En bit historia inslagen i framtiden – Fazer konfekt i komposterbar ask inför julförsäljningen

Fazer har förbundit sig att fortsätta att skapa hållbara lösningar till förmån för människan och miljön, och i detta arbete spelar förpackningarna en viktig roll. Fazer och Sulapac Oy inledde samarbete 2018 i syfte att forska i, utveckla och testa mikroplastfria, komposterbara förpackningslösningar för livsmedelsprodukter. Fazer är det första företaget som Sulapac har samarbetat med inom produktutveckling av livsmedelsförpackningar.
Det första resultatet av samarbetet, en ask som innehåller Fazers traditionella handgjorda praliner, lanseras i butik i slutet av november.

Behovet av att vidta åtgärder för att motverka klimatförändringarna, bevara den biologiska mångfalden och tackla andra miljöproblem blir allt större. Fazer fokuserar på att minska utsläppen och matsvinnet, utveckla allt hållbarare förpackningar och öka andelen växtbaserade ingredienser i sina produkter. I slutet av november lanserar Fazer handgjorda praliner i en ask som grundar sig på det finländska företaget Sulapacs mikroplastfria och komposterbara materialinnovation. Asken säljs i butiken i besökscentret Fazer Experience samt i Fazer Caféerna, Gateau-bageributikerna och nätbutiken Fazer Store.

Det tog lång tid att utveckla konfektasken, närmare 1,5 år. Fazer och Sulapac ville ta fram en slutprodukt som är av premiumkvalitet och som är säker för både människan och miljön. I de olika faserna av produktutvecklingen har man bland annat testat materialets sensoriska lämplighet och produktens hållbarhet i förpackningsmaterialet. Dessutom har man planerat det slutliga konceptet, inklusive trycket.

Fazer deltar aktivt i dialogen om återvinning och återanvändning av förpackningsavfall och i utvecklingen av helt nya ekologiska förpackningslösningar. Livsmedelsbranschen kommer inte att kunna frångå förpackningar helt. Förpackningar, tills vidare även plastförpackningar, kommer att behövas också i framtiden för att skydda produkterna, säkerställa livsmedelssäkerheten, förlänga produkternas hållbarhet och därigenom minska matsvinnet samt ge konsumenterna information om produkten. ”Konsumenterna är allt medvetnare om den inverkan förpackningar och förpackningsval har ur ett hållbarhetsperspektiv. Fazer undersöker och testar hela tiden nya förpackningsalternativ och vi jobbar aktivt med att förbättra förpackningsmaterialens återvinningsgrad. Vi uppmanar konsumenterna att återvinna förpackningen efter att de förbrukat produkten och därför förnyar vi sorteringsanvisningarna på våra omslag i början av 2020”, säger Nathalie Ahlström, VD för Fazer Konfektyr och expert inom förpackningssektorn.

Sulapac Oy är ett ungt finländskt tillväxtföretag, vars mission är att rädda världen från plastavfall. Sulapac tar fram helt mikroplastfria, återvinningsbara material och produkter som tillverkas av förnybara råvaror. Sulapac® är en prisbelönad materialinnovation som tillverkas av träflis och biologiskt nedbrytbara bindemedel. Träflisen i förpackningarna är en biprodukt från trävaruindustrin och kommer från hållbart skötta skogar. Fazer deltar i utvecklingsarbetet för att Sulapac®-förpackningsmaterialet allt bättre ska tillgodose även livsmedelsindustrins behov och är också det första livsmedelsföretaget som använder denna unika innovation i sina förpackningar.

”Vi är stolta över att vi får jobba vidare med vår mission tillsammans med Fazer. Det behövs fler djärva föregångare som Fazer för att vi ska kunna lösa problemet med plastavfall i världen”, säger Suvi Haimi, VD för Sulapac, om samarbetet med Fazer.

Handgjorda praliner är en del av Fazers historia

Fazer har tillverkat chokladpraliner i närmare 120 år; chokladtillverkning inleddes 1894 på konditoriet som Karl Fazer hade grundat på Glogatan i Helsingfors. När verksamheten expanderade flyttades tillverkningen i slutet av 1890-talet till konfektyrfabriken som hade grundats på Fabriksgatan. Hundra år senare, på 1990-talet, letade Karl Fazers sonsons dotter Majlen Fazer fram de ursprungliga pralinrecepten och inrättade en avdelning som tillverkar handgjorda praliner på chokladfabriken i Vanda.

www.fazergroup.com/media - bildbank - Media_Press – Finland

Förpackningen innehåller:

chokladpraliner tillverkade för hand på Fazers chokladfabrik i Vanda

Smaker: mjölkchokladtryffel, mörk chokladtryffel, vaniljtryffel

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

Mer information om Sulapac: www.sulapac.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact