Fazer bjuder på vegetariska godsaker och syrspizza på Slush

Det årliga evenemanget Slush för teknik- och tillväxtföretag arrangeras den 30.11 –1.12 2017 i Helsingfors Mässcentrum. Fazer Food Services ansvarar för matupplevelserna och serverar mångsidiga, läckra och inspirerande maträtter i evenemangets anda.

”Tillsammans med teamet från Slush har vi funderat ut ett utbud för 120 olika nationaliteter. Vi fokuserar på vegetarisk mat och veganska alternativ. Det viktigaste är smaken och vi vill även minimera svinnet”, berättar Eija Kinnunen, chef för restaurangverksamheten vid Fazer Food Services Finland.

Evenemanget besöks av cirka 10 000 personer varje dag. För matupplevelserna står ett team på cirka 100 proffs från Fazer.

Syrspizza med asiatisk twist

På restaurang Balcony serveras asiatiska, japanska och koreanska smaker. En av de intressantaste matupplevelserna vid evenemanget är pizzan med syrsor. Den togs fram i Fazer Food Services provkök i Gamlas under ledning av köksmästare Sebastian Petersen. Pizzan har asiatisk twist och innehåller färsk koriander, tomat, rostad lök, salladslök, ost, örtolja – och syrsor.  På varje pizza finns 10–12 torkade inhemska syrsor från Esbo.

”Olika så kallade ’bowls’ fortsätter att vara populära och serveras på restaurang Panorama under Slush. Här kan var och en plocka ihop en portion av sina favoritråvaror från ett buffébord”, berättar Eija Kinnunen.

Finskheten är inte heller glömd: husets laxsoppa har varit storfavorit tre år i rad. Även den traditionella korvgrillen är tänd och mässcentrets omåttligt populära köttbullar serveras. Caféerna Helsinki Cafe, Cafe 7, Panorama Cafe och Balcony Cafe serverar produkter som passar tillfället under evenemanget.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 6682 998

#slush17 #fazerfoodservices #futurefood

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.