Fazer ALKU-serien utökas i sylthyllan: Den fräscha smaknyheten lingon innehåller inget tillsatt socker

Fazer lanserade ALKU bär- och fruktprodukter sommaren 2021, och nu kompletteras serien med en ny fräsch smak, lingon. Precis som Fazer ALKU Jordgubbe, Hallon och Äpple, som redan finns i sylthyllan i butikerna, innehåller smaken Lingon inget tillsatt socker, utan sötman i produkten kommer från xylitol. Smaknyheten innehåller rikligt med bär och lanseras i butik i november 2021.

Finländarna vill ha läcker smak med färre kalorier

Även bland sylter efterlyser konsumenterna alternativ som innehåller mindre socker, men som ändå har samma läckra smak. Bärinnehållet i den nya smaken Lingon är 50 g/100 g, precis som i Fazers övriga läckra bärprodukter. Sockerinnehållet i produkten är endast 4,1 g/100 g, allt naturligt förekommande socker i bären. Sockerinnehållet i sylterna på marknaden är i genomsnitt 35 g/100 g.

Smaknyhetens konsistens är lik stöttade bär och den tillverkas av färskfrysta lingon. Produkten innehåller inga koncentrat och bärens egen fräscha smak kommer verkligen till sin rätt. Nyheten är sötad med xylitol och energiinnehållet i den är endast 49 kcal/100 g, då motsvarande sylter på marknaden har ett genomsnittligt energiinnehåll på 240 kcal/100 g*.

Lingon är en favorit bland finländarna och kan användas på många olika sätt i salta och söta rätter. Liksom de övriga Fazer ALKU bär- och fruktprodukterna är lingonprodukten glutenfri.

Fazer ALKU Lingon bärprodukt, 295 gram

Av fräscht syrliga lingon skapas en vackert röd lingonprodukt som passar utmärkt som tillbehör till kålrätter, vilt och crêpes, till ost och som smaksättning i kvarg och cheesecakes. Tillverkas av färskfrysta lingon, lingoninnehåll 50 g/100 g. Innehåller naturligt förekommande socker, inget tillsatt socker. Energiinnehåll endast 49 kcal/100 g. Sötad med xylitol.

Produkten kan förvaras oöppnad i rumstemperatur i 9 månader, öppnad burk ska förvaras i kylskåp. Produkten säljs i glasburk med praktiskt Easy Open-lock och är därför enkel att öppna. Glasburken kan återvinnas som glas, locket som metall.

En del av sötman kommer från unik finländsk xylitol

En del av xylitolen i Fazer ALKU Lingon bärprodukten är xylitol som Fazer tillverkar av skal från inhemsk havre. Målet är att bär- och fruktprodukterna enbart ska innehålla Fazers egen xylitol när Fazers xylitolfabrik, som framställer xylitol ur en biprodukt från Fazers havrekvarn, blir klar i Lahtis. Fabriken blir världens första xylitolfabrik som får sin råvara från företagets egen produktion.

Nyheten som är sötad med xylitol kallas produkt, eftersom benämningen sylt enligt lagstiftningen inte kan användas för några andra produkter i produktgruppen än de som är sötade med socker.

* I Fazers jämförelse av näringsinnehåll inkluderades 7 lingonsylter som säljs i Finland 10/2021.

Fazer ALKU bär- och fruktprodukter, Annika Ratsula, kategorichef, Fazer Lifestyle Foods, annika.ratsula@fazer.com, tfn +358 40 740 0417

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, media@fazer.com, tfn +358 40 668 2998

Fazer ALKU-webbplats:

Produktbilder i tryckbar storlek:

www.fazergroup.com/pictures -Media_Press - Fazer_ALKU_ Puolukka_marjavalmiste

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.