Fazer Blå återigen Finlands mest uppskattade varumärke

Karl Fazer mjölkchoklad (Fazer Blå) placerade sig återigen på första plats i undersökningen Finlands mest uppskattade varumärken. Fazer kom tredje i undersökningen. Tidningen Markkinointi & Mainonta och marknadsundersökningsföretaget Taloustutkimus genomför undersökningen årligen. I undersökningen mättes hur finländarna uppfattar 958 varumärken. Valet gjordes av 15-79-åriga finländare.

”Varumärket Fazer Blå har byggts med kärlek, tillsammans med finländarna, ända sedan år 1922. Det har blivit en nästan ikonisk bit av Finland. Karl Fazer valde den blåa färgen för sin berömda choklad, då den för honom beskrev det självständiga fosterlandet och Finlands natur. Det är en särskilt stor ära att bli vald till Finlands mest uppskattade varumärke just i år, när vi firar Finlands 100-årsjubileum”, säger Fazer Konfektyrs verkställande direktör Rolf Ladau.

De tio mest uppskattade varumärkena i Finland år 2017 är:

1. Fazer Blå
2. Fiskars
3. Fazer
4. Lego
5. Svanmärket
6. Abloy
7. Gott från Finland-märket (Svanflaggan)
8. Nyckelflaggan
9. Valio smör
10. Iittala

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tel. 044 710 8860
Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8–16, tel. 040 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.