Fazer Blå återigen Finlands mest uppskattade varumärke

Fazer Blå placerade sig återigen på första plats i undersökningen Finlands mest uppskattade varumärken. Fazer kom tredje i undersökningen. Tidningen Markkinointi & Mainonta och marknadsundersökningsföretaget Taloustutkimus genomför undersökningen årligen. I undersökningen mättes hur finländarna uppfattar 998 varumärken.

De tio mest uppskattade varumärkena i Finland år 2015 är:

1. Fazer Blå
2. Fiskars
3. Fazer
4. Gott från Finland -märket (Svanflaggan)
5. Lego
6. Arabia
7. Iittala
8. Moccamaster
9. Abloy
10. Svanmärket

Blåvitt gott

Fazer Blå tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda. Över 95 % av alla Fazers konfektyr- och bageriprodukter som säljs i Finland tillverkas också här. Fazer sysselsätter 6 500 personer i Finland.

Alla Fazers konfektyrfabriker samt kexfabriken finns i Finland: I Vanda (choklad och kex) i Villmanstrand (sockerkonfektyr) och i Högfors (xylitolprodukter). Fazer bakar runt om i Finland i fem bagerier och över 40 Fazer Närbagerier, som finns i butikernas utrymmen. Färskt bröd säljs också i Fazers fyra bageributiker. Fazers egen kvarn finns i Lahtis. Fazer har över 600 restauranger och verksamhetspunkter för måltidstjänster i Finland. Hit hör personalrestauranger, studentrestauranger samt måltidstjänster i skolor, daghem och vårdhem. Fazer har sju Fazer Caféer runt om i Finland samt Karl Fazer Café på Glogatan i Helsingfors, där allting började.

Ytterligare information

Liisa Eerola, Director, Confectionery Communications & Group Partnerships, Fazer Group, tel. 044 710 8860

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.