Besökscentret Fazer Experience öppnar på nytt den 1 juni – ett nytt växthus öppnar i slutet av juni

Besökscentret Fazer Experience öppnar dörrarna igen den 1 juni och introducerar då nya aktiviteter både inomhus och utomhus. I början av juni introduceras en trädgårdsfrågesport och en selfieplats i lobbyn, och i slutet av månaden öppnar ett nytt växthus i Fazer Experience-trädgården. Utställningen och kafét har varit stängda på grund av coronakrisen. Vid nyöppningen har särskilda åtgärder vidtagits för att säkerställa besökarnas hälsa och säkerhet.

I slutet av juni tas ett nytt växthus i Fazer Experience-trädgården i bruk. Det ger besökarna möjlighet att följa hur tomater och andra vanliga växthusplantor växer.

”Idag är intresset för växtbaserade livsmedel allt större, och just den här speciella våren har inspirerat människor att odla själva på odlingslotter, balkonger och på fönsterbräden. Ett av Fazers viktigaste hållbarhetsmål är att öka andelen växtbaserade produkter. Samtidigt vill vi främja lokala produkter och lokal livsmedelsproduktion – våra egna lokalt odlade tomater är bara ett av exemplen. Vi kommer att arrangera olika kurser och evenemang för att inspirera alla att odla något själva”, säger Ulrika Romantschuk, EVP, Kommunikation & Varumärkesledning, Fazer-koncernen.

En trädgård med ett sädesfält av inhemska sädesslag och en tropisk trädgård med exotiska frukter och träd har funnits på besökscentret Fazer Experience sedan öppningen 2016. De ger en inblick i naturen och en möjlighet att se hur råvarorna som Fazer använder ser ut som plantor.

Nya aktiviteter: trädgårdsfrågesport och selfieplats

Utöver växthuset lanseras en trädgårdsfrågesport i början av juni. Vi uppmuntrar alla besökare, familjer och skolklasser att ta sig 20 minuter extra före eller efter besöket för att delta i en trädgårdsfrågesport som fungerar på en smartphoneapp. Den innehåller uppgifter och frågor om naturen.

Den tredje nyheten i sommar är en selfieplats i lobbyn. Alla besökare kan ta en digital bild av sig själva framför en fin bakgrund och skicka den till sin e-postadress så att de kan dela den med sina vänner på sociala medier.

De nya aktiviteterna är kostnadsfria.

Besökscentret Fazer Experience är en unik plats att besöka i Finland

Besökscentret Fazer Experience hade över 230 000 besökare 2019. Det består av en utställning, ett Fazer Café, en butik, mötestjänster och olika evenemang. Webbutiken på www.visitfazer.com/tilaatuotteita lanserades i maj och där kan man beställa utsökta läckerheter och lockande nyheter.

Fazer har välkomnat besökare i över 60 års tid. Sedan det nya besökscentret öppnade hösten 2016 har det hela tiden ökat i popularitet. Ungefär 45 % av besökarna på de guidade turerna är skolklasser och studenter. Ett skolbesök till Fazer är en klassiker som eleverna minns i flera år. Destinationen lockar också till sig utländska besökare, företag, föreningar och privatpersoner, oavsett om det är för möten, rekreation eller helt enkelt för att tillbringa trevlig tid tillsammans. Intresset främjas av den utmärkta återkopplingen från besökare, till exempel av det faktum att centret har fått TripAdvisors utmärkelse Certificate of Excellence hela tre gånger i rad.

Bilder för utskrift:
https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Mer information och bokningar:
www.visitfazer.com
visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, direktör besökscentret Fazer Experience, tfn. +358 40 504 2746
Fazersvägen 6, FIN-01230 Vanda

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com
E-postadresserna har formatet förnamn.efternamn@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.