Fazer Bageri charmar i höst med hantverksrågbröd med långsam gräddning och Pantteri-munk med salmiak

I höst kan alla vänner av bageriprodukter unna sig sann njutning i form av ett nytt hantverksrågbröd, grova Oululainen Jälkiuuni Hämäläinen, medan Pantteri-munken, som är fylld och överdragen med sötsalt salmiak, gläder fansen av omisskännliga Pantteri. På kaffebordet hänför Fazer Hantverkslängd som bakas på surdeg och flätas för hand. Även Fazers glutenfria sortiment utökas, och från och med september finns det ett ännu större utbud av glutenfria produkter i butikerna.

Oululainen Jälkiuuni Hämäläinen är ett tavastländskt bröd i själ och hjärta

Finländarna vill ha variation i det traditionella brödsortimentet, vilket återspeglas den kraftiga tillväxten inom hantverksbröd. Oululainen tillgodoser konsumenternas önskemål genom att lansera brödfamiljen Jälkiuuni Hämäläinen som har både smak, konsistens och utseende som ett genuint hantverksbröd. Långsam gräddning och noggrant utvalda råvaror ger bröden en unik smak och konsistens. Hämäläinen-brödfamiljen bakas naturligtvis i Tavastland, på Fazers bageri i Lahtis. I butik fr.o.m. 24.8.2021.

Oululainen Jälkiuuni Hämäläinen Råg-fröbröd 220 g
Genuint grovt bröd, kraftig smak av råg, tuggmotstånd tack vare frön – bakat på surdeg. Jälkiuuni Hämäläinen Råg-fröbröd är ett gourmetbröd att äta till vardags.

Oululainen Jälkiuuni Hämäläinen Skärgårdshavrebröd 240 g
Kombinerar skärgårdsbrödets sötma med havre: slutresultatet är en raffinerad smak. Jälkiuuni Hämäläinen Skärgårdshavrebröd passar till både vardag och fest.

Nya Oululainen Reilu Råg: enkelt, gott och hälsosamt till barnfamiljsvardagen

Oululainen Reilu Råg 500 g
Reilu Råg innehåller mindre salt och är fiberrikt. Det hjärtmärkta brödet är ett enkelt och hälsosamt alternativ i vardagen – saltinnehållet är endast 0,9 % och kostfiberinnehållet är 6 %. Den stora förpackningen räcker till hela familjen. I butik fr.o.m. 24.8.2021.

Pantteri lanseras som munk och hantverkslängden gläder alla bullälskare

Vad är väl bättre än att svepa in sig i en filt, koka en kopp gott kaffe eller te och njuta av söta bageriprodukter, såsom nya Fazer Hantverkslängd eller Pullava Ugnsäppellängd? På Halloween-festen blir Pantteri-munkarna garanterat medelpunkten.

Fazer Hantverkslängd 360 g
Fazer Hantverkslängd bakas varsamt och degen får vila länge, vilket ger den en aromatisk smak och en härligt mjuk konsistens. Tack vare den långa vilan går det att använda 50 % mindre jäst än i vanlig bulldeg. Den handflätade längden har en knaprig kardemummafyllning som fulländar den fantastiska smaknjutningen. Fazer Hantverkslängd tog första plats i fråga om smak, konsistens och utseende i Foodwests hemmatest av gourmetlängder*. Laktosfri. I butik fr.o.m. 24.8.2021.

Fazer Pantteri munk 12 x 106 g (djupfryst)
Fazer Pantteri munk 106 g (bake off-avdelning)
Nu finns Pantteri som munk! Munken är fylld och överdragen med det ikoniska godisets sötsalta salmiak. En munk som passar perfekt till Halloween-säsongen! Mjölkfri och laktosfri. I butik fr.o.m. 16.8.2021.

Oululainen Pullava Ugnsäppellängd 420 g
Den välbekanta höstsäsongssmaken av ugnsbakat äpple återvänder. En oemotståndlig kombination av läcker fyllning och mjuk bullängd. Laktosfri. I butik under en begränsad tid, 24.8.2021–30.1.2022.

100 procent gott – utan gluten

Efterfrågan på glutenfria bageriprodukter ökar hela tiden. Fjärran är den tid då det fanns endast en handfull glutenfria alternativ. Bara i år har Fazer lanserat ett tiotal glutenfria produktnyheter, och nu utökas sortimentet ytterligare.

Fazer Glutenfri Marianne-kaka 2 st. 160 g
Den populära produktfamiljen med små kakor utökas med en klassisk smak från konfektyrvärlden, Marianne. Kakorna glänser verkligen bland de glutenfria produkterna på marknaden. Marianne-kakan är en chokladsmakande njutning med mintsmakande glasyr och strössel. Fazer Glutenfri Marianne-kaka är glutenfri och laktosfri. I butik fr.o.m. 24.8.2021.

Fazer Glutenfri Ostsemla 3 st. 215 g (djupfryst)
Fazer Ostsemla har varit mycket populär från år till år. Nu lanserar Fazer en ostsemla för hela familjen även för dem som äter en glutenfri kost. De stora semlorna kan ätas som de är och passar även utmärkt att fylla. Glutenfri och laktosfri. Säljs i butik i frysdisken från slutet av september.

Fazer Glutenfri Croissant 4 st. 220 g (djupfryst)
En hett efterlängtad produkt! Många konsumenter som äter en glutenfri kost har efterlyst croissanter att äta till frukost och vid festligare tillfällen. Fazer Glutenfri Croissant har en luftig och frasig konsistens och smak av smör. Glutenfri och laktosfri. Säljs i butik i frysdisken från slutet av september.

Fazer Glutenfri Bladdeg 250 g (djupfryst)
Luftiga wienerbröd och salta bakverk har också stått högt på önskelistan över glutenfria nyheter. Och under julen är det många som saknar jultårtor. Nya Fazer Glutenfri Bladdeg gör det enklare att uppfylla dessa önskemål i vardagen. Glutenfri och laktosfri. Säljs i butik i frysdisken från slutet av september.

Matsäck och mellanmål

Oululainen Reissumies Eväsleipä Tosi Tumma Grisfilé med peppar 150 g
Reissumies Eväsleipä Tosi Tumma Grisfilé med peppar är en unik smörgås med en något rökig och söt smak som skapar en oförliknelig smakkombination. Fylld med grisfilé med peppar samt smörgåsgurka och senapsmajonnäs. Laktosfri. I butik 26.8.2021.

Fazer for Minis Havre-risflingor 400 g
Fazer for Minis Havre-risflingor är fiberrika och innehåller över 60 % havre. De nya flingorna har en lättuggad konsistens. Produkten är även hjärtmärkt. Utöver att den är fiberrik innehåller den nämligen endast 0,6 % salt och 7,8 g socker. En del av sockret är naturligt förekommande i spannmålen. Laktosfri. I butik redan nu.

Källor:
* Foodwest Hemmatest av gourmetlängder 8/2020, N=106.

Bilder som lämpar sig för tryck:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri,
anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 674 4672
Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998,
media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.