Den superpopulära kampanjen i sociala medier återvänder – Kismet hjälper återigen människor att hitta okända hjälpare

Kismet inleder återstoden av Finland 100-året med att återigen uppmuntra finländarna att säga det viktiga ordet ”tack”. Under kampanjen uppmuntras människor att berätta om stunder i vardagen då en hjälpande hand, som förblivit anonym, har räddat situationen. Kampanjen genomfördes för första gången i fjol och blev ytterst populär. Därför fortsätter den nu, så att så många som möjligt ska få chansen att säga tack.

Kampanjen ”Tack – Kismet”, som genomfördes för första gången i sociala medier i fjol, var en stor succé. Fazer bad finländarna berätta hur de har fått hjälp av okända personer. Resultatet var närmare 350 gripande berättelser om hur finländare har hjälpt varandra – men den som fick hjälp har glömt, eller inte kunnat eller hunnit säga tack.

De som berättade sina historier för Kismet var bland andra Joonas som skadade sig i en motorcykelolycka, Heidi som råkade i knipa under en tågresa och Anni som tappade bort sin mobiltelefon. Av finländarnas berättelser gjordes videor som nådde ut till över 3,8 miljoner människor på Fazers finska Facebooksida. Videorna delades tusentals gånger och fick tiotusentals reaktioner.

Kampanjen åstadkom även mycket viktigare resultat än synlighet: en okänd person som hjälpte en mamma i Tammerfors hittades endast ett par timmar efter att videon med efterlysningen hade publicerats. På Fazers finska Facebooksida kan du se en video där mamman Anita från Tammerfors träffar sin okända hjälpare.

Även de övriga Tack – Kismet-videorna finns på Fazers finska Facebooksida.

”Vi samlar på nytt in gripande berättelser via våra sociala mediekanaler och hoppas att hjälpare som förblivit anonyma ska känna igen sig i videorna och få det tack de förtjänar”, säger Annukka Storm, Senior Brand Manager på Fazer. ”Positiva ord och gärningar i vardagen har stor betydelse. Att säga tack är genuin omtanke och därför vill vi fortsätta så att så många som möjligt ska få chansen att säga tack”, säger Storm.

Kismet-chokladvåfflor försedda med texten Tack lanserades i butikerna i början av oktober. Förpackningsserien ”Säg det med Kismet” har även fått nya omslag: stycksaker med omslag med texterna Varsågod och Förlåt samt ett blankt kort där man kan skriva ett eget meddelande. Den nya ”Tack – Kismet”-kampanjen börjar på Fazers finska Facebooksida vecka 42.

Bilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/pictures   – Media_Press – Kismet Kiitos 2017

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn 044 710 8860
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.