Fazer bjuder in matbranschens opinionsbildare till att bygga upp ett öppet innovationsekosystem

Fazer främjar den pågående förnyelsen inom matsektorn och bjuder in aktörer inom branschen till att bygga upp framtidens innovationsekosystem. Samarbetet mellan startupföretag, investerare, forskningskretsar och företag skapar nya tillväxtmöjligheter för hela matsektorn.

Det har hänt mycket intressant i Nordeuropa inom utvecklingen som förnyar matbranschen, till exempel olika tjänster för att minska mängden matsvinn och växtbaserade lösningar. Under ett års tid har Fazer utvecklat ett öppet innovationsekosystem bestående av forskare, startupföretag och stora företag runt sitt forsknings- och utvecklingsprojekt Brainhow. Fazer har också med gott resultat arrangerat till exempel hackathon-evenemang om hur man främjar hjärnans välmående och för att utveckla nya, växtbaserade lösningar.

“Genom ett öppnare innovationssamarbete skapar man gränsöverskridande, nya tillväxtmöjligheter för hela matsektorn. Vi bjuder nu in företag och andra aktörer inom branschen att tillsammans bygga upp ett ekosystem som möjliggör en förnyelse av matbranschen. Tillsammans kan vi främja utvecklingen av samhälleligt betydande och hållbara innovationer”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Fazer vill genom samarbete skapa en globalt intressant innovationsplattform runt mat och matteknologi i Nordeuropa. Målsättningen är att få nya, också internationellt intressanta innovationer snabbare ut på marknaden genom att förena olika aktörers krafter.

”Inom matsektorn, i synnerhet i Nordeuropa, saknas ett ekosystem som strävar efter öppen och äkta gemensam utveckling. Genom öppet samarbete gör vi det möjligt för nya samarbetsmodeller och tvärvetenskapliga möten att skapa innovationer. Den öppna kulturen och ökat samarbete har redan nu berikat våra tankar och gjort vår verksamhet smidigare”, säger direktör Päivi Juolahti, som ansvarar för förnyelse på Fazer-koncernen.

Genom det nya innovationsekosystemet erbjuder Fazer startupföretag och unga företagare möjligheter till tillväxt, samarbete och nätverkande samt starkt konsument- och näringskunnande. För de större partnerföretagen och övriga aktörer möjliggör innovationsekosystemet nätverk för att hitta samarbetspartner. Ekosystemet fungerar också som en platform för samhällelig påverkan och globalisering av innovationer.

Fazer bjuder in aktörer, allt från stora bolag till startupföretag, forskarkretsar och investerare, som är intresserade av att utveckla matbranschen att aktivt ta kontakt på adressen  www.fazergroup.com/openinnovation. Aktörerna har möjlighet att få vara med och diskutera matbranschens förnyelse och bygga upp det nya innovationsekosystemet inom matbranschen vid ett möte i november 2017.

Fazer har förnyat den traditionella matbranschen med produktinnovationer som rotfruktsbröd, där 30 % av mjölet är ersatt med grönsaker. Forsknings- och utvecklingsprogrammet Fazer Brainhow är ett holistiskt sätt att se närmare på hjärnans hälsa. Målsättningen är att öka den vetenskapligt baserade förståelsen för kostens, sömnens och den psykiska och fysiska aktivitetens betydelse för människans kognitiva förmåga och välmående. I samband med Fazer Brainhow fungerar ett öppet innovationsekosystem med forskare, startupföretag och företag. Fazer har arrangerat hackathon-evenemang om hur man främjar hjärnans välmående och för att utveckla nya, växtbaserade lösningar. Evenemangen har genererat nätverk och nya, innovativa produkt- och serviceidéer, av vilka de första piloterna testas i den närmaste framtiden.

Kontaktperson från kommunikationen:

Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996

Mediatelefon vardagar kl 8–16, tel. 040 668 2998

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

#futurefood #fazeropeninnovation #renewal

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.