De öppna Amica-restaurangerna erbjuder lunchjägarna en rejäl lunch

Finländarna skulle gärna äta en rejäl lunch, i lugn och ro och i gott sällskap. Mot varandra står brådskan och mellanmålet som råkar hamna i ens hand och längtan efter att äta hälsosammare än förut, utan att ge avkall på smaken. Fazer Food Services, känd för sina företagsrestauranger, har cirka 600 restauranger i Finland. Ungefär 150 av dessa lunchrestauranger är öppna för alla, vilket för många kommer som en överraskning. I kampanjen som börjar i dag får finländska lunchjägare råd om var de ska hitta den närmaste öppna Amica-restaurangen för att få en rejäl lunch.

”Vi har cirka 150 Amica-restauranger som är öppna för alla runt om i Finland, men deras existens har nästan varit en hemlighet. Samtidigt som vi omformar våra restauranger till servicehelheter som ännu bättre än förut tar kundernas behov i beaktande, som paus- och mötesplatser i vardagen, vill vi berätta för finländare runt om i landet var vi finns och vad vi erbjuder. Vi är ett bra alternativ för alla, som snabbt vill ha en läcker och hälsosam lunch, gjord på goda råvaror. Med kampanjen tar vi riktning mot fräsch konsumentkommunikation”, berättar Hannu Rahnasto, kommersiell direktör på Fazer Food Services.

Lunchjägarna

Idén bakom kampanjen, som förs i många kanaler, härstammar från den tusenåriga traditionen att jaga och lura på lunchen och utbyta tips om bra fångstplatser. Då klockan närmar sig lunch tar hungern fram djuriska sidor hos oss alla. En del av finländarna har ännu inte hittat fram till en öppen Amica-restaurang. Därför jagar de ännu en god, hälsosam och mångsidig lunch.

Marknadsföringskampanjen för konsumenter i många kanaler är den första i Fazer Food Services nästan 40-åriga historia. I kampanjen utnyttjas kanaler för utomhusreklam, mobil- och nätreklam, restaurangreklam, tv-programkännetecken och Facebook-reklam. Reklambyrån bakom kampanjen är SEK.

De närmaste öppna Amica-restaurangerna kan hittas på adressen www.amica.fi.

En rejäl lunch

Fazer Food Services skapar, utvecklar och förverkligar måltidstjänster i hela Norden. I Finland serveras cirka 130 000 lunchportioner varje dag. ”Våra kunder är dagis- och skolbarn, studerande, människor i arbetslivet och seniorer. Vår mission är att skapa smakupplevelser. Vi vill att maten ska smaka gott, dofta gott och se god ut. Grunden till vår solida yrkeskunskap är de lokala köksmästarna, som dagligen tillreder maten. Vi är en partner i den finländska vardagen och lyfter nu stolt fram att vi erbjuder en rejäl lunch, och att man alltid kan lita på lunchens kvalitet”, säger Hannu Rahnasto.

I Amica-restaurangerna tillreds den rejäla lunchen av råvaror av bästa kvalitet. En betydande del av råvarorna som används är inhemska. Minst 80 % av köttet och köttprodukterna är alltid inhemska. Det färska köttet av nöt, gris och fjäderfä är till 100 % inhemskt.

Var och en har möjlighet att bygga upp en egen lunch, som passar den egna smaken och situationen. Salladsbordet är rikligt, huvudrätten är omväxlande och följer trenderna, brödet är nygräddat och dryckerna fräscha.

Den rejäla lunchen tillreds enligt näringsrekommendationerna, så den innehåller lämpliga mängder av goda fetter, protein och fibrer, och inte för mycket salt. Köksmästarna och kockarna tillreder rätter enligt säsong, så vi också kan njuta av årstiderna i samband med lunchen. Därtill serverar Fazer Food Services läcker vegetarisk mat i sina restauranger, och engagerar sig speciellt i att utveckla nya, goda vegetariska rätter.

kommersiell direktör Hannu Rahnasto, Fazer Food Services, tel. 041 530 3538
kommunikationsdirektör Satu Ikäheimo, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996

Fazers mediatelefon, tel. 040 668 2996
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com
www.amica.fi

Bilder lämpliga för tryck
www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Amica kunnon lounas”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.