Brist på bakningsdugligt inhemskt vete 2018

En av de största utmaningarna för bageriindustrin under 2018 är tillgången på tillräckligt högkvalitativt inhemskt vete. Det kyliga sommarvädret och höstregnen som försenade tröskningen förra året ledde till en kraftigt minskad veteskörd av bakningskvalitet. Fazer Bageri förbereder sig på den dåliga skörden och ersätter en del av det inhemska vetet med exportvete i vissa söta bakverk från och med januari 2018.

Exportvetets andel är cirka 10 % av det använda vetet

Från början av 2018 utgör exportvetets andel cirka 10 procent av den totala mängd vete som Fazer Bageri köper. Exportvete kommer att användas i utvalda bakverk.

Ändringen påverkar inte konsumentkvaliteten. Förpackningsmärkningarna ändras inte heller, eftersom användningen av exportvete i bakverk är noggrant inriktad och begränsad.

Fortfarande oklart om höstens veteskörd kommer att räcka till

Vete skördas nästa gång i Finland i höst. Bagerierna får tillgång till skörden i slutet av 2018. I detta skede är det för tidigt att säga om den kommande veteskörden kommer att räcka till för att täcka den inhemska efterfrågan.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.