Fazer Aito Havredryck har litet koldioxidavtryck – beräkning av koldioxidavtrycket ingår i företagets ambitiösa klimatarbete

Fazer undersökte Fazer Aito Havredryckens koldioxidavtrycktillsammans med en extern expert som en del av företagets ambitiösa klimatmål. Koldioxidavtrycket på 0,23 kg CO2-ekv/kg är litet för ett livsmedel. Företagets mål är att minska utsläppen med 50 procent senast 2030.

Koldioxidavtrycket från Fazer Aito Havredryck, baserat på en liter Fazer Aito Havredryck och dess förpackning, är 0,23 kg CO2-ekv per kg. Mängden motsvarar utsläppen från den el som en kaffebryggare förbrukar på cirka tre timmar. I undersökningen beräknades den teoretiska belastningen, hur mycket växthusgasutsläpp i luften Fazer Aito Havredryck har gett upphov till under sin livscykel. I beräkningen har beaktats växthusgasutsläppen från allt från odling och framställning av de centrala råvarorna till tillverkning av produktförpackningen och havredrycken samt energi- och bränsleförbrukningen och havredryckens tillverkningsprocess. I resultatet ingår kassering av förpackningen, dvs. kartongåtervinning. Konsumtion och förvaring av havredrycken i ett privathushåll ingår inte i kalkylen.

Fazer satsar på att kontinuerligt utveckla produkternas hållbarhet. För att minska koldioxidavtrycket har användningen av fossila råvaror i förpackningen minskats och såväl korken till förpackningen som kartongmaterialet är numera biobaserade. Även tillverkningen av havredryckerna har utvecklats och gjorts mer effektiv.

– För oss är det viktigt att Fazer Aito-produkternas hela livscykel är så hållbar och miljövänlig som möjligt. Fazer Aito Havredryck har ett mycket litet koldioxidavtryck för att vara en livsmedelsprodukt, och det är vi glada över. Redan nu använder hälften av finländarna växtbaserade drycker i vardagen.* Dessa små vardagliga val gör skillnad, säger Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef på Fazer.

Fazers ambitiösa klimatmål syftar till att minska växthusgasutsläppen

Beräkningen av koldioxidavtrycket från Fazer Aito Havredryck är en del av Fazers klimatarbete, eftersom ett av företagets fyra centrala hållbarhetsmål är att minska utsläppen. Fazers mål är att minska utsläppen med 50 procent senast 2030. För att främja genomförandet av sitt ambitiösa hållbarhetsarbete har Fazer förbundit sig till initiativet Science Based Targets (Science Based Targets initiative, SBTi), dvs. att fastställa vetenskapligt baserade mål för att minska växthusgasutsläppen. Enligt SBTi kommer Fazer att fastställa konkreta klimatmål och utveckla sin samarbetsmodell med sina leverantörer för att minska utsläppen i såväl den egna verksamheten som hela leveranskedjan.

– Växtbaserade produkter har en viktig roll i arbetet med att uppnå Fazers hållbarhetsmål, säger Sari Sarin, direktör för hållbarhet på Fazer.

Undersökningen om koldioxidavtrycket från Fazer Aito Havredryck genomfördes av LCA Consulting. I undersökningen ingick en kritisk tredjepartsbedömning. Beräkningen och utredningen av koldioxidavtrycket genomfördes enligt standarderna för livscykelanalys ISO 14040 och ISO 14044 samt standarden för beräkning av koldioxidavtryck ISO 14067. I utredningen beräknades att koldioxidavtrycket är 0,23 +/- 0,04 kg CO2-ekv per kg produkt. Den minsta och största variationsbredden fastställdes genom känslighetsanalyser.

I den omfattande granskningen inkluderades följande faser i havredryckens livscykel:

• Tillverkning av de centrala ingredienserna i havredrycken och av produktförpackningen

• Odling av råvaror, anskaffning, bearbetning och tillverkning av ingredienser samt transporter i leveranskedjan
  • Förbrukning av energi och bränsle
  • Havredryckens tillverkningsprocess: energi- och vattenförbrukning samt användning och tillverkning av rengöringskemikalier för utrustning
  • Hantering av biprodukter på kvarnen och havredryckesfabriken
  • Transport av den färdiga produkten till centralaffärens lager
  • Återvinning av produktförpackningen

Källa: Summary report: Carbon footprint of oat drink, Oy Karl Fazer Ab/ LCA Consulting 2021

* Undersökning om användning av växtbaserade produkter: Fazer Plant-based Shopper Study 2021, Nepa Insight

Ytterligare information

Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef, Fazer Lifestyle Foods, susanna.kallio@fazer.com, tfn +358 40 546 2885
Sari Sarin, direktör för hållbarhet, Fazer-koncernen, sari.sarin@fazer.com, tfn +358 50 599 4980
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och media@fazer.com

Bilder för redaktionellt bruk: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland

Fazer Aito
Fazer Aito är en produktfamilj som gör det enkelt att ersätta olika mjölkprodukter med ett havrebaserat alternativ. Produktfamiljen Fazer Aito erbjuder havrebaserade alternativ inom drycker, mellanmål, bakning och matlagning. Alla Fazer Aito-produkter tillverkas av finländsk havre med så liten belastning på naturen som möjligt. www.fazeraito.fi

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.