Brödveckan hyllar finländskt bröd: Havrebrödens popularitet syns i Fazers butiksbagerier

Enligt en undersökning gjord av Brödfakta rf är råg fortfarande den mest attraktiva råvaran för bröd, men havren utmanar dess dominerande ställning.1 En annan tydlig trend är att allt fler konsumenter i Finland köper handbakat bröd. Dessa trender syns även i Fazers kraftigt expanderande butiksbageriverksamhet: de två mest köpta bröden är havrebröd.

”Bröden där spannmålsinnehållet är 100 % havre får mycket positiv feedback. För närvarande är våra mest populära produkter Leipurimestarin Havre- och linfröbröd och Havrebröd”, säger Marika Hakala, affärsdirektör för butiksbagerier på Fazer Bageri Finland.

I Fazers butiksbagerier bakas allt bröd för hand. Hantverksbröden utmärker sig på ett positivt sätt i sortimentet och utgör inhemska och läckra alternativ för konsumenterna. Enligt Brödfaktas undersökning om konsumtionen av brödprodukter är det i första hand smaken som styr de finländska konsumenternas val. Finländarna föredrar också inhemskt och fiberrikt fullkornsbröd.1

I Fazers butiksbagerier bakas bröden på plats av inhemskt mjöl från Fazer Kvarn. Butiksbagerierna känns igen på namnet Fazer Bagare, lokala bagerier i stora och medelstora matbutiker.

Många uppskattar hantverksbröd och har upptäckt de handbakade produkterna: Allt fler produkter införs på kundernas önskemål i sortimentet i Fazers butiksbagerier.

”Till exempel var vår plan att sälja Ciabatta med cashew och tranbär enbart på veckosluten, men på konsumenternas begäran bakas brödet nu varje dag”, säger Hakala.

I butiksbagerierna görs degarna från grunden och får vila länge. Då får smaken växa fram och utvecklas. Gräddningen ger en stadig och knaprig skorpa som gör att brödet håller länge utan tillsatsämnen. Det är alltid smaken som styr Fazers produktutveckling.

Fazer har för närvarande 58 butiksbagerier, som sysselsätter cirka 400 personer. Brödveckan arrangeras vecka 37.

Hantverksbrödens TOPP 3 i butiksbagerierna

1. Leipurimestarin Havre- och linfröbröd

2. Leipurimestarin Havrebröd

3. Ciabatta med cashew och tranbär

Källor:

1 Brödfakta rf: Leipätuotteiden käyttötutkimus (undersökning om konsumtionen av brödprodukter). Seppälä J. och E. Penttilä, undersökningsrapport 5/2018.

Marika Hakala, affärsdirektör för butiksbagerier, Fazer Bageri Finland, marika.hakala@fazer.com, tfn +358 20 555 3908

Inari Marttinen, marknadsföringschef, Fazer Bageri Finland, inari.marttinen@fazer.com, tfn +358 45 618 7120

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 674 4672

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser