Fazer ALKU-produktfamiljen växer med läckra portionsgrötnyheter

Fazer ALKU introducerar läckra, robusta och snabblagade portionsgrötsorter. Smaknyheterna är hänförande Drottning, populära Skördegröt och Riaråg med äkta rågbröd. Fazer ALKU-gröt tillverkas av finländsk spannmål och innehåller inget tillsatt socker eller tillsatsämnen. Snabbgrötförpackningen innehåller 5 stycken lagom stora 40 grams portionspåsar som kan tas med till frukost, mellanmål eller avnjutas till exempel till lunch med salta fyllningar.

Fazer ALKU-myslifamiljen utökas med en läcker vegansk nyhet: Granola med körsbär & jordgubbar.

Produktnyheterna finns i butik i augusti 2019.

Fazer ALKU Drottning snabbgröt i portionspåsar, 200 g (5 x 40 g)

Smaken i Drottning snabbgröt i portionspåsar är en balanserad kombination av äkta hallon och blåbär samt mild havre. Fiberrik (11 %) snabbgröt i portionspåsar innehåller inget tillsatt socker eller tillsatsämnen.

Gröten i portionspåsen är lätt att tillaga. Man tömmer påsens innehåll i en skål och tillsätter 2 dl kokande vatten. Rör om och låt stå och dra en stund, ca en minut.

Produkten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland Svanen-märket och Finlands Hjärtförbunds hjärtmärke Bättre val.

Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Fazer ALKU Skördegröt i portionspåsar 200 g (5 x 40 g)

Favoritsmaken nu även som portionsgröt. Portionssnabbgröt med fiberrika (13 %) läckra sädeskorn och populära frön innehåller inte tillsatt socker eller tillsatsämnen.

Produkten har beviljats hjärtmärket Bättre val av Finlands Hjärtförbund.

Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Fazer ALKU Riaråg snabbgröt i portionspåse 200 g (5 x 40 g)

Riaråg snabbgröt i portionspåsar får sin smak av rågbröd som bakas på äkta surdeg. Gröten innehåller läckra frön som ger lagom krispighet. Fiberrik (13 %). Innehåller inte tillsatt socker eller tillsatsämnen.

Produkten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland-Svanenmärket och Finlands Hjärtförbunds hjärtmärket Bättre val.

Fazer ALKU-portionsgröten har Fazer Brainhow® -märket

Fazer Lab är Fazers innovations- och forskningsenhet där man undersöker förhållandet mellan totalt välbefinnande, mat och kognitiv prestationsförmåga. I den forskning som baserar sig på vetenskap har man åskådliggjort bland annat hjärnvänlig kost, måltidsrytm och råvaror som fullkornsspannmål.

Du känner igen hjärnvänlighet med Fazer Brainhow® -märket på Fazer ALKU-grötförpackningen. Undersökningar har visat att kosten påverkar de kognitiva funktionerna och hjärnan. Hjärnvänlig kost gör att vi orkar bättre från morgon till kväll och känner oss pigga och kan njuta av varje dag. Hjärnvänlig kost* skyddar nervcellerna i hjärnan och motverkar trötthet. När du är pigg orkar du även koncentrera dig bättre.

*Magnesium och järn motverkat trötthet och kraftlöshet. Järn och zink främjar en normal kognitiv funktion. Passar som en del av en mångsidig kost och en hälsosam livsstil.

Fazer ALKU körsbärs- & jordgubbsgranola 375 g

I den läckra havregranolan har man tillsatt syrliga körsbär, söta jordgubbar och melonfrön. Körsbärs- & jordgubbsgranola innehåller fullkornshavre 70 %. Den innehåller inte tillsatt socker eller tillsatsämnen. Nyhetsgranolan passar även för veganer då mysliflingorna smaksätts med äppeljuice i stället för honung. Den läckra granolan passar utmärkt även som efterrätt.

Fazer ALKU Körsbärs- & jordgubbsgranola har tillverkats av inhemsk fullkornshavre vid Fazers havrekvarn i Lahtis.

Förpackningen är enkel att öppna och försluta och har en praktisk hällpip. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

All spannmål som används i Fazer ALKU-produkter kommer att tillämpa principerna för hållbar spannmålsodling senast 2025

Fazer har förbundit sig att följa principerna för hållbar odling. En hållbar odling utgår från de val som görs vid planeringen av odlingar och på åkrarna. Fazer utvecklar en miljövänligare, hållbarare spannmålsodling i samarbete med finländska odlare, producent- och miljöorganisationer.  Vårt mål är att dämpa övergödningen av sjöar och vattendrag och att trygga livskraften i jorden långt in i framtiden.

Jenni Jaakkola, kategorichef, Fazer ALKU-produkter, Fazer Finland Oy, Fazer Mill & Mixes, jenni.jaakkola@fazer.com, tfn +358 40 579 0118

Taina-Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn 040 6682 998, media@fazer.com

Fazer ALKU-webbplats:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures -

Media_Press - Fazer_ALKU_Novelties_August_2019

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact