De efterlängtade bröllopstårttastingarna på Fazer Café Glogatan börjar

Fazer Café Glogatan 3 förbereder sig för bröllopstårtsäsongen. Bröllopstårttastingarna har blivit en tradition som återkommer varje vår. De börjar igen på caféet på skottdagen den 29 februari 2020 och fortsätter hela våren. Evenemangen ordnas för första gången i den legendariska kupolsalen. I den stämningsfulla miljön får deltagarna under ledning av Fazers konditormästare provsmaka säsongens bröllopstårtor och dessutom får de individuell hjälp med att välja bröllopstårta.

Klassikernas återkomst

”År 2020 återvänder de klassiska bröllopstårtorna”, säger Eero Paulamäki, konditormästare på Fazer Café Glogatan 3, som svar på frågan om sommarens bröllopstårttrender.

Med klassiker avser Paulamäki både smakerna och utseendet. ”Tårtorna skapas med klassiska element, vitt, silver, elegant grått och brutna färger. Till exempel nakna tårtor var en kortvarig trend och med dem var problemet att få en halvgarnerad tårta att se stilfull ut”, säger Paulamäki. Bröllopstårtan är viktig och oförglömlig, och med stor sannolikhet den dyraste tårtan i beställarens liv. Därför lämnas ingenting åt slumpen. Även trenden med s.k. höga tårtor börjar vara förbi.

I år betonas rena och fräscha smaker: choklad ska smaka choklad och jordgubbar jordgubbar. Smaksättningen behöver inte längre heller vara så exotisk. I urvalet av bröllopstårtor på Fazer Café Glogatan finns det smaker som krusbär, choklad, jordgubbar, pistasch och mandel. ”Smakerna är antingen så djupa eller så fräscha som möjligt, naturligtvis utan kompromisser”, säger Paulamäki.

Specialdieter är ett hett samtalsämne i branschen och särskilt i fråga om bröllopstårtor. ”Om du bjuder in 50–60 personer till festen kan du vara så gott som säker på att det bland dem finns personer med celiaki, mjölkproteinallergi och laktosintolerans samt en och annan vegan. Dessa gäster har precis lika känsliga smaklökar som de övriga gästerna och bör också ges möjlighet till en komplett upplevelse. Vi säger till exempel aldrig att vi gör goda veganska bakverk. Vi gör goda bakverk, som dessutom är veganska eller glutenfria”, säger Paulamäki.

Men alla kombinationer är inte möjliga ens för proffs: att göra en produkt som är både vegansk och glutenfri är en utmaning, men om den dessutom ska vara nötfri eller sockerfri tar byggklossarna ohjälpligt slut. ”Då gör vi vid behov ett eget bakverk till personen och satsar på en smak och konsistens som påminner om den egentliga tårtan så mycket som möjligt”, säger Paulamäki.

En konditors hantverk fulländar festen

Fazer Café Glogatans bröllopstårtor har planerats med beaktande av trendiga smaker och tidlösa favoriter. Tårtan kan också planeras utifrån kundens önskemål gällande allt från fyllningar och färger till garnering. Konditorerna hjälper gärna till med att planera kundens drömmars tårta. ”Bröllopstårttastingen är ett utmärkt tillfälle att provsmaka olika smakkombinationer, se olika garneringar och dekorationer och säkerställa att bröllopstårtan gör den stora dagen fulländad”, säger Tiina Tuominen, restaurangchef på Fazer Café Glogatan 3.

Meny vid bröllopstårttastingarna 2020

Classic

Alla exklusiva chokladtårtors moder.

Fyllig chokladbotten, vit-, mjölk- och mörkchokladmousse samt knapriga chokladpärlor och sammetslen chokladkräm.

Swan

Modern klassiker toppad med asiatisk yuzufrukt. Inspiration har hämtats från svanarnas livslånga kärlek.

Fyllig browniebotten med rostade valnötter. Syrligt fräsch yuzukräm, rostad vit choklad och luftig vit chokladmousse.

Rose

Sommarfräsch klassisk kombination som sprider solsken på festen, oavsett väder.

Lätt pistaschmandelbotten, söt jordgubbsmousse och klassisk limecurd.

LF, G

Silk & Lace

Klassiskt elegant bröllopstårta med en slöja av spets och silke.

Sockerkaksbotten, syrlig krusbärsmousse, mjuk tjinuski och knapriga chokladpärlor med salt kola.

LF

Forget me not

Elegant helhet där de somriga förgätmigejerna symboliserar odödlig kärlek och oförglömliga stunder.

Mörk sockerkaksbotten, fräsch björnbärspudding samt mandel- och chokladmousse.

Reservera en plats – anmälan pågår redan på internet

Bröllopstårttastingarna börjar på skottdagen den 29 februari 2020 och fortsätter till slutet av maj. Deltagarna får smaka på fem olika bröllopstårtor. 50 personer kan delta per evenemang. Deltagaravgiften är 18 euro. För den som vill dricka Ayala-champagne till är avgiften 25 euro. Att delta i tastingen innebär inte att man behöver beställa en bröllopstårta. Anmälan på https://www.fazer.fi/haakakkutasting2020

Eero Paulamäki, konditormästare, Fazer Café Glogatan 3, eero.paulamaki@fazer.com, tfn 040 668 3822
Marjo Jalava, Director, Customer Experience and Marketing,
marjo.jalava@fazer.com, tfn 044 535 3045

Bilder: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Finland -Hääkakkutasting 2020

Med fokus på matupplevelsen, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Fazer formar framtidens smaker, traditioner och matupplevelser förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter. Vi fokuserar på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter och vår direkt till konsument inriktade verksamhet, omvandlas Fazer till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.