Fazer börjar med hemleveranser av nybakat hantverksbröd

Fazer Butiksbagerierna öppnar tisdagen den 14 april en webbshop i vilken konsumenter kan beställa handbakade hantverksbröd och andra bageriprodukter direkt till sin hemdörr. Under pilotperioden kommer beställningar att levereras i Helsingfors och Vanda och de körs av Fazers bagare. Beställningarna betalas på nätet i förväg och produkterna lämnas bakom beställarens dörr.

“Vi betjänar våra kunder i 94 butiksbagerier runtom i Finland som vanligt, och därtill testar vi nu intresset för en webbshop i huvudstadsregionen. De högklassiga hantverksbröden kan snabbt levereras färska till konsumenterna eftersom leveranserna utgår utan dröjsmål från våra butiksbagerier och transporten sköts av våra egna bagare”, säger Marika Hagelberg, affärsdirektör för butiksbagerier på Fazer Bageri Finland.

Fazer Bagare webbshopen finns på www.fazer.fi/leipurit. Sortimentet på Fazer Bagare webbshopen består av de mest omtyckta produkterna på Fazer Butiksbagerierna och omfattar hantverksbröd, rispiroger och söta bageriprodukter. Beställningssystemet öppnas tisdagen den 14 april och de första leveranserna går ut onsdagen den 15 april. Beställningar kommer att levereras alla vardagar från måndag till fredag.

”Konsumenternas inköpsbeteende är i omvandling och jag tror att antalet människor som handlar mat på nätet kommer att öka avsevärt i framtiden. I detta undantagsläge som coronaviruset har förorsakat besöker konsumenter livsmedelsaffärer mera sällan än vanligt, och vissa kan inte gå i butik alls på grund av karantän. Trots undantagsförhållandena vill vi bjuda finländare en möjlighet att njuta av färskt bröd så ofta som möjligt”, fortsätter Hagelberg.

I Fazer Butiksbagerierna bakas bröden för hand på plats av inhemskt mjöl från Fazer Kvarn. Fazer Butiksbagerierna känns igen på namnet Fazer Bagare och finns som separata bagerier i matbutiker. Fazer har för närvarande 94 butiksbagerier runtom i Finland och de sysselsätter cirka 600 personer.

Alla produkter på Fazer Butiksbagerierna säljs färdigt förpackade under coronavirusepidemin så att konsumenterna kan handla snabbt och tryggt. Trots det exceptionella läget bakas på Fazer Butiksbagerierna dagligen ett rikligt och mångsidigt produktsortiment som omfattar tiotals olika hantverksbröd och söta bakverk.

Mediakontakter:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, e-mail anniina.niemisto@fazer.com, tfn. 040 674 4672.

Fazers mediatelefon tfn. 040 6682 998 vardagar kl. 8-16 och e-mail media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.