Färsk undersökning visar att finländarna inte gillar att kasta bort bröd

Privathushållen i Finland kastar bort cirka 24 kilo mat per hushåll årligen.* Bröd är ett av de livsmedel som mest frekvent kastas bort.* Över 80 procent av finländarna upplever frustration över att kasta bort bröd, framgår det av brödundersökningen Suuri Leipätutkimus som Fazer har låtit göra.

Enligt brödundersökningen anser hela 9/10 finländare att färskt bröd är en sann njutning. En stor del (76 %) av finländarna äter bröd dagligen.

Av undersökningen framgår att hållbarhet och särskilt matsvinn är frågor som oroar finländarna: Över 80 procent av svarspersonerna i undersökningen upplever frustration över att kasta bort bröd, och hela 95 procent av svarspersonerna är intresserade av att minska svinnet.

Plastförpackning påverkar inte köpbeslutet nämnvärt

Läcker smak (86 %) och färskhet (72 %) är år efter år de viktigaste kriterierna när finländska konsumenter köper bröd. För ungefär 80 procent är det viktigt att spannmålen är inhemsk och att brödet kommer från ett lokalt bageri.

Att brödet säljs i plastpåse har egentligen ingen negativ inverkan på köpbeslutet, även om plast har varit på tapeten i många sammanhang. Endast var fjärde (25 %) svarsperson uppgav sig av miljöskäl undvika att köpa bröd förpackat i plastpåse.

Åtgärder för att minska svinnet

Fazer Bageri motverkar svinn på många olika sätt. I och med att bröd säljs i flera olika förpackningsstorlekar minskar svinnet, då konsumenterna kan köpa en lagom stor förpackning lämpad för deras behov. Fazer Bageris produkter och förpackningar tål djupfrysning, vilket är ett enkelt knep för att förlänga produktens livscykel.

Dessutom har vi startat ett svinntalko, vilket innebär att Fazers butiksbagerier på förmiddagarna till ett förmånligt pris säljer produkter som bakats dagen innan. Det som blir över vid bakningen utnyttjas också i allt större utsträckning.

”Vi deltar i försöket Urban Food där överblivna råvaror från industrin för första gången i Finland säljs till konsumenter och småföretag. Utannonseringen och försäljningen sker via plattformen Korjuu.com”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland.

Fazer Bageri donerar också överblivet bröd till välgörenhetsorganisationer och levererar rester till ST1 som använder dem som råvara i biobränsle.

30 miljoner brödpåsar mindre plast i år

Huvudtemana i Fazer Bageris hållbarhetsprogram är, utöver minskat matsvinn, minskade CO2-utsläpp, hållbar spannmålsodling och hållbara, återvinningsbara förpackningsmaterial.

”Vi har förtunnat och minskat mängden plast i våra förpackningar. I och med de redan genomförda minskningarna sparar vi 75 000 kilo plast om året, vilket motsvarar totalt 30 miljoner brödpåsar. Före utgången av 2020 kommer vi att gå igenom alla förpackningar och optimera användningen av plast i dem”, säger Hellström.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 674 4672

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Suuri Leipätutkimus (Stora brödundersökningen)

Undersökningen genomfördes i form av onlineintervjuer av Red Note Oy. I undersökningen deltog 805 personer. Ett utgångssampel som representerar Finland.

Intervjuerna genomfördes i januari–februari 2019.

Undersökningen är en fortsättning på de brödundersökningar som genomfördes 2013, 2015 och 2017.

Källor:

*Webbplatsen Hävikkiviikko (Svinnveckan), 20.3.2019. Länk: https://havikkiviikko.fi/tietoa-ruokahavikista/

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.