Fazer är Finlands mest ansedda företag 2023

Enligt Reputation and Trust-undersökningen är Fazer Finlands mest ansedda företag år 2023. I elva år har finländarna utsett Fazer till ett av de mest ansedda företagen i Finland och i år toppade företaget undersökningen för första gången. Fazer är det enda företaget i topp tio som förbättrade sitt anseende från föregående år.

Fazer förbättrade sitt resultat inom sex dimensioner i undersökningen och de största förbättringarna skedde inom dimensionerna för ledarskap och arbetsplats. Fazer fick även höga poäng för sin innovationsförmåga. Under året har Fazer bland annat berättat om sitt forskningsprojekt gällande cellodlad kakao och lanserat en spannmålsbaserad konfektyrkaka utan kakao med Taste the Future-konceptet. Företaget var det enda företaget i topp tio som förbättrade sitt övergripande resultat jämfört med föregående år.

"Vi är mycket glada över vår placering och att vi är i toppen av denna undersökning. Att bygga upp ett gott anseende är ett långsiktigt arbete som kräver transparens och dialog med alla intressenter. Ibland är företag tvungna att fatta svåra beslut, men att vara möjligast öppen och transparent stöder företagets anseende även i utmanande tider. Jag vill tacka våra intressenter för förtroendet, och särskilt våra kunniga medarbetare som envetet arbetar för vår framgång", säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Reputation and Trust 2023 undersökte allmänhetens uppfattning om anseendet hos 30 företag verksamma i Finland. 11 173 finländare deltog i undersökningen mellan maj och juli.

Tilläggsinfo
Joséphine Mickwitz, EVP, Kommunikation och Hållbarhet, Fazer-koncernen josephine.mickwitz@fazer.com, Tel. +358 400 784 889
Liisa Eerola, VP, Kommunikation och PR, Fazer-koncernen, liisa.eerola@fazer.com, Tel. +358 44 710 8860

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.