Dubbelseger för Fazer: Fazer Culinary Team Finland tvåa i VM för köksmästare

Fazer Culinary Team Finland har uppnått en strålande andra plats i Culinary World Cup.  Fazer Culinary Team Finland, OS-guldmedaljör 2016, tävlade i VM för köksmästare i Luxemburg måndagen den 26 november med enastående professionalitet, lugn och glädje. Det finska laget presterade på topp på den internationella arenan bland de 15 finalisterna. Den jämna tävlingen vanns av Fazers svenska lag.

Fazer Culinary Team Finland tävlade måndagen den 26 november och i bedömningen samma kväll fick prestationen betyget ”guldnivå”. Fazer Culinary Team Sweden tävlade onsdagen den 28 november och nådde också den krävande guldnivån. Den slutgiltiga placeringen avgjordes på torsdagen den 29 november.

”Jag är oerhört stolt över laget och dess framgång i Culinary World Cup. Lagets medlemmar gjorde ett fantastiskt arbete med att utveckla menyn och förbereda sig inför tävlingen. Även om vi siktade på guld även i år, så är andra plats en hedervärd prestation. Det är fantastiskt att se hur fint de nordiska länderna presterade i utmaningen. Efter att vi vilat en tid tar vi sikte på Olympiaderna i Stuttgart år 2020” berättar Antti Tynkkynen, medlem i Fazer Culinary Team Finland, om stämningen i laget direkt inpå tävlingen.

”Vi vill alla tacka våra samarbetsparter och våra familjer samt alla som sporrat och stöttat oss. Tack för ert gedigna stöd och er beundransvärda uppmuntran”, konstaterar Antti på hela lagets vägnar.

Temat för tävlingsmenyn var ”Fighting Food Waste”. Tävlingsuppgiften var att på fem timmar tillaga en mättande lunch för 150 personer. I lunchen ingick salladsbuffé, soppa, tre huvudrätter, fyra tillbehör och en dessert. En jury bestående av fem personer bedömde helheten: matens smak, presentation, professionell matlagning, samarbete och roller i köket, hygien och ordning, näring samt tillämpningen av tävlingstemat i menyn och matlagningen.

Utöver att det finska laget uppvisade matlagningskonst av världsklass hade laget satsat på presentationerna och på att skapa rätt stämning. Tävlingslunchen var en symfoni av smaker och ett prov på färger i harmoni. Deltagarnas prestation under dagen kan liknas vid en elitidrottares, och den återspeglade stenhård träning och helgjutet teamwork med en glad twist.

Lagledare var Karri Käki, produktutvecklingschef på Fazer Food Services. Laget bestod av köksmästare från Fazer Food Services företagsrestauranger och från besökscentret Fazer Experience: kapten Mika Pesonen samt Tapio Bergström, Sami Toropainen, Reko Riikonen, Lilli Jyräs, Juha Aalto, Matti Tikka, Lemmikki Ruuskanen och Antti Tynkkynen.

Rena, inhemska råvaror

Under resans gång har samarbetsparternas stöd varit mycket viktigt för laget. Teamet har haft stöd av Atria, Hartwall, Meira Nova, Valio, Dieta, E.Ahlström och Kalatukku Eriksson. Nästan alla råvaror, med undantag av kryddor och ett fåtal andra ingredienser, är inhemska. Laget hade alla ingredienser med sig också av den anledningen att menyn är gjord på och har övats in med just dessa ingredienser.

Fazers proffsiga team trollade fram fantastiska rätter av de rena, finländska råvarorna. I menyn användes surmjölk, grädde och gourmetost från Valio, tillverkade av finländsk mjölk – den renaste i världen. I tävlingen använde laget också Jyväbroiler-kyckling från Atria, dvs. finländsk antibiotikafri kyckling som utfodrats med havre. Råvaran kom från Birkaland, från gården Rönnvikin tila i Pälkäne.

Culinary World Cup är en internationell VM-tävling som anordnas vart fjärde år. I den deltar lag från Asien, USA och flera europeiska länder. I cateringklassen deltog ett rekordstort antal lag, utav vilka 15 tog sig till tävlingen i ett jämnt kval.

Culinary World Cup var ett prov på finländsk kompetens, i tävlingen gjorde nämligen också finska kocklandslaget väl ifrån sig.

Karri Käki, lagledare, Fazer Culinary Team Finland, tfn +358 40 550 2355
Satu Ikäheimo, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Fazer Food Services Finland, tfn + 358 50 380 4996
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Culinary Team

Du kan följa teamets resa på sociala medier med hashtaggarna #fazerculinaryteamfinland, #roadtoculinaryworldcup2018, #kohtiluxembourgia. Teamet finns på både Facebook och Instagram. I resan deltar även @fazersuomi

Läs mer om teammedlemmarna, se en video eller hitta läckra recept:

www.fazerfoodservices.com/fi/fazer-culinary-team

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser