• Fazer Group/

De nya funktionella Fazer Aito-havredryckerna innehåller hälsofrämjande näringsämnen och protein

Produktfamiljen Fazer Aito utökas igen, nu med nya funktionella havredrycker. Dryckerna med kakao-, hallon- och mangosmak har fått ett tillskott av hälsofrämjande näringsämnen och protein. En smak som konsumenterna har efterfrågat återvänder till gurthyllan, när Fazer Aito Havregurt Citrus är tillbaka i sortimentet. Alla Fazer Aito-nyheter tillverkas av inhemsk havre på Fazers fabrik i Koria.

Efterfrågan på växtbaserade livsmedel är stor, och förutom smak och struktur är även näringsinnehåll och miljövänlighet viktiga kriterier för konsumenten vid valet av livsmedel1). Fazer Aito är ett växtbaserat varumärke, som även har som mål att lansera helt nya produkter som på ett mångsidigt sätt passar för olika användningssituationer.

Havrebaserade dryckesnyheter för nya användningssituationer

”Vi lanserar nu en helt ny serie av funktionella havredrycker. Dryckerna har fått ett tillskott av vitaminer och mineraler som är viktiga för det dagliga välbefinnandet. I drycken med kakaosmak har vi dessutom tillsatt växtprotein, och en burk ger hela 20 g protein – det är verkligen en bra mängd även för många aktiva motionärer. Och precis som med alla våra produkter är god smak det allra viktigaste också i fråga om de nya dryckerna”, säger marknadsföringsdirektör Maija Hellman på Fazer Lifestyle Foods enhet för växtbaserade drycker.

Till de nya dryckerna har man valt ut finländarnas favoritsmaker: Protein smakar utsökt kakao, Boost söta hallon och Performance frisk mango. Dryckerna är förpackade i 2,5 dl stora, återvinningsbara förpackningar med kork och kan förvaras oöppnade i rumstemperatur, vilket gör att de är praktiska att ta med till exempel i matsäcken eller som mellanmål.

”Vi är väldigt glada över nyheterna: de är helt nya i produktfamiljen Fazer Aito och passar även i olika användningssituationer. Vi vill uppmuntra finländarna att använda växtbaserade produkter, och de nya funktionella havredryckerna är ett ypperligt steg mot en mer växtbaserad livsstil”, fortsätter Hellman.

Fazer Aito Protein Havredryck Choco 2,5 dl

Den kakaosmakande, proteinrika havredrycken Fazer Aito Protein är ett enkelt mellanmål att avnjuta hemma eller ta med. Förpackningen innehåller hela 20 g vegetabiliskt protein. Drycken passar bra efter träningen. Produkten är vegansk, mjölkfri och sojafri och finns till salu från slutet av augusti. Produkten tillverkas i Koria av inhemsk havre.

Fazer Aito Boost Havredryck Hallon 2,5 dl

Havredrycken Fazer Aito Boost har en uppfriskande smak av hallon och innehåller zink och C-vitamin, som bidrar till att minska trötthet och utmattning, samt magnesium, som stöder en normal energimetabolism2). Produkten piggar upp i höstmörkret, är vegansk, mjölkfri och sojafri och finns till salu från slutet av augusti. Produkten tillverkas i Koria av inhemsk havre.

Fazer Aito Performance Havredryck Mango 2,5 dl

Havredrycken Fazer Aito Performance har frisk smak av mango och innehåller tillsatt kalcium och magnesium, vilket har bevisat positiv effekt på elektrolytbalansen och den normala muskelfunktionen2). Drycken är vegansk, mjölkfri och sojafri och finns till salu från slutet av augusti. Produkten tillverkas i Koria av inhemsk havre.

En efterlängtad produkt återkommer i havregurtfamiljen

Vi har lyssnat på havregurtälskarnas önskemål, och den mycket efterlängtade havregurten med citrussmak gör nu comeback i affärerna. Citrusgurt kompletterar sortimentet av klassiska Fazer Aito-smaker i burkar på 400 gram. Andra smaker i klassikerserien är Skogsbär, Mango och Vanilj.

Fazer Aito Havregurt Citrus 400 g

Den nya Fazer Aito Havregurt Citrus är en unik kombination av fräsch citron och saftig apelsin. Havregurt kan användas antingen som sådan eller till exempel som en del av en dessert. Produkten är vegansk och mjölkfri och försedd med Hjärtmärket och Nyckelflaggan, som visar att produkten är tillverkad i Finland. Nyheten finns i butik från slutet av augusti. Produkten tillverkas i Koria av inhemsk havre.

1) Innova Market Insight – Top Trends 2022

2) Som en del av en balanserad och mångsidig kost samt en hälsosam livsstil.

Bilder för redaktionellt bruk:
eller https://www.fazergroup.com/fi/medialle Image bank ‒ Media_Press‒ Finland ‒ Fazer Aito Syysuutuudet 2023

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazer kan kontaktas av media via telefon mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 6682 998 och på media@fazer.com.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.