Fazer börjar tillverka sina tårtaskar av återvunna flaskor – den första livsmedelsförpackningen i Finland som tillverkas till 100 procent av återvunnen plast

Fazer är först i Finland med att lansera en livsmedelsförpackning som tillverkas av 100 procent återvunnen plast. Omarbetningen av rulltårtsförpackningarna medför att upp till 1,2 miljoner återvunna flaskor får nytt liv varje år. Tack vare ändringen minskar företagets förbrukning av ny plast med 24 000 kg om året. Förpackningsförnyelsen är en del av Fazers program för miljöhållbara förpackningar.

Fazer slutar att använda ny plast i sina rulltårtsförpackningar och är först i Finland med att börja använda en livsmedelsförpackning som till 100 procent tillverkas av återvunnen plast.

Produkterna Auringonpaiste, Marianne, Mansikkapaikka, Ihana hetki, Illan hehku och Taikayö kommer i fortsättningen att säljas i plastförpackningar som tillverkas av återvunna flaskor. Av 100 procent återvunnen plast har man hittills i Finland endast tillverkat flaskor för dryckesindustrin och komponenter till andra livsmedelsförpackningar.

”Vi ger 1,2 miljoner dricksflaskor nytt liv varje år genom att återanvända dem i våra tårtaskar. Det är första gången som vi använder plast från enbart återvunna flaskor i en förpackning. Återvunnen plast är lite dyrare än ny plast, men även här vill vi satsa på en mer ekologisk lösning. Denna förpackningsförnyelse är ett viktigt steg för oss – vi är en föregångare och vi visar vägen för hela livsmedelsbranschen både i Finland och internationellt”, säger Piia Soininen-Tengvall, direktör för förpackningsutveckling inom Fazer-koncernen.

De nya rulltårtsförpackningarna tillverkas av rPET-plast från returflaskor, dvs. av återvunnen polyetentereftalat som skapas genom olika processer där plasten separeras, krossas, tvättas och kvalitetssäkras. Hela denna process förbrukar mindre energi än tillverkning av helt ny plast. Till en tårtask går det åt ungefär två återvunna halvlitersflaskor, och något annat material behövs inte.

”Förpackningar ses ofta som ett nödvändigt ont, någonting helt onödigt som konsumenten blir med när produkten har konsumerats. Men utan förpackningar skulle livsmedlen inte hålla lika länge och det skulle uppstå mycket mer matsvinn.”

Även om plastaskarna börjar tillverkas av ett nytt material ser rulltårtsförpackningarna likadana ut som tidigare. Det nya materialet finns angivet i form av en symbol som föreställer en flaska på etiketten på förpackningen. Där anges att förpackningsmaterialet består av 100 procent återvunnen plast som ska källsorteras som plast. I början av lanseringen kommer förpackningarna även att var försedda med en dekal med texten: ”Tidigare var jag en dricksflaska, nu en tårtask”. De nya förpackningarna finns i butik från och med den 25 oktober.

Minskad användning av plast motsvarande över 52 miljoner brödpåsar

På Fazer inleddes ett program för miljöhållbara förpackningar 2018, och genom det har Fazer Bageri minskat användningen av förpackningsplast med en mängd som motsvarar över 52 miljoner brödpåsar.

”Under programmet har vi gått igenom alla Fazer Bageris produkter, förpackning för förpackning. Vi har minskat och tunnat ut plasten om det bara har varit möjligt. På tre år har vi minskat användningen av plast med 131 000 kg”, säger Soininen-Tengvall nöjt.

Tack vare utvecklingsarbete kan numera 99 procent av förpackningarna källsorteras för återvinning.

”Jag hoppas att vi i framtiden kan tillverka brödpåsar av återvunnen plast. Vi kan ta modell av retursystemet för flaskor, vilket garanterar att det återvunna materialet används på ett säkert sätt. Ute i världen finns det forskning i pilotfasen om så kallad kemisk återvinning, som det är tänkt att ska möjliggöra användning av lagenlig återvunnen plast i brödpåsar”, säger Soininen-Tengvall.

”Vi uppmuntrar alla att källsortera förpackningar för återvinning. Fazer Bageris förpackningar är försedda med tydliga källsorteringsanvisningar på finska och svenska. För att våra brödpåsar ska kunna utnyttjas optimalt vid återvinning tillverkas påsarna allt större omfattning av LDPE-plast som har ett högt återvinningsvärde.”

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:
Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 6744 672

Intervjuade:
Piia Soininen-Tengvall, direktör för förpackningsutveckling, Fazer-koncernen

Bilder:
Public Image Bank > Media_Press > Finland > Kakkurasiat 100 % kierrätysmuovista

Fazers nya rulltårtsförpackningar

• Fazer är först i Finland med att börja använda en livsmedelsförpackning som till 100 procent tillverkas av återvunnen plast.
  • Produkterna Auringonpaiste, Marianne, Mansikkapaikka, Ihana hetki, Illan hehku och Taikayö kommer i fortsättningen att säljas i plastförpackningar som tillverkas av återvunna flaskor.
  • Upp till 1,2 miljoner återvunna flaskor får nytt liv varje år genom att Fazer förnyar sina rulltårtsförpackningar.
  • Tack vare ändringen minskar Fazers förbrukning av ny plast med 24 000 kg om året.
  • De nya förpackningarna tillverkas av rPET-plast från returflaskor, dvs. av återvunnen polyetentereftalat.
  • Till en tårtask går det åt ungefär två returflaskor på en halv liter, och något annat material behövs inte. Tillverkningen av förpackningarna medför även mindre energiförbrukning.
  • De nya förpackningarna finns i butik från och med den 25 oktober.

Fazer Bageris program för miljöhållbara förpackningar:

• En omarbetning av bageriprodukternas förpackningar har pågått sedan 2018 som en del av Fazers program för miljöhållbara förpackningar: på tre år har mängden förpackningsplast minskats med 131 000 kg, vilket motsvarar över 52 miljoner brödpåsar.
  • Förpackningarnas återvinningsgrad har förbättrats så att 99 procent av materialen numera kan källsorteras för återvinning.
  • Användningen av mer miljövänliga återvunna material har ökats, till exempel har alla ugnsfasta formar i metall ersatts med formar i antingen papper eller kartong.
  • Fazer utvecklar också helt nya ekologiska förpackningsmaterial. Vintern 2021 lanserade företaget en brödpåse som delvis tillverkas av havreskal som är en biprodukt från havreproduktionen.
  • Fazer uppmuntrar alla konsumenter att återvinna. Alla bageriprodukters förpackningar är försedda med tydliga anvisningar om hur de ska källsorteras.

Fazer Bageri Finland
Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 116 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 600 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.